Ontzettende klappen uit de uitlaat

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren techneuten, het volgende:

( betreft een Suzuki DR650R uit 1994, met standaard mikuni BST-40 CV carburateur, standaard ongemodificeerde airbox en open uitlaat )

Bij gas los knalt de motor in de uitlaat, niet af en toe een plofje, maar echt achter elkaar harde klappen.

Ik heb de motor pas 2 dagen dus voorgeschiedenis is niet bekend.
Ik gokte zelf dat het kwam doordat er een open uitlaat op zit, en hij daardoor armer loopt.
Eerst geprobeerd de naald hoger te zetten, maar dat mocht niks baten.
De mengelschroef heb ik afgesteld, en alles tot 2 slagen daarboven en onder geprobeerd, ook zonder resultaat.

Daarna kwam de ( voor mij logische ) volgende stap, een grotere sproeier.

er zat een 135 in, en heb er een 145 ingedaan, echter geeft dit ook geen enkel resultaat.
Niet in het klappen bij gas los, maar ook niet bij het rijden ( motor rijd goed )

De uitlaat is gasdicht, de inlaatrubbers hebben de deoproef doorstaan.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
 
Laatst bewerkt:
Blijft de choke niet open staan?

Tevens kun je kijken of de carb misschien vervuild is.

Volgens mij staan die grote een-cilinders ook niet echt bekend om het subtiele effect ;)
Je weet in ieder geval zeker dat als je afremt bij een kruispunt je niet zo snel wordt gemist ;)

db
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling nog niet zelf gecontroleerd, zou eind vorig seizoen gedaan zijn en daarna max 500km gereden ( loont misschien wel om te checken, alhoewel ik moet zeggen dat ik hem zonder decompressiehendel NIET door de compressie heen kan stampen )

geen air cut off valve op deze carb.
 
Laatst bewerkt:
je moet ook niet hoofdsproeier vergroten,want je hebt het gas dicht tijdens het afremmen op de motor.
je moet het stationaire mengsel verrijken.
als dat niet lukt met de mengselschroeven dan moet je aan een grotere stationairsproeier.
 
ok, duidelijk.

Echter, omdat er een open demper op zit, zal er ( even dit probleem daargelaten ) ook een grotere hoofdsproeier in moeten, niet? wat is daarbij gemiddeld genomen een goede stap ( met standaard luchtfilter/airbox ) zit ik met die 145 i.p.v. de 135 al aardig in de richting dan?


Ik zal morgen eens kijken waar ik een 47.5 ( i,p,v, de stock 45 ) pilot jet kan scoren!
 
Roffels in de uitlaat is een diagnosepunt van niks, sommige blokken doen het standaard, anderen helemaal niet. Heeft eerder te maken met de klepoverlap van de nokkenastiming en helemaal niets met te arm of te rijk.

Maar, roffelen zijn geen luide knallen. In dat laatste geval denk ik dat de nokkenastiming niet klopt of de ontsteking fout staat. Carburateurs hebben hier niet veel mee te maken.

Oh en als laatste, als hij knalt bij gas dicht heeft het weinig zin om aan je gasnaald en hoofdsproeier te gaan schroeven, die doen op dat moment namelijk helemaal niets.
 
Laatst bewerkt:
Een roffeltje is wat anders dan vette klappen. ( naar mijn mening )
nokkenastiming fout zou betekenen dat het blok ook niet optimaal zou lopen, het blok loopt bij alles ( behalve gas hélemaal dicht ) perfect. ( als je het stationaire toerental ietsje opschroeft dan knalt hij niet meer ) Ontsteking valt niets aan af te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk heb je lekkende uitlaatkleppen.

Als deze klepzittingen niet goed afsluiten kan er bij elke compressieslag een beetje onverbrand lucht-benzinemengsel in je uitlaat komen.
Een knallende of roffelende uitlaat is het gevolg. (het onverbrande lucht-benzinemengsel komt in je uitlaat tot ontbranding)
Tijdens de arbeid-slag (verbranding) komt er ook nog eens ontbrandende lucht-benzine bij.
Deze combinatie kan ook behoorlijk knallen.

Aanpak: lek-test controle en zo nodig kleppen op de zittingen inslijpen.
 
Een roffeltje is wat anders dan vette klappen. ( naar mijn mening )
nokkenastiming fout zou betekenen dat het blok ook niet optimaal zou lopen, het blok loopt bij alles ( behalve gas hélemaal dicht ) perfect. ( als je het stationaire toerental ietsje opschroeft dan knalt hij niet meer ) Ontsteking valt niets aan af te stellen.


In dat geval zou ik een grotere stationair sproeier monteren.
 
Mogelijk heb je lekkende uitlaatkleppen.

Als deze klepzittingen niet goed afsluiten kan er bij elke compressieslag een beetje onverbrand lucht-benzinemengsel in je uitlaat komen.
Een knallende of roffelende uitlaat is het gevolg. (het onverbrande lucht-benzinemengsel komt in je uitlaat tot ontbranding)
Tijdens de arbeid-slag (verbranding) komt er ook nog eens ontbrandende lucht-benzine bij.
Deze combinatie kan ook behoorlijk knallen.

Aanpak: lek-test controle en zo nodig kleppen op de zittingen inslijpen.

Zoals vermeld, ik kan stampen wat ik wil op de kickstarter, maar krijg hem echt niet door z'n compressie..
 
Heren techneuten, het volgende:

( betreft een Suzuki DR650R uit 1994, met standaard mikuni BST-40 CV carburateur, standaard ongemodificeerde airbox en open uitlaat )

Bij gas los knalt de motor in de uitlaat, niet af en toe een plofje, maar echt achter elkaar harde klappen.

Dat hoort bij een dikke eenpitter, zonder vacuumvervroeging en aangepaste uitlaat. Rijker zetten van het stationaire mengsel is een vorm van symptoombestrijding, met een rijker mengsel is minder vacuumvervroeging nodig.

Je kan ook de uitlaat aanpassen.
Gok ik het verkeerd als ik denk dat deze uitlaat er op zit om een "mooi geluid" te hebben? Je zou in dat geval ook eens kunnen experimenteren met een geringe lekkage.
 
Zoals vermeld, ik kan stampen wat ik wil op de kickstarter, maar krijg hem echt niet door z'n compressie..

Techniek.

Of het nu een XT600 is, een Husqvarna 570, een CR500, een KTM 620 of een Harley:
je trapt ze allemaal aan zonder decompresseur.

Trap 'm langzaam rond totdat je compressie voelt.
Nu de kickstarter zachtjes 'verend' naar beneden duwen totdat je voelt dat hij er een 'klik' doorheen zakt, dan kickstarter terug omhoog en een flinke trap.
 
Heren techneuten, het volgende:

( betreft een Suzuki DR650R uit 1994, met standaard mikuni BST-40 CV carburateur, standaard ongemodificeerde airbox en open uitlaat )

Bij gas los knalt de motor in de uitlaat, niet af en toe een plofje, maar echt achter elkaar harde klappen.

De uitlaat is gasdicht, de inlaatrubbers hebben de deoproef doorstaan.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Verkeerde deo ?
En daarbij bedoel ik te milieuvriendelijk, zonder brandbare drijfgassen.
 
Zo'n deostick heb ik gebruikt, dat is goed toch? 😛

Remreiniger ( was meer een ode aan Willem )

Grotere stationairsproeier er in gezet en het klappen is beduidend minder geworden.

Wat de vorige eigenaar qua afstelling hoofdsproeier wel of niet heeft gedaan wil ik niet weten,
Er zat een 135 hoofdsproeier in, en ik ben op een 165 uitgekomen.

Zodra mn db killer binnen is zal ik wel weer wat kleiner moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
op het moment dat je het gas dicht gooit, blijft de motor ZUIGEN, het is ook een ZUIGERmotor.
en omdat de luchtklep dicht staat, zuigt hij aan alles wat maar kan, dus elk kanaaltje, of het nu gas of benzine is zuigt hij aan....
Dit mengsel is niet voldoende om te verbranden ( juiste verhouding) en gaat dus onverbrand de uitlaat in...
daar komt ( door het open systeem ) zuurstof bij het mengsel, en dan ontstaat er ergens een ideaal mengsel wat door de hoge uitlaattemperatuur ontbrandt...dat zijn je knallen...
Orginele uitlaat zal dit veel minder doen, weg is te lang, en zuurstof kan er niet of moeilijk bij, en je houdt tot de uitlaatuitgang een ontbrandbaar mengsel
 
Terug
Bovenaan Onderaan