Vreemde stotter en ongelijk stationair lopen

Gompieman

Die hard MF'er
5 jan 2013
737
22
Baarn
Alsof het aantreffen van een gesloopte motor nog niet erg genoeg was heeft zich een vrij apart probleem de kop opgestoken.

Als ik de motor start is er niets aan de hand, als ik dan 600 meter rijd stottert die. Na pak hem beet 30 seconden is het weer weg. Dit kan een eenmalig euvel zijn, maar daar komen we nog wel achter. Gister en eergisteren deed die dit namelijk nog niet.

Wat hij wel constant doet is erg ongelijk stationair lopen. Het ene moment loopt die 1.200 toeren per minuut , en het andere weer amper 1.000.

Volgens mijn monteur zou het synchroniseren van de carburateurs wel eens kunnen helpen.
Hij heeft hier echter thuis het gereedschap niet voor. En geld om de motor naar een zaak te brengen waar ze zo ongeveer 50 euro per uur vragen heb ik ook niet.

Het gaat om een Honda CB Seven Fifty Rc42 uit 1992.

Is er iemand die kan helpen?
 
Laatst bewerkt:
Type motor erbij vermeld.

Even een samenvatting van werk wat pas gedaan is aan de motor.

De carburateurs pas schoongemaakt, de bougies en het luchtfilter zijn vervangen. Tevens is er een aarde draad vanaf de accu weer goed aangesloten. Nu vonkt die dus weer sterk.

Als laatst is de tank is schoongemaakt en een filter tussen de slangen van de tank naar de carburateurs geplaatst.

Hopelijk helpt dit jullie op de goede weg.
Mijn dank aan K@W@ voor de tips via de PM.
 
Als de klepspeling niet klopt zijn de hydraulische klepstoters niet goed meer.

En hij tikt voor de rest ook niet constant, wat volgens mij wel een teken is van overmatige klep speling? De valse lucht kan ik zelf wel checken, al kan ik me haast niet voorstellen dat het zo is.

Met welk spul kan ik dat het best controleren? is remreiniger goed?
 
Laatst bewerkt:
Als de klepspeling niet klopt zijn de hydraulische klepstoters niet goed meer.

En hij tikt voor de rest ook niet constant, wat volgens mij wel een teken is van overmatige klep speling? De valse lucht kan ik zelf wel checken, al kan ik me haast niet voorstellen dat het zo is.

Met welk spul kan ik dat het best controleren? is rijmreiniger goed?

Hydraulische klepstoters... Daar had ik niet aan gedacht, zo lang ie niet tikt moet dat goed zijn...

Ding draait nog minstens 8500rpm, ik dacht dat hydraulische klepstoters maar een maximum toerental van zo'n 7000rpm aan konden..

Wel een leuke motor!
 
Laatst bewerkt:
Als de klepspeling niet klopt zijn de hydraulische klepstoters niet goed meer.

En hij tikt voor de rest ook niet constant, wat volgens mij wel een teken is van overmatige klep speling? De valse lucht kan ik zelf wel checken, al kan ik me haast niet voorstellen dat het zo is.

Met welk spul kan ik dat het best controleren? is rijmreiniger goed?

Dit kun je geen tikfout meer noemen. ;)

Alles in een spuitbus wat goed brandt.
 
Laatst bewerkt:
Hij zit een klein stukje dichter bij mij in de buurt als bij jou. :Y

Als je de carbs hebt schoongemaakt is waarschijnlijk de synchronisatie verstoord.

Hij zit nog dichter bij mij, maar aan jou de eer. ;)
Als de carbs schoongemaakt zijn, is de stationair sproeier ook goed schoongemaakt? en zo ja, hoe is gecontroleerd dat die schoon zijn?
Laat dat filter wel genoeg benzine door? De meeste benzine filters zijn eigenlijk voor systemen met een brandstof pomp. Ik weet niet of een sevenfifty een pomp heeft.
Als je filter horizontaal ligt hou je sowieso problemen.
 
Hij zit nog dichter bij mij, maar aan jou de eer. ;)
Als de carbs schoongemaakt zijn, is de stationair sproeier ook goed schoongemaakt? en zo ja, hoe is gecontroleerd dat die schoon zijn?

Ik was er zelf bij toen de carbs schoon werden gemaakt. We hebben gekeken of alle sproeiers en kanalen schoon waren. Daarna zijn de onderdelen nog in een ultrasoon bad gegaan.

Laat dat filter wel genoeg benzine door? De meeste benzine filters zijn eigenlijk voor systemen met een brandstof pomp. Ik weet niet of een sevenfifty een pomp heeft.
Als je filter horizontaal ligt hou je sowieso problemen.

Daar kan wellicht een probleem zitten. De geplaatste filter licht wel vrij horizontaal, maar hij rijdt prima en trekt ook goed door nu. De vreemde stotter is er alleen heel even bij een erg koude motor.

Het ongelijk stationair lopen blijft echter aanwezig. Het ene moment loopt die 1.200 toeren per minuut en het andere moment weer amper 1.000.
 
Was inderdaad cryptisch verwoord, excuses. Zijn de carbs opnieuw afgesteld na het schoonmaken (stationair sproeier, stationair toerental, synchronisatie)?
 
Nee dat kon de beste man niet voor mij doen, tenzij die de motor mee nam naar de zaak.

En dat is met de 50 euro per uur die ze daar hanteren net wat te duur voor mij op het moment.
 
In plaats van proberen je motor in de fik te steken met remreiniger o.i.d. kun je beter een plantenspuit o.i.d. met water vullen.

Als de motor smoort als je water spuit dan heb je je lek gevonden zonder dat je het risico loopt dat je de motor in de fik steekt.
 
In plaats van proberen je motor in de fik te steken met remreiniger o.i.d. kun je beter een plantenspuit o.i.d. met water vullen.

Als de motor smoort als je water spuit dan heb je je lek gevonden zonder dat je het risico loopt dat je de motor in de fik steekt.

En hoe moet een motor daar van in de fik vliegen?
Blok is niet heet genoeg om die zooi te ontbranden, en als de bougiekabels en doppen enigsinds goed zijn zijn er ook geen vonken.
 
Heb het met water en remreiniger geprobeerd.

Er is echter geen verschil te horen of zien in het stationair toerental . De motor gaat dus niet hoger of lager lopen. Last van valse lucht heb ik dus volgens mij niet?

De stotter is trouwens niet terug gekomen. Wellicht komt dit door het bijstellen van de stationair schroef.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan