GSX600F onderhoud

Éen van de twee heeft ie sowieso, anders deed het blok het niet ;)
Maar goed, je soes heeft een distributieketting, zoek maar op "GSX600F Cam Chain" op google. Distributieriemen vind je AFAIK bijna alleen op Ducati's.
 
suzuki-gsx600-1997-fv-cam-chain_bigsue0093fig-11_afb8.gif
 
Ok'e thnx voor de info! Ik weet wel heel veel van auto's maar bijna niks van motoren.

En omdat ik toch alle onderhoud zelf wil gaan doen..

Om de hoeveel km moet deze vervangen worden? (Helaas heb ik geen boekjes bij de Suzuki).
 
Ok'e thnx voor de info! Ik weet wel heel veel van auto's maar bijna niks van motoren.

En omdat ik toch alle onderhoud zelf wil gaan doen..

Om de hoeveel km moet deze vervangen worden? (Helaas heb ik geen boekjes bij de Suzuki).

YMMV, maar voordat een nokkenasketting aan z'n eind is zit je waarschijnlijk richting de ton.
In tegenstelling tot een distributieriem strekt een ketting tijdens gebruik, die rek wordt gecompenseerd door de NAKS (nokkenaskettingspanner, onderdeel 7 t/m 11 op plaatje van Martell).
Als je ongerust bent zou je kunnen kijken in je blok hoe strak de boel staat.
Hoeveel kilometer staat er momenteel op?
 
Éen van de twee heeft ie sowieso, anders deed het blok het niet ;)
Maar goed, je soes heeft een distributieketting, zoek maar op "GSX600F Cam Chain" op google. Distributieriemen vind je AFAIK bijna alleen op Ducati's.
Zo, je bent wel heel stellig.
Wat dacht je van stoterstangen, koningsassen?
En riemen vindt je ook bij MZ en Rotax.

@TS, nokkenaskettingen vervang je alleen bij rammels en hoge kilometerstanden, op een "moderne" Japanner dus eigenlijk nooit.
 
Ah oke, redelijk onderhoudsvrij dus op dat gebied.

Nee ik wil de motor zelf onderhouden en liever dingen voor zijn problemen krijgen.

Motor heeft 27k gelopen en geen gekke dingen/geluiden of iets dergelijks.
 
Zo, je bent wel heel stellig.
Wat dacht je van stoterstangen, koningsassen?
En riemen vindt je ook bij MZ en Rotax.

@TS, nokkenaskettingen vervang je alleen bij rammels en hoge kilometerstanden, op een "moderne" Japanner dus eigenlijk nooit.

Ik wist zeker dat de GSX een riem of ketting had, volgens mij vroeg hij niet om een lijst van alle mogelijke distributiemethoden :z
En zoals er stond: Distributieriemen vind je AFAIK bijna alleen op Ducati's.
MZ en Rotax was ik nog niet van op de hoogte, weer wat geleerd :W
 
Ok'e thnx voor de info! Ik weet wel heel veel van auto's maar bijna niks van motoren.

En omdat ik toch alle onderhoud zelf wil gaan doen..

Om de hoeveel km moet deze vervangen worden? (Helaas heb ik geen boekjes bij de Suzuki).
Zoek eerst een werkplaatshandboek voor jouw model motor.
Daar staat het meeste wel in.

Preventief vervangen wordt niet of nauwelijks gedaan bij deze techniek. Tis geen auto.

Er zijn wel motoren waarbij dit moet, maar dan heb je het over riemen, niet een ketting.
 
Ah oke, redelijk onderhoudsvrij dus op dat gebied.

Nee ik wil de motor zelf onderhouden en liever dingen voor zijn problemen krijgen.

Motor heeft 27k gelopen en geen gekke dingen/geluiden of iets dergelijks.
Nee, niet onderhoudsvrij.

Er zit een verschil in onderhoud uitvoeren wanneer dat moet, en preventief vervangen. Dat laatste is het enige wat niet aan de orde is, het eerste zeker wel.
 
Bij de bandit (vrijwel hetzelfde blok) heb ik de ketting laten vervangen bij de 65.000km , toen begon die wel erg te rammelen en was de spanner aan het einde van z'n bereik. Was een stuk stiller nadien.

Wat wél belangrijk is: Kleppen stellen. Moet helaas best vaak bij deze blokken, en daarna uiteraard de carburateurs netjes synchroniseren. Daar loopt ie onderin stukken mooier en rustiger van
 
Houd er bij die blokken rekening mee dat ze nooit erg stil zijn. Ze rammelen altijd wel een beetje, maar daar staat tegenover dat ze wel heel degelijk en betrouwbaar zijn. Als je ketting aan het verslijten is, dan ga je dat zeker horen. Ik meen dat Suzuki vervanging voorschrijft bij 100.000 km, maar er zijn er die eerder aan de beurt zijn, maar het gebeurt ook dat het later mag. Ik heb ooit een een 750 gehad en daar zat bij 130.000 km nog de originele ketting in en die maakte niet noemenswaardig veel geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan