Tuono schakelt stroef van 1 naar 2 en terug

chili123

Rookie
21 jun 2015
5
0
Goedenavond,

Sinds kort de trotse eigenaar van een Tuono uit 2005. Ik heb even een vraag over het schakelen. Als de motor goed warm is dan schakelt de Tuono stroef over van 1 naar 2 en weer terug. Dit gebeurd vooral bij lage toerentallen. Als ik de Tuono flink doortrek is er geen problem. Als ik laag in toeren schakel moet ik af en toe echt wat kracht zetten om van 1 naar 2 te komen. De koppelingsvloeistof is al vervangen en de koppeling is ontlucht. Dit heft geen ander resultaat opgeleverd. Iemand een idee?

mvg,

Jeroen.
 
Goedenavond,

Sinds kort de trotse eigenaar van een Tuono uit 2005. Ik heb even een vraag over het schakelen. Als de motor goed warm is dan schakelt de Tuono stroef over van 1 naar 2 en weer terug. Dit gebeurd vooral bij lage toerentallen. Als ik de Tuono flink doortrek is er geen problem. Als ik laag in toeren schakel moet ik af en toe echt wat kracht zetten om van 1 naar 2 te komen. De koppelingsvloeistof is al vervangen en de koppeling is ontlucht. Dit heft geen ander resultaat opgeleverd. Iemand een idee?

mvg,

Jeroen.

goed ontlucht ?
lees niet goed vrijkomen van koppeling
ketting spanning OK
pook goed mechanisch afgesteld (jij, je schoeisel en je motor)

gebruik je tussengas als je terugschakelt ?
de motor/krukas valt nl sneller terug in toeren dan de versnellingsbak bak kan bijhouden tijdens ontkoppelen
schakelt over het algemeen stuk soepeler, zeker in hogere versnellingen

en de "kloenk" stationair van 2 naar 1 is bij veel motoren ook aan de hand
soms moet de versnellingsbak ff geholpen worden, toerental verhogen of in sommige gevallen een keer naar voren/achter bewegen met je fiets

ik rij alleen oudere motoren van jaren 90 (gixxers), dus niks is me vreemd
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan