1 cyl. diesel onregelmatig stationair.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.094
8.236
Assen
Zo, laat ik het hier ook eens proberen, de kennis hier is niet te onderschatten.. *O*

Na 3 jaar kan ik weer bougie-vrij rijden en heb ik de enfield weer van een dieselblokje voorzien (yanmar L100 imitatie, directe inspuiting, luchtgekoeld).

Ik ben bezig het spul in te rijden maar er is een probleempje wat ik met het vorige (gelijke) dieselblok nooit heb gehad; Hij loopt stationair/rond dit gebied erg onrustig(TAK...tokketok.. TAK... takTAK)

Als ik het 'gas'verder dicht doe loopt hij wel weer regelmatig stationair, doch erg (te) langzaam, en vlak boven dit gebied is het ook weer in orde..
Er is dus een bep. gaspositie waarin dit gebeurd.

De regelschroef van de pomp heb ik al verder ingedraaid omdat hij misschien 'te veel' gaf, maar dit blijkt niet het geval te zijn.. (als ik'm zo ver indraai dat er duidelijk minder vermogen/respons is, is het euevl er nog steeds)
De dealer van deze blokjes vertelde me er eerst 20 uur op te rijden, maar ik betwijfel het of het hiermee overgaat.
Klepspeling nagekeken en bijgesteld, brandstofleiding goed ontlucht..
Iemand een idee??
 
Hij start goed, en als hij zo onregelmatig loopt, rookt hij idd bij de 'harde' slagen erg.
Ik ben hesitant de verstuiver er uit te halen ivm de zachte teflon pakking.. ik weet niet zeker of je die iedere keer moet vervangen en je komt er erg moeilijk bij.
In de overige toerengebieden loopt hij gewoon goed.. kan dat de verstuiver uitsluiten??
Het blokje is hagelnieuw, zou't toch zo iets kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hij start goed, en als hij zo onregelmatig loopt, rookt hij idd bij de 'harde' slagen erg.
Ik ben hesitant de verstuiver er uit te halen ivm de zachte teflon pakking.. ik weet niet zeker of je die iedere keer moet vervangen en je komt er erg moeilijk bij.
In de overige toerengebieden loopt hij gewoon goed.. kan dat de verstuiver uitsluiten??
Het blokje is hagelnieuw, zou't toch zo iets kunnen zijn?
Je had het in een ander topic dat het toerental geregeld wordt door een regulateur (governer). Misschien dat je hier op pagina 4 de reden te weten komt.

http://cibv.nl/doc/Rapportage-Dieselwerkgroep-Overspeed-versie-1-0.pdf

Nog een site met interessante lectuur:

Hogedruk brandstofpomp (dieselmotor) - MVWautotechniek.nl
 
In de overige toerengebieden loopt hij gewoon goed.. kan dat de verstuiver uitsluiten??
Het blokje is hagelnieuw, zou't toch zo iets kunnen zijn?
In de eerste link wordt op pagina 4 een reden genoemd die het op hol slaan van een dieselmotor verklaart, namelijk aanzuigen van carterolie. Omdat het blokje nagelnieuw is zou, zoals de leverancier al aangaf, na het inlopen als de zuigerveren ingesleten zijn op de cilinder, dat minder of weg moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
..En kan het zijn dat dit alleen bij een bep. toerental of stand van de gouverneur optreedt? je zou zegge dat je het dan bij hele toerengebied hebt? of is dat een misvatting van me..
 
Tsja, maar als mensen hier verstuiver noemen..


Om een en ander uit te sluiten kun je beter de verstuiver even laten testen, (kunnen de meeste lanbouwmechanisatiebedrijven wel).
Als je de teflon ring er heel uit krijgt kan je die wel hergebruiken.
Wat ook problemen kan geven bij lage toerentallen is de afstelling van de pomp op de regelstang, ook moet deze regelstang heel soepel bewegen, anders kan de regulateur niet snel genoeg reageren om de inspuiting goed te krijgen.
Er van uit gaande dat je er een werkplaatshandboek bij hebt zou ik eerst controleren of de regelstang soepel beweegt,(deze kunnen wel eens krom gaan bij verkeerde montage en of afstelling) en de pomp even opnieuw op de regelstang afstellen.
Loopt hij dan nog steeds beroerd, verstuiver laten testen.
 
Om een en ander uit te sluiten kun je beter de verstuiver even laten testen, (kunnen de meeste lanbouwmechanisatiebedrijven wel).
Als je de teflon ring er heel uit krijgt kan je die wel hergebruiken.
Wat ook problemen kan geven bij lage toerentallen is de afstelling van de pomp op de regelstang, ook moet deze regelstang heel soepel bewegen, anders kan de regulateur niet snel genoeg reageren om de inspuiting goed te krijgen.
Er van uit gaande dat je er een werkplaatshandboek bij hebt zou ik eerst controleren of de regelstang soepel beweegt,(deze kunnen wel eens krom gaan bij verkeerde montage en of afstelling) en de pomp even opnieuw op de regelstang afstellen.
Loopt hij dan nog steeds beroerd, verstuiver laten testen.
Ditheb ik inmiddels gedaan.
@ jaap, dit is het 2de blokje van dit type en voor het eerst dat ik dit euvel heb.
Deze blokjes worden erg veel in dieselmotorfietsen gebruikt, en heb soortgelijke vraag ook op het dieselbike forum gezet, maar niemand heeft dit kennelijk bij de vingers gehad.
 
Ik zou hem eerst inrijden. Ik heb geen enkele ervaring met Dieselmotoren, maar wel met andere Chinese imitatie-motor types. Schakelassen die uit zichzelf soepel worden, kleppen die uit zichzelf wél goed gaan afsluiten en tussen nieuw en ingereden een verschil in compressie van een bar of 3, en een PK of 3, kan allemaal gebeuren.

Ik had hier laatst een 125cc benzine blokje dat zonder bougie niet eens rond te draaien was. Uiteindelijk met een hoop olie en een luchtratel met vrijloop op de krukas de boel gangbaar gemaakt. Loopt nu als een zonnetje, maar in principe had je "normaal gesproken" zo de kickstarter as kunnen afbreken omdat hij gortdroog afgemonteerd was.

Zenuwachtig lopen, veel mengsel nodig om stationair niet af te slaan, allemaal bekend. Na de eerste 500km kan je bij sommige carburateur versies het stationair schroefje 360 graden terug stellen omdat de motor "los komt".
 
Zou natuurlijk heel goed kunnen dat het blok in moet lopen, wel zou ik dan voor de zekerheid eerst de verstuiver testen.
Een gare verstuiver kan namelijk vrij eenvoudig een gat in de zuiger veroorzaken.
 
Zou natuurlijk heel goed kunnen dat het blok in moet lopen, wel zou ik dan voor de zekerheid eerst de verstuiver testen.
Een gare verstuiver kan namelijk vrij eenvoudig een gat in de zuiger veroorzaken.

Weet ik, maar ben vrij hesitant 'm er uit te halen, niet alleen o de pakking maar bij het vorige blokje had ik 't ding er ook uitgehaald, en er weer in gezet en vlgs handboek zeer voorzichtig aangedraaid.. wat ik vreemd vond gezien de grote druk die er op komt.. en het lekte dus ook, dus wat strakker aangetrokken en dit heeft-kennelijk- later een scheurtje tussen gat van verstuiver en klepzitting veroorzaakt.
De zitting van de verstuiver is vrij dun alu..
 
Een verstuiver die je niet kunt uitwisselen vanwege een te dunne zitting is bij voorbaat al schroot.
Ik weet bijna zeker dat de inspuit pomp defect is , ik werk overigens dagelijks met landbouw en grond verzet machines.
Weet ik, maar ben vrij hesitant 'm er uit te halen, niet alleen o de pakking maar bij het vorige blokje had ik 't ding er ook uitgehaald, en er weer in gezet en vlgs handboek zeer voorzichtig aangedraaid.. wat ik vreemd vond gezien de grote druk die er op komt.. en het lekte dus ook, dus wat strakker aangetrokken en dit heeft-kennelijk- later een scheurtje tussen gat van verstuiver en klepzitting veroorzaakt.
De zitting van de verstuiver is vrij dun alu..
 
Laatst bewerkt:
Een verstuiver die je niet kunt uitwisselen vanwege een te dunne zitting is bij voorbaat al schroot.
Ik weet bijna zeker dat de inspuit pomp defect is , ik werk overigens dagelijks met landbouw en grond verzet machines.

wow, dank voor je antwoord.. kun je het euvel verklaren hiermee??
 
Terug
Bovenaan Onderaan