lagers op wielen

karel-p

Die hard MF'er
20 nov 2012
336
2
Ieper - BElgie
hallo
Ik heb nieuwe lagers in men wielen van m'n Suzuki gsxf750 bj2003 gemonteerd.
Nu viel het mij op dat de lagers die erin zaten aan de binnenkant binnenin het wiel geen stofring/dichting meer hadden in het lager zelf.
De lagers die ik van de plaatselijke lagerboer kocht hadden wel dichtingen aan 2 kanten ( ala type 2RS )
De lagers zijn toch zogezegd gemeerd voor het leven?
Waarom laat Suzuki dan die binnenste dichtingen eruit en de binnenkant van het lager open?
 
dat scheelt toch al snel 3 cent per lager en met de aantallen die ze bij suzuki gebruiken bespaard dat behoorlijk geld. dat is ook 1 van de redenen waarom ze zo snel kapot gaan bij Suzuki. bij mijn Suzuki waren ze na 30000km allemaal al volledig kapot. die van mijn BMW zitten er al meer als 100000km in en die doen het nog prima. voor het prijsverschil verwacht ik het ook niet anders die lagere prijs van Suzuki moet ergens vandaan komen.
 
dat scheelt toch al snel 3 cent per lager en met de aantallen die ze bij suzuki gebruiken bespaard dat behoorlijk geld. dat is ook 1 van de redenen waarom ze zo snel kapot gaan bij Suzuki. bij mijn Suzuki waren ze na 30000km allemaal al volledig kapot. die van mijn BMW zitten er al meer als 100000km in en die doen het nog prima. voor het prijsverschil verwacht ik het ook niet anders die lagere prijs van Suzuki moet ergens vandaan komen.

Volgens jouw beredenering : 4 wiellagers,dus 4 x 3 = 12 cent :+
 
Zal inderdaad een kosten / risico overweging zijn van Suzuki.
Op mijn oude Suzuki SP's en DR's (1978 en verder) zitten/zaten ook wiellagers met enkelzijdige dichtingen. (werd kennelijk toen ook al gedaan)
Bij het vervangen/reviseren heb ik er 2RS ( 2 x rubber afdichting) lagers in gezet.
Ik denk dat het prijsverschil tussen beide varianten marginaal is.
 
Ik heb net gebeld voor een lager 6316,zonder dichtring €207,in 2rs uitvoering €285 :+

Zou Google maar eens gaan gebruiken...eerste hit: 6316-2RS1 (SKF) €199,66(wentellagers.nl)
Eerste site die ik aanklik al bijna 85 euro goedkoper (per lager!)... ;)

EDIT: Kluim.nl zelfs voor € 97,53 (incl. BTW), is alleen de SKF 6316/C3 versie...
 
Laatst bewerkt:
Wij (bedrijf waar ik voor werk) koopt lagers op gigantische schaal in bij SKF, maar kom alleen de 6315 tegen in ons assortiment. De normale versie kost (verkoop) 63 ex btw, de 2rs versie 59....
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor "gouden" lagers jullie erin stoppen :?

setje beide kanten gesealde skf lagers bij de bruin (technische handels onderneming ),13.95 incl btw :)
 
Ik dacht aan een meer technische uitleg dan puur de prijs.
In de huidige lagers zitten ook groeven voor een dichting aan de binnenkant.
Misschien de dichting eruit om vet toe te staan uit te zetten bij hogere temperatuur?
Voor de prijs moet je het niet laten : 17 euro voor 2 lagers inclus aparte stofafdichtingen
 
Volgens jouw beredenering : 4 wiellagers,dus 4 x 3 = 12 cent :+
nee er wordt op van alles bespaard. de schokdempers waren bij 40000 km op de topkofferdrager begon binnen een maand al te roesten omdat de randen niet afgerond zijn en daar de chroomlaag (chroom op scherpe hoeken werkt gewoon niet) dus te dun wordt en zo kan ik nog wel even door gaan. je merkt aan alles dat de bouwkosten een doorslaggeven argument waren bij het ontwerp proces.
 
Ik weet niet wat voor "gouden" lagers jullie erin stoppen :?

setje beide kanten gesealde skf lagers bij de bruin (technische handels onderneming ),13.95 incl btw :)
De prijs ligt aan het lagertype, materiaal, afmetingen, toleranties en vooral of het lagers zijn die veel gebruikt worden of niet... Jouw lagers zijn misschien meer algemeen gebruikte lagers, dus meer geproduceerd en dus goedkoper. ;)

Ik dacht aan een meer technische uitleg dan puur de prijs.
In de huidige lagers zitten ook groeven voor een dichting aan de binnenkant.
Misschien de dichting eruit om vet toe te staan uit te zetten bij hogere temperatuur?
Voor de prijs moet je het niet laten : 17 euro voor 2 lagers inclus aparte stofafdichtingen
Ik gok dat ze gewoon de mogelijkheid wilden behouden om ze opnieuw te smeren, terwijl de andere zijde (lees: buitenzijde) de kans op vervuiling groter is. Denk aan zand en (rem)stof...
 
De prijs ligt aan het lagertype, materiaal, afmetingen, toleranties en vooral of het lagers zijn die veel gebruikt worden of niet... Jouw lagers zijn misschien meer algemeen gebruikte lagers, dus meer geproduceerd en dus goedkoper. ;)

Nou dan heb/had ik "slimme"motoren ;) zowel mij triumph's en al mijn suzuki's hadden dus "standaard" lagers *O*
 
Laatst bewerkt:
De prijs ligt aan het lagertype, materiaal, afmetingen, toleranties en vooral of het lagers zijn die veel gebruikt worden of niet... Jouw lagers zijn misschien meer algemeen gebruikte lagers, dus meer geproduceerd en dus goedkoper. ;)
Ik gok dat ze gewoon de mogelijkheid wilden behouden om ze opnieuw te smeren,
terwijl de andere zijde (lees: buitenzijde) de kans op vervuiling groter is. Denk aan zand en (rem)stof...
Dan zal je toch eerst het lager eruit moeten slaan, anders kan je er nooit bij.
Een dicht lager hoef je niet opnieuw te smeren.
Bij (dure) sportfietsen hebben ze dit ook maar dat is omdat een lager met een afdichting lichter loopt dan een met 2.
Bij die motor is het denk ik alleen omdat het iets goedkoper is en het geen enkele meerwaarde heeft als hij aan de binnenkant ook dicht is.
 

afdichtingen geven rolweerstand en dus warmte ontwikkeling en vermogensverlies

nou zal dat lager vermogenverlies op een 100-180 pk fiets niet opvallen maar in die warmte ontwikkeling kan iets inzitten

viscositeit van vet en dus smerende werking aantasten ?

en aangezien het meeste vuil van de buitenzijde komt is weglaten afdichting binnenzijde een goed compromie
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan