1 cyl. diesel onregelmatig stationair.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
Zo, laat ik het hier ook eens proberen, de kennis hier is niet te onderschatten.. *O*

Na 3 jaar kan ik weer bougie-vrij rijden en heb ik de enfield weer van een dieselblokje voorzien (yanmar L100 imitatie, directe inspuiting, luchtgekoeld).

Ik ben bezig het spul in te rijden maar er is een probleempje wat ik met het vorige (gelijke) dieselblok nooit heb gehad; Hij loopt stationair/rond dit gebied erg onrustig(TAK...tokketok.. TAK... takTAK)

Als ik het 'gas'verder dicht doe loopt hij wel weer regelmatig stationair, doch erg (te) langzaam, en vlak boven dit gebied is het ook weer in orde..
Er is dus een bep. gaspositie waarin dit gebeurd.

De regelschroef van de pomp heb ik al verder ingedraaid omdat hij misschien 'te veel' gaf, maar dit blijkt niet het geval te zijn.. (als ik'm zo ver indraai dat er duidelijk minder vermogen/respons is, is het euevl er nog steeds)
De dealer van deze blokjes vertelde me er eerst 20 uur op te rijden, maar ik betwijfel het of het hiermee overgaat.
Klepspeling nagekeken en bijgesteld, brandstofleiding goed ontlucht..
Iemand een idee??
 
..Ik kan er moeilijk bij, maar het mechaniek heeft aan de buitenzijde 2 veren, 1 grote die je middels een hevel met het gas bedient, en een kleine die de onderste arm 'terug' trekt
Zou deze misschien strakker moeten?
Edit, net geprobeerd, veertjes manipuleren heeft geen effect, bij de grote klappen gaat de onderste arm inderdaad met kracht een stukje terug..is moeilijk tegen te houden.

Intussen iedereen bedankt voor de leerzame betrokkenheid!
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik heb zowaar antwoord.. ik 'mag'het blok terugsturen ter reparatie, verzendkosten moet ik zelf aftikken, net als verpakkosten die nog hoger zijn.
Ik heb het ding via ebay.de gekocht.., tips welkom..
 
Ze hebben dus pomp en injector al opgestuurd, verder weten ze het ook niet.. maar ik heb afgetikt voor een goed werkend blok, dat is nu niet het geval en mag ik zelf de retourkosten betalen???
 
..Ik kan er moeilijk bij, maar het mechaniek heeft aan de buitenzijde 2 veren, 1 grote die je middels een hevel met het gas bedient, en een kleine die de onderste arm 'terug' trekt
Zou deze misschien strakker moeten?
Edit, net geprobeerd, veertjes manipuleren heeft geen effect, bij de grote klappen gaat de onderste arm inderdaad met kracht een stukje terug..is moeilijk tegen te houden.

Intussen iedereen bedankt voor de leerzame betrokkenheid!

Dus op het toerental waarop de motor beroerd loopt blijft die stang steeds heen en weer gaan?
 
De gouverneur is continu aan het regelen juist omdat de toerental in dit gebied niet regelmatig is.
Toerentalregeling kan op 2 manieren gebeuren.

Bij de ouderwetse gouverneur gebeurde dat met vlieggewichten, die door de middelpuntzoekende kracht uit elkaar gingen, de hoeveelheid brandstof te regelen. Er vindt dus terugkoppeling plaats om het toerental constant te houden.

Bij dit blok is het een plunjerpomp die door verdraaiing van de plunjer meer of minder brandstof inspuit. Hier bepaalt de hoeveelheid brandstof het toerental en kan dus variëren door de belasting. Hier vindt dus geen terugkoppeling plaats.
 
Laatst bewerkt:
een stationaire (diesel) motor gemaakt voor stroomgroepen en dergelijke zonder terugkoppeling lijkt mij heel raar.
normaal gezien heeft een diesel steeds minimum een begin en eindtoerental regeling (auto's) en andere toepassingen dikwijls een al-toerentalregeling.

volgens mij zijn dit de centrifugaal gewichten

$_35.JPG
 
een stationaire (diesel) motor gemaakt voor stroomgroepen en dergelijke zonder terugkoppeling lijkt mij heel raar.
normaal gezien heeft een diesel steeds minimum een begin en eindtoerental regeling (auto's) en andere toepassingen dikwijls een al-toerentalregeling.

volgens mij zijn dit de centrifugaal gewichten

[afbeelding]


:^

Deze motor heeft een all speed regeling, anders zou die alleen stationair of volgas kunnen draaien.

Als het toerental zakt regelt de stang bij door meer brandstof te geven, het verhaal van Mechanism op de vorige pagina zou hier wel eens mee te maken kunnen hebben.
Doordat de motor nog niet is ingelopen en dus moeilijker draait dan normaal kan het best zijn dat het toerental moeilijk vast is te houden op lage toeren en daardoor continue bij blijft regelen.
 
Er wordt- weer onder garantie- de 'fliekraftregeler'en een zijpakking toegestuurd.
maar wegens gebroken rib e.a. kwetsuur zal het wel even dure voordati er mee an de slag kan..
 
Gewoon een pakking om het carterdeksel af te sluiten..
Geen apart topic over dit ding..Dit is al genoeg denk ik..
ik heb geen haast en heb in mijn omgeving niemand gevonden die deze dingen 'in de vingers' heeft.
Het zou wel fijn zijn als er met openschroeven iemand bij was die me misschien kan wijzen wat ik als diesel-leek over het hoofd zie.. die 'regelstang'die ergens net wat te stroef loopt ofzo..
 
Lieve mensen, ik voel me verplicht hier een update neer te zetten..

Ik was dus eerst van plan om met de enfield op vakantie te gaan maar omdat deze niet goed liep ben ik op de jawa gegaan. Jullie hebben kunne lezen dat deze vakantie korter is geweest dan gepland..(conclusie; jawa zit steviger in elkaar dan ikzelf)

Anyway, van de rotek-mensen krijg ik helegaar geen repons meer wat ik een zeer kwalijke zaak vind. Deze toko staat /vind zichzelf toch hoog aangeschreven te zijn..

Met een gebroken rib en div. kneuzingen kun je weinig en heb je veel tijd om na te denken..
Inmiddels was ik op de hoogte van iemand- waar ik ook meer diesel-ombouwdelen had gekocht- van de 13pk versie die nu een sterkere/dikkere krukas heeft- Voorheen bleken ze niet echt bestand tegen wisselende rpm's onder belasting, krukasbreuk kwam af en toe voor- 13 dieselpk's hmm zou ik me blijven afvragen hoe...
Anyway, zo'n blok besteld, wat dingen overgezet en hopen dat het stat. probleem over was. M'n eerste ombouw had imers nooit dergelijke problemen..
Helaas, niet zo bokken maar stationair wel 'hunten'..
spul nogmaals ontlucht, veren van de gouverneur verzet etc..
en op een geven moment- uit wanhoop/om te proberen- je begrijpt, 2de blok met WEER stationair problemen- ik baalde best- heb ik de grote gouverneur-aanstuurveerdinges vervangen voor die van het andere 10 pk blok..
deze is 1mm langer..
En.. goed lopen en stabiele stationairloop! *O*

Gisteravond eerste serieuze rit gemaakt. Het blok loopt erg goed en reageert fel op gas.
Ik betrapte me er meerdere malen op dat ik een 5de versnelling zocht (die een enfield niet heeft)
Hij nagelt-nog- wel enorm.. wellicht dat ik binnenkort een extra pakking onder de brandstofpomp zet om dit te verminderen.. zou dat merkbaar vermogen kosten??
We proberen het uit..
 
Mooi dat het spul nu goed loopt Sammie.
Dat nagelen doen veel 1 cilinder diesels, zou ik gewoon zo laten, met een extra pakking onder de pomp klopt de slag niet meer.
Als hij goed is ingelopen gaat hij wel mooier lopen, heeft zijn tijd nodig bij een diesel, ook bij niet Chinese blokken.
 
Lekker laten werken zo'n diesel, daar worden ze sterk van.
Wat voor snelheid kan je eigenlijk halen met dit blok? 13 pk is niet veel alhoewel het koppel redelijk hoog zal zijn.
 
.. met de 10 pk was ca 110km/h de top, 90 kruisen was qua toerental mooi..
Ik heb nu dezelfde overbrenging er op..
Een groter versn. bak tandwiel is mogelijk maar echt sneller dan 90 moet je op een enfield niet willen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan