Ontzettende klappen uit de uitlaat

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren techneuten, het volgende:

( betreft een Suzuki DR650R uit 1994, met standaard mikuni BST-40 CV carburateur, standaard ongemodificeerde airbox en open uitlaat )

Bij gas los knalt de motor in de uitlaat, niet af en toe een plofje, maar echt achter elkaar harde klappen.

Ik heb de motor pas 2 dagen dus voorgeschiedenis is niet bekend.
Ik gokte zelf dat het kwam doordat er een open uitlaat op zit, en hij daardoor armer loopt.
Eerst geprobeerd de naald hoger te zetten, maar dat mocht niks baten.
De mengelschroef heb ik afgesteld, en alles tot 2 slagen daarboven en onder geprobeerd, ook zonder resultaat.

Daarna kwam de ( voor mij logische ) volgende stap, een grotere sproeier.

er zat een 135 in, en heb er een 145 ingedaan, echter geeft dit ook geen enkel resultaat.
Niet in het klappen bij gas los, maar ook niet bij het rijden ( motor rijd goed )

De uitlaat is gasdicht, de inlaatrubbers hebben de deoproef doorstaan.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
 
Laatst bewerkt:
Wie zegt dat t stationair toerental goed staat ☺️

En dan met name te laag. Bij mijn vorige Yamaha Fazer 600 uit 1998 (carburateur, wel een 4-cilinder) had ik het stationair toerntal een paar honderd rpm te laag staan, met als resultaat bij gas loslaten een behoorlijke knal.
 
Laatst bewerkt:
Hij staat rond de 1400.
Ik vind het wel fijn als de motorrem nog functioneert. Als ik m stationair hoger zet ( hoog genoeg om het klappen volledig te elimineren ) remt hij niet meer af op de motor.


Maar Ik ben nog wel even "aan het knooien aan" gister na een stuk snelweg ( blok goed heet ) stoppen bij een stoplicht. Dan kakt de motor stationair dusdanig in dat hij afslaat.

Misschien toch iets te enthousiast geweest qua vergroten van de stationairsproeier. :)


Ik krijg vandaag ook mijn db killer binnen. Dus die er in ( hoofdsproeier weer wat kleiner dan ) en "kijken wat ie doet "
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik; een onfatsoenlijk hoog stationair toerental (1400 is al wat hoog) is symptoombestrijding.

Klinkt dat de motor stationair een beetje te rijk staat Bas. Maar dat is een gok, dat kan ik je vanaf hier niet vertellen.
 
Heb even zitten spitten op het dr forum. En het blijkt dat de oudere types een Veel te rijke sproeierbezetting hebben in het stationaire circuit....

52.5 pilot jet
1.3 pilot air jet.

Bij de latere types is dit naar het volgende gegaan ( om de stationaire loop te verbeteren )

42.5 pilot jet ( en dan een 45/47.5 als je een andere uitlaat/airboxmod hebt )
1.0 pilot air jet

De 1.0 pilot air jet heb Ik nog liggen, maar de 42.5/45/47.5 pilot jet niet.. iemand toevallig in een bakje liggen? :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan