Na 3 spanningsregelaars nog steeds 18v....cbr600f

Robvf1000

MF'er
18 aug 2013
33
0
Kerkrade
Beste,

Heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind niks relevants vandaar mijn vraag.

Tijdje terug stil gevallen tijdens het rijden. Van alles nagemeten en getest en tot conusie gekomen dat mn regelaar kapot was.
Nieuwe besteld bij Louis a 110 euro. Gemonteerd. Laadt tijdens verhoogd toerental 18v bij. De oude erop hetzelfde. Zelf de regelaar van mijn oude motor een vf1000f erop en weer t zelfde.
dynamo getest maar deze is volgens mijn metingen prima in orde. Elke spoel levert bij verhoogd toerental bijna 60v.
Accu is ook vrij nieuw.

Het gaat over een CBR600f uit 87.

Wie weet waar dit aan kan liggen?
Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat alle 3 de regelaars kapot zijn incl de nieuwe???
 
@ Jeroen, die zwarte geschakelde draad heb ik niet aangesloten inderdaad. Maar zelfs de nieuwe sr (die gewoon voor de cbr besteld is) met kant en klare passende stekkers geeft ook 18v af... Die VF sr was puur om te testen of er verschil zat tussen andere regelaars of dat ze allemaal t zelfde doen.

@ Rob. Ik ga daar morgen of maandag eens even heen kijken. Ik trek wel een extra massa naar t chassis en eens kijken wat die doet.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik kook van ongeduld net maar even geprobeerd. Van de 2 groene massakabels die van de sr afkomen 2 extra kabeltjes naar 't chassis gemaakt voor een goede massa.
Na het starten blijft de spanning 30sec op 14,4 hangen en dan schiet deze opeens in een keer naar 18,4......

Pfffffff........
 
Omdat ik kook van ongeduld net maar even geprobeerd. Van de 2 groene massakabels die van de sr afkomen 2 extra kabeltjes naar 't chassis gemaakt voor een goede massa.
Na het starten blijft de spanning 30sec op 14,4 hangen en dan schiet deze opeens in een keer naar 18,4......

Pfffffff........


dan zou je menen dat er in de regelaar iets niet goed gaat,
of dat de extra massa niet goed genoeg is.
zijn de extra kabeltjes dik genoeg en goed vastgezet?
 
alle 3, en technische bijstand nul komma nul.

Het zal best per motorzaak verschillen maar ik heb andere ervaringen wat betreft A en B, C is meestal wel oke :P

@TS, bij wat trok je de conclusie dat de sr defect was? Aangezien je nu 3 sr's hebt die hetzelfde reageren kun je idd ook gaan twijfelen aan de multimeter.
Blijft die 18V wel constant bij gasgeven?
 
Jongens ik heb helemaal niks online besteld. Is gewoon gekocht in een winkel!!! Kwaliteit is vergelijkbaar aan origineel en is gewoon geleverd met passende stekkers. Ik heb 2 multimeters en een digitale meter voor in de cigarettenplug die de spanning onder het rijden weergeeft. Geven allemaal zelfde weer.

De extra massa kabels zijn dikker als originele bekabeling en zijn aan het chassis bevestigd.
dynamo laadt op alle 3 fasen tussen de 50 en 60volt bij. Accu is ook nog goed dus dan moet t haast de regelaar zijn
 
Wat doet een spaninnings regelaar? Deze zet in dit geval de 50/60 Volt gelijkstroom van de dynamo om naar 14,5 volt wisselstroom voor de accu. Daarbij komt warmte vrij en die moet afgevoerd worden via koelvinnen en het frame waarop ie vastgebout is. Warmte is funest voor een spanningsregelaar.Belangrijk is een goede massa en de plaats van de spannigsregelaar. Koelpasta smeren tussen frame en regelaar is een optie om de warmte sneller af te voeren.
Ook kan de de dynamo de oorzaak zijn. Koude motor:dynamo werkt goed, Warme/hete motor: dynamo kan door hitte uitzetten en weer krimpen bij afkoelende motor. Dan kunnen er haarscheurtjes ontstaan. Gevolg kan zijn dat er piekspanningen optreden en de spanningsregelaar overbelast wordt.
Alsjeblieft zeg |(
de dynamo geeft geen gelijkstroom maar wisselstroom.
De regelaar maakt daar geen 14.5 volt wisselstroom van maar 14,5 volt gelijkspanning.
 
Bedankt allemaal voor de nutteloze reacties en stom commentaar. Een enkeling heeft een reactie die wat toevoegd de rest alleen maar onzin. Merk dat hier vragen geen zin heeft helaas .

Gelukkig is het probleem gevonden en verholpen.
 
Bedankt allemaal voor de nutteloze reacties en stom commentaar. Een enkeling heeft een reactie die wat toevoegd de rest alleen maar onzin. Merk dat hier vragen geen zin heeft helaas .

Gelukkig is het probleem gevonden en verholpen.
Ben nu toch wel benieuwd, als ik er nou voor zorg dat het domme commentaar achterwege blijft :+ wil je dan aub nog vertellen wat het was?
 
Bedankt allemaal voor de nutteloze reacties en stom commentaar. Een enkeling heeft een reactie die wat toevoegd de rest alleen maar onzin. Merk dat hier vragen geen zin heeft helaas .

Gelukkig is het probleem gevonden en verholpen.
Mogen we weten wat het probleem uiteindelijk heeft verholpen?
Misschien heeft een ander er nog wat aan.
 
Ik ben ook benieuwd :?
Of de regelaar nu bij Louis, carmo of japparts, japarts of motoport vandaan komt. Een regelaar voor een gemiddelde verouderde 4 cylinder kosten allemaal richting 100-110 euro.
Dus da's niks vreemds. En of het nu online of in de winkel gekocht word maakt, volgens mijn bescheide mening ook geen r**t uit.

Afijn, het probleem van de te hoge spanning is opgelost, toch?
Wat was het nu? Ook al was de oplossing nog zo simpel of iets over het hoofd gezien, er kan altijd van geleerd worden.
 
Ik heb het met mijn Honda x11 ook gehad. Gek werd ik ervan.
Uiteindelijk de kaneelboom opengesteld, en bleek het een door geknepen massa draad van de regelaar te zijn... Zat strak klem achter een afdekkapje.
Ben benieuwd of dat hier ook het geval was....
 
Terug
Bovenaan Onderaan