Hitte (warm weer) slecht voor motor?

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Komende week gaat de temperatuur boven de 30 graden. Waar dien je rekening mee te houden motorisch gezien? Is dit eigenlijk slecht voor de motor wanneer je lange tochten maakt met temperatuur boven de 30 graden?

Bedankt voor jullie tips alvast ;-)
 
Ja, 't is weer bijna vrijdag _O-

Als je gewoon af en toe ff stopt om zelf wat water te drinken en je motor even laat afkoelen is er natuurlijk niets aan de hand. Aan de andere kant.... gewoon rijden, kan hij heus wel tegen hoor :Y
 
In tegenstelling tot een auto is een motor absoluut niet geschikt om met mooi en warm weer te rijden. Boven de 25 graden rijden is het eigenlijk al slecht voor de motor, zeker als het niet regent. Bij 30 graden de auto nemen!

Motoren zijn alleen geschikt voor in de winter.
 
Het is wel lekker dat je koelvloeistof op niveau is en een werkende fan is ook niet verkeerd. Het is net als bij andere temperaturen, indien je fiets in goede staat van onderhoud is, is er niks aan de hand. Het is voor jezelf wel lekker als je af en toe even stopt om iets vochtigs naar binnen te werken of om even aan een ijsje te likken...
 
Hou vooral de olietemperatuur goed in de gaten, wanneer deze (vaak) op hoge temperaturen zit gaat de kwaliteit van de olie zeer hard achteruit.

Het is natuurlijk per motor verschillend, de V-Strom van m'n vader blijft gewoon lekker koel, lijkt weinig moeite te hebben met de temperaturen.
Dit terwijl ik bij m'n gsx-r af en toe het gevoel had dat de kuipen gingen smelten :P
 
Als je een moderne motor hebt die goed onderhouden wordt, dan zou ik me eerder druk maken over hoe je zelf koel blijft. Ik wil met dergelijke temperaturen niet eens meer op de motor zitten.
 
Even aansluiten op je USB-poort op de motor en gaan :]

pBRj2NF.jpg
 
Hou vooral de olietemperatuur goed in de gaten, wanneer deze (vaak) op hoge temperaturen zit gaat de kwaliteit van de olie zeer hard achteruit.

Het is natuurlijk per motor verschillend, de V-Strom van m'n vader blijft gewoon lekker koel, lijkt weinig moeite te hebben met de temperaturen.
Dit terwijl ik bij m'n gsx-r af en toe het gevoel had dat de kuipen gingen smelten :P

Bij mijn 600RR ook. Die komt gewoon boven de 100c terwijl ik niet eens in de binnenstad rijd. Staat die fan te loeien terwijl je 80 rijdt B|

Kan niet echt zeggen dat het lekker rijden is tot het moment ik mij er bij neer heb gelegd dat ik mij maar gewoon pleuris moet en zal zweten en dan rijd ik wel weer lekker. :]
 
Laatst bewerkt:
Zolang je vooruit rijdt heb je rijwind. Rij je echter achteruit, dan waaien de warme uitlaatgassen over de motor heen en krijgt hij geen koeling. Gelukkig weet vrijwel iedereen dit, daarom zie je er zo weinig achteruit rijden.

Maar even zonder gekheid, zie je veel motoren in hartje Afrika rijden? Nee dus. Omdat het te warm is.

Je ziet daar alleen Koelwasaki's, Airprilia en een enkele Eysink.
 
een vloeistof gekoelde motor heeft een overdruk koelsysteem dat kan werken bij KVS temps van boven de 100C. Die overdruk werkt nl. kookpunt verhogend. 30C buiten temp is niks bijzonders. Er is immers nog steeds 70C verschil temperatuur. Hooguit zal de fan vaker aanslaan en langer draaien.

Motorfiets radiateurs zijn nogal klein dus het is wel aan te raden om die radiateur optimaal te laten presteren door af en toe eens het koelblok tegen de rijrichting in schoon te blazen (met perslucht of water) zodat je alle insecten, vuil en bladeren die ooit in het koelblok zijn blijven hangen weer kwijt bent. Natuurlijk moet ook het KVS niveau voldoende zijn (bij koude motor checken en aanvullen!)


Als je echt het idee hebt dat het blok te heet wordt dan zou je kunnen overwegen om over de sensor een handmatig bediende schakelaar te zetten zodat je de fan permanent aan kan zetten.

bij luchtgekoelde blokken is het verstandig om het blok bij stilstand niet te lang stationair te laten draaien. Als je eenmaal rijdt heb je genoeg koelwind, ook bij 30C.
Lucht gekoelde blokken hebben vaak ook een oliekoeler. Doe moet ook z'n hitte kwijt kunnen dus ook bij een oliekoeler is het raadzaam om deze af en toe schoon te blazen tegen de rijrichting in.
 
Laatst bewerkt:
Komende week gaat de temperatuur boven de 30 graden. Waar dien je rekening mee te houden motorisch gezien? Is dit eigenlijk slecht voor de motor wanneer je lange tochten maakt met temperatuur boven de 30 graden?

Bedankt voor jullie tips alvast ;-)
Tis net als met de eerste sneeuwval; zodra temperatuur in NL tegen de dertig gaat lopen (laat staan er boven) raakt iedereen in paniek.

We kunnen niks in dit land, zijn gewend aan middelmatigheid.

Onze motoren kunnen in ieder geval veel meer hebben dan de eigenaren :)
 
Zolang je vooruit rijdt heb je rijwind. Rij je echter achteruit, dan waaien de warme uitlaatgassen over de motor heen en krijgt hij geen koeling. Gelukkig weet vrijwel iedereen dit, daarom zie je er zo weinig achteruit rijden.

Maar even zonder gekheid, zie je veel motoren in hartje Afrika rijden? Nee dus. Omdat het te warm is.

Je ziet daar alleen Koelwasaki's, Airprilia en een enkele Eysink.

In India rijden er genoeg. Het is daar ook niet bepaald koel ofzo.

En zo koel vind ik Kawasaki's niet. Zag er twee geleden nog 1 in de fik vliegen tijdens de British superbikes.

Die had het dus erg warm!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan