Aanhangwagen aan de achterbrug of aan het zadel?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Graag zou ik gebruik maken van de ervaring op dit forum.
Ik wil een aanhangwagen voor achter mn Honda bouwen dat op één wieltje steunt. Op internet zie ik 2 types. Het eerste type zit met een kruiskoppeling vast aan de achterbrug, het andere aan het geveerde gedeelte, zeg maar aan het zadel.

Wat is beter en wat zijn de verschillen?

Alvast bedankt,

Aad.
 
Ik zou hem persoonlijk aan de achterbrug maken, dan beïnvloed het je vering niet/minimaal plus hoe kleiner de afstand tussen de dissel/wielas, des te minder zal de aanhanger zwiepen als je over een drempel oid rijdt.

En de achterbrug is een stuk steviger dan veel hedendaagse subframes die vooral licht zijn.
 
Laatst bewerkt:
mijne zit zo............superstabiel.
full
 
Als je hem aan je achterbrug vast maakt dan wordt de dissel deel van het onafgeveerde gewicht. Dat is het gewicht dat elke fabrikant zo laag mogelijk probeert te houden omdat dat grote invloed heeft op de wegligging.

Hoe groter het onafgeveerde gewicht hoe slechter het wiel op de weg blijft enzovoort.

Onafgeveerd gewicht - Wikipedia
(als je auto vervangt door voertuig ;) )

db
 
Graag zou ik gebruik maken van de ervaring op dit forum.
Ik wil een aanhangwagen voor achter mn Honda bouwen dat op één wieltje steunt. Op internet zie ik 2 types. Het eerste type zit met een kruiskoppeling vast aan de achterbrug, het andere aan het geveerde gedeelte, zeg maar aan het zadel.

Wat is beter en wat zijn de verschillen?

Alvast bedankt,

Aad.
Met deze vraag kan je perfect terecht in dit topic,
Het foto aanhanger ACHTER je motor topic
daar zijn er ervaringen in beide systemen, en ook met zowel 1- als 2-wielige aanhangertjes. Dus ook zowel met kruiskoppeling als klassieke bolkoppeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1986 Honda Nighthawk 450 cc. (foto gejat van het internet)

[afbeelding]

Is er iemand die het beide geprobeerd heeft, zijn er verschillen?

Bedankt alvast voor de reacties.
Hoi,
Aad.
Momenteel zit mijn aanhanger op de fender struts, dus boven de vering.

Maar aangezien de aanhanger zelf voldoende vering heeft, komt de aansluiting bij mijn volgende motor op de achterbrug.

Ik zorg dan wel voor een extra borging bij de koppeling (is een reguliere auto-koppeling), omdat daar dan wel wat meer tikken en klappen op gaan komen.
 
Ik heb een Pavje die ik al achter zeer veel verschillende motoren gemonteerd heb gehad.

#Achter een Honda CB 750KZ: net onder achterlicht= reed prima maar bij snelle bochtwissels voelde je dat het aan het wringen was. Stabiel tot 140. Duwt de achterkant omhoog bij hard remmen.
#Achter een Suzuki GS850: net onder het achterlicht= zelfde verhaal als bovenstaand.
#Achter een Suzuki GS850GL (chopper model) : aan extra zelfbouw frame, stuk lager dan de twee bovenstaande= Veel stabieler en rustiger. Tot 160 a 170 geen probleem, het wringen was weg, alleen nog omhoog duwen van de achterkant bij hard remmen.
#Achter Suzuki GSX1100: aan zelfbouwframe op zelfde locatie als bovenstaande= tot 200 stabiel. Door andere bouwwijze van de motor en veel betere schokdempers van de motor geen tot weinig last van duwen of trekken.
#Achter BMW K100: aan zelfbouwframe aan achterbrug= stabiel tot de motor niet harder wil (200+). Geen last met remmen, geen last met bochten, verreweg de beste locatie. Je merkt echt niet dat het ding achter de motor hangt.

Voor alle situaties geldt: Pavje nooit zwaarder dan 35kg beladen, gewicht zoveel mogelijk onderin en hoge snelheden maar heel kort proberen want het wieltje wordt loeiheet.
 
Wat me wel opvalt is (als je even googlet) dat de meeste professionele bouwers van aanhangers en trekhaken de kogel laag plaatsen en niet hoog. Is ook logisch, want daarmee verplaats je wel het gewicht op de kogel naar beneden. Voorbeeld van Schuring. Als je de kogel hoger plaatst is de invloed van het duwen en trekken vanuit de aanhanger op de motor groter. Het meest indrukwekkende ( = idiote ) plaatje dat ik nog voor ogen heb is van 3 jaar terug in Frankrijk op de tolweg: een Goldwing met zijspan met fullsize vouwwagen aan de trekhaak en op die vouwwagen een fietsdrager met 3 fietsen. Op de motor zaten pappa en mamma en een kind in de zijspan. Het waren trouwens Denen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met zowel 1- als 2-wielige aanhangers gereden en ook elke montagecombinatie, aan het (sub)frame en aan de achterbrug. Koert samengevat: een 1-wielige aanhanger vind ik het prettigst rijden bij montage aan de achterbrug, een 2-wielige aanhanger aan het (sub)frame, met de kogel en kruiskoppeling steeds ongeveer op dezelfde hoogte als de achteras van de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan