Suzuki gs500e 1991 stottert

Huwajux

Rookie
10 dec 2014
4
0
Haarlem
Ola !

Ik heb vorige maand mijn eerste motor gekocht ! Een Suzuki GS500e uit 1991 met 39000 km op de teller. Gelijk nadat ik de motor gekocht heb ben ik langs de garage gegaan. Het eerste wat er vervangen is zijn de banden. Die waren 10 jaar oud. De voorrem is ook gereviseerd + nieuwe remvloeistof. Verder heb ik nog een aantal kleine dingen aangepast zoals nieuwe knipperlichten + een nieuwe koplamp.hij verbruikt wat olie maar dat schijnt normaal te zijn voor een GS. Ook is het brandstof verbruik prima. 1:19 ongeveer.

Tot vandaag heb ik geen enkel probleem gehad met de motor, ik reed richting Amsterdam op de A9 met iemand achterop mijn snelheid was ongeveer 130 km/u. De motor begon ineens te stotteren en niet snel daarna viel hij uit. Gelukkig kon ik op de vluchtstrook komen. De motor wilde niet meer starten nadat hij uitgevallen was. Dit lag niet aan de accu. Gelukkig was er een motor rijder die even stopte om ons te helpen. Hij veranderde de stand van de brandstof kraan naar PRI. Na een aantal keer proberen te starten sloeg de motor weer aan. Vervolgens heb ik gewoon naar huis kunnen rijden wat ongeveer 20 km was. Ik heb de stand weer terug gezet naar de normale stand en er 30 km mee gereden zonder enig probleem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? :?

(uit het slangetje langs het motorblok kwam een klein beetje benzine.)
 
Heb je toevallig de tankdop geopend om te kijken of er nog genoeg benzine in zat? En heb je de laatste 20km rustig op de rechterbaan gereden zodat je (mocht de motor weer uitvallen) gauw uit kon wijken naar de vluchtstrook?

Dan kan het zijn dat de tankontluchting niet goed werkt, dit gebeurt vaker met GSen. Eventueel de volgende keer dus kijken of de motor met tank open weer wilt starten.
 
Ik had net getankt en er ongeveer 20 km mee gereden. Het beetje benzine wat er uitstroomde gebeurde wel vlak nadat de motor omgevallen was. ( heb uiteraard rustig rechts gereden)

Tank ontluchting heb ik ook gecontroleerd. Ik heb met Perslucht door het slangetje heen geblazen om te controleren of het geblokkeerd zat wat niet het geval was.
 
Was het ook niet zo bij de GS dat de benzinetoevoer naar de carburateurs niet erg ruim bemeten was/is?
Staat mij bij dat eens een keer gelezen te hebben. Dat bij hogere snelheden de vlotterbakken van de carburateurs leeg kunnen raken, omdat er bij hoge belasting net wat meer brandstof wordt gebruikt dan wordt aangevoerd, met stotteren door arm mengsel en uitval tot gevolg.
Na langere tijd 130km/h+ rijden zou je dat gebeurd kunnen zijn.

De benzinekraan op PRI zetten zorgt er voor dat de vlotterbakken dan weer vullen en dan kun je weer verder. Ik weet niet of PRI ook nog positief effect heeft op de flow van de benzine, maar daar is vast wel wat over te vinden in bijvoorbeeld het GS topic.
 
Laatst bewerkt:
Dit zou wel kunnen verklaren waarom ik nu weer zonder problemen heb kunnen rijden. Heb ondertussen alweer 100km gereden zonder enig probleem. Ik zou deze week 4 dagen we gaan met de motor richting Belgie.. Dus ik hoop dat het makkelijk op te lossen is. Ik heb ook ongeveer 10 minuten 130 gereden toen het gebeurde.
 
130 met iemand achterop is een redelijke belasting voor een GS500. Moet 'ie wel kunnen hoor, maar dan komen de eventuele problemen wel aan het licht. Ik zou inderdaad de brandstoftoevoer even nalopen, van tankdop naar vlotterbak. Dus even je benzinekraan er uit halen en het filtertje checken en zorgen dat er geen knik in je benzineslang zit ergens.
 
De kraan tijdens stilstand niet op PRI laten staan (ivm eventueel lekkende vlotternaalden), maar alleen als je de weg op gaat. Benzinegebrek door een falende benzinekraan is zo'n beetje de meest voorkomende kwaal van de GS500.
 
Terug
Bovenaan Onderaan