Hitte (warm weer) slecht voor motor?

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Komende week gaat de temperatuur boven de 30 graden. Waar dien je rekening mee te houden motorisch gezien? Is dit eigenlijk slecht voor de motor wanneer je lange tochten maakt met temperatuur boven de 30 graden?

Bedankt voor jullie tips alvast ;-)
 
Ik wissel voor de zekerheid altijd ff de olie bij hoge temperaturen
no-ad-hawaiien-oil-spf-6.jpg
 
Wat een grappig topic ...

Maar effe serieus.
Ik rijdt met een GSX 750 F. Lucht/oliegekoeld. Hij heeft dus een kleine oliekoeler vooraan (die ik overigens wel regelmatig schoonmaak).
Er zal toch wel een reden zijn dat deze zelfde motor in sommoge landen (warmere staten in de USA) wel een fan op de oliekoeler heeft en die hier in Europa niet.

Maar toch lig ik er niet echt van wakker. Ik rijd ook in heel hete temperaturen, maar wanneer ik voor een rood licht stil sta waarvan ik weet er lang te moeten wachten leg ik de motor wel stil. Maar eens boven de 40km/u krijgt ie genoeg wind om te koelen. Ik merk trouwens dat het warme weer hem ook zuiniger maakt, wat mij logisch lijkt, sneller op temperatuur, en in de winter blijven die luchtgekoelde blokken te koud, ook tijdens langere ritten.

Maar volgens mij is de vrees voor oververhitting bij luchtgekoelde blokken sowieso overschat. In zuidoost Azië rijden ze met bijna niets anders dan luchtgekoelde 125cc blokjes, die leggen die in de drukke steden waar ze amper snelheid maken ook niet stil, en die draaien daar "probleemloos" 100.000km en meer.

Wel parkeer ik mij bij hete temperaturen niet graag in de vlakke zon. De zon op de tank doet altijd wel een miniscuul beetje benzine vervliegen, en die is onmenselijk duur in België, vandaag ook weer getankt aan 1,345€/L ...
 
Gewoon hard blijven rijden, dan blijft de temperatuur laag genoeg. En niet voor stoplichten wachten, dan krijgt je motor geen koeling. Rood stoplicht nemen kost minder dan een nieuw blok.
 
Wel parkeer ik mij bij hete temperaturen niet graag in de vlakke zon. De zon op de tank doet altijd wel een miniscuul beetje benzine vervliegen, en die is onmenselijk duur in België, vandaag ook weer getankt aan 1,345€/L ...

Ik parkeer ook niet graag in de vlakke zon,
die tank en zwart zadel zijn pokkeheet... lijkt wel alsof je op een bakplaat gaat zitten...
 
Gewoon hard blijven rijden, dan blijft de temperatuur laag genoeg. En niet voor stoplichten wachten, dan krijgt je motor geen koeling. Rood stoplicht nemen kost minder dan een nieuw blok.
_O-

... maar effe serieus (ja, alweer), tijdens motoghymkana had ik toch steeds het gevoel dat mijn blok erg heet werd zonder die "USA-fan". Moest ik opnieuw tijd (en geld) hebben om daaraan mee te doen, ik zou me toch zo een fan plaatsen. Relatief lage snelheid an relatief hoge toeren ...
Man man ... wat mis ik dat toch, motoghymkana -O-

@highking: het vermelden van de prijs was dan ook ironisch bedoeld :P :+
Trouwens, op de meeste plaatsen staat hij ongeveer 1,425€/L.

@koeno: idd, ook het zadel wordt dan loeiheet. Dat motorpak pas aan en al een beetje beginnen te zweten, dan uw zitvlak nog op de bakplaat zetten ... nee, liever niet ...
 
Zit nu in Ilalie en ook al een week Zuid Frankrijk achter de rug. Twee weken elke dag 30+ en dan de bergen in, dus motortje krijgt ook nog lekker op zijn flikker zo gezegd. Geen centje pijn hoor alleen voor mezelf is het af en toe afzien als je weer een stadje door moet. Temp komt dan inderdaad boven de 100 graden maar zakt weer als de fan aan springt.
 
Zit nu in Ilalie en ook al een week Zuid Frankrijk achter de rug. Twee weken elke dag 30+ en dan de bergen in, dus motortje krijgt ook nog lekker op zijn flikker zo gezegd. Geen centje pijn hoor alleen voor mezelf is het af en toe afzien als je weer een stadje door moet. Temp komt dan inderdaad boven de 100 graden maar zakt weer als de fan aan springt.
Ik heb geen fan. Zie ook niet meteen de noodzaak eentje te monteren. Bestaat origineel voor deze motor. De USA versie, die daar Katana heet heeft er standaard eentje. Maar die hebben dan weer geen waterafweringsflap boven de bobines en bougies.

Een olietemperatuurmeter had ik anders wel graag gehad. Heb ze al op motozoom gezien, maar dat zijn er die je in de plaats van je olievuldop moet zetten, en ik wil de voeler liever hebben op de uitgang naar de oliekoeler, en de meter in het blanco deel van mijn dashboard.

Moest ik mijn motor nu invoeren op de Filipijnen zou ik me wel die fan willen aanschaffen.
Maqr hier in West-Europa zijn die hete perioden meestal van korte duur.
 
Als je nou toch gaat rijden met deze hitte, doe het dan wel heeeeeeel voorzichtig. Blijf naar je temperatuur kijken en ruim onder 1500toeren! En natuurlijk een geel hesje aan voor als je op de snelweg moet stoppen bij oververhitting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan