Welk soort aluminium voor lassen aan frame?

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Heren techneuten,

ik moet nieuwe ophangpunten maken voor een motorblok. Deze moeten aan het frame van de ZXR 750 gelast worden. (1 op de onderste- en 2 op de bovenste dwarsbalk van het frame)

Wie zou mij kunnen vertellen welke soort alu ik moet hebben om de blokken uit te frezen, en wellicht een goed adres weten (voor het laswerk) in het oosten des landes.
Alle info is welkom.

Gr. Bjorn
 
Daar komt die dus niet achter,dat is het probleem.En hou er rekening mee dat bij bepaalde soorten de sterkte met 50 pct afneemt na het lassen.Er is hier toevallig gisteren een yzf750 fiets gebracht waar een Aprillia brug in moet,moet ook van alles aangepast worden kwa ophanging.Moet ik nog bekijken wat het beste is.Maar wees voorzichtig met alulassen waar veel krachten op komen.Als het kan/optisch verantwoord is dan een stalen schokkerophanging maken en die netjes op het alu bouten.Daar heb ik meer vertrouwen in kwa krachtenspel. :+
 
Daar komt die dus niet achter,dat is het probleem.En hou er rekening mee dat bij bepaalde soorten de sterkte met 50 pct afneemt na het lassen.Er is hier toevallig gisteren een yzf750 fiets gebracht waar een Aprillia brug in moet,moet ook van alles aangepast worden kwa ophanging.Moet ik nog bekijken wat het beste is.Maar wees voorzichtig met alulassen waar veel krachten op komen.Als het kan/optisch verantwoord is dan een stalen schokkerophanging maken en die netjes op het alu bouten.Daar heb ik meer vertrouwen in kwa krachtenspel. :+

Kan wel hoor, naar een NDT bedrijf gaan en vragen of ze een PMI apparaat hebben.
Weet je binnen 10 seconden welke legering het is.
 
Het frame is ook van een 6000 legering. Het moet extruded, gegoten en gelast worden, dan kan je niet anders.
Het materiaal zou ik niet mee zitten. Maar wel met de spanning die je er met lassen in brengt. Zoals Jerryt voorstelt, kan je geen adapter aanbouten?
Anders zou je serieus moeten gaan kijken of je iemand met een oven kan vinden om je frame spanningsvrij te laten gloeien.
 
Bedankt mannen voor de snelle reakties. Alle info speel ik door naar de frezer. Als ik van de week tijd heb ga ik ff bij een contructiebedrijf langs om te vragen of ze een oven hebben voor de nabehandeling. (Deze gasten hebben al eerder een alu frame verlast voor mij, maar daar kwam weinig tot geen spanning op te staan.) Anders moet ik maar eens contact opnemen met die gasten van Lasklus in Amersfoort. Lijkt me voor hun geen probleem. Iemand dáár ervaring mee?
Excuses voor mijn late reaktie, maar ik was ff niet in de gelegenheid om eerder te reageren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan