Yamaha XVZ 1300 komt niet op toeren. (smoort bij gasgeven)

pablo-xvz

Rookie
24 jun 2015
2
0
Mogelijk weet iemand in dit forum raad.

Een paar weken geleden begon dit probleem met het naar buiten springen van de rubber pakking in het kleppendeksel (zijkant) Er was een soort knal in mijn carburator waarna de kleppendeksel pakking deels naar buiten kwam.
Ik kon deze weer terug drukken en ben toen over de afsluitdijk zonder problemen naar huis gereden. (Snelheid was minimaal 130 zonder motorische haperingen)
De volgende dag de motor gestart om een en ander nog eens te bekijken maar bij gas geven smoorde de motor direkt en dat is nog steeds zo!
De motor is een "Yamaha XVZ 1300 Royal" (Canadees model)
Ik heb een donor Yamaha welke ik gebruikt heb om te proberen dit probleem op te lossen echter tot nu toe zonder resultaat. '(
Acties uitgevoerd tot nu toe:
  • Ik heb de carburateurs schoongemaakt, alle sproeiers verwijderd/doorgespoten.
  • Alle contacten gereinigd met contact spray.
  • Overgezet vanuit donor Yamaha:
  • Bougies overgezet
  • Benzinepomp overgezet
  • Bobines + vacuumvervroegins unit compleet met electronica overgezet
  • CDI unit (zit bij de benzinepomp (voor de ontsteking dacht ik) overgezet
  • Carburateurs
  • Tevens andere benzine geprobeerd en ook een andere benzinetank aangesloten.
Ik heb van de symptomen een filmpje op youtube gezet.

Zonder choke smoort de motor bij gas geven:

Met choke lijkt de motor beter te lopen:
suggesties?

Pablo.
=================================================

06-2016

Probleem opgelost. Dynamo bleek defect en af en toe te vonken.

Allen bedankt voor het meedenken. :] *O*
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer poging gewaagd met jullie adviezen. Motor een poos laten draaien met nieuw getankte benzine uit een jerrycan boven het blok en luchtfilter erop. Géén verbetering.
De rubber carterontluchtingslang welke aangesloten moet worden op de carburateur hebben we niét aangesloten. Tijdens proefdraaien weer een knal en toen was wederom het rubber van de kleppendekselpakking van de achterste cilinders eruitgeknald. Het lijkt erdus op dat er een explosie in de cilinderkop achter de kleppendekselpakking plaats vind, maar omdat de carterontluchting niet op de carburateurs aangesloten word zal dit mischien via de zuigers/kleppen aangezogen worden. (Gebroken zuigerveren?)Het vreemde is dat je dan zou verwachten dat de motor zou roken. Toch?
De volgende stap is compressie meten en kleppen checken.
Suggesties zijn nog steeds welkom......
 
als er een paar liter benzine in het blok is gelopen en het oliepeil daardoor veel te hoog staat, krijg je ook last van pakkingen die eruit gedrukt worden.
een explosie achter het klepdeksel lijkt mij heel sterk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan