Remblokken vervangen, voorwiel loopt erg stroef

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
En het remmerij geneuzel gaat verder. Had ik eerder een piepende achterrem, ook de voorkant is niet helemaal jofel. Ik vervang regelmatig remblokken, dus je zou zeggen dat ik weet hoe het moet, maar hier kom ik niet helemaal uit.

Heb een Tiger 1050 ABS uit 2010, rijd altijd met Brembo blokken rond en dus laatst deze weer vervangen door Brembo blokken. Appeltje, eitje, maar nu loopt mijn voorwiel erg stroef.

Wat ik al geprobeerd heb: remvloeistof eruit gehaald, staat nu tussen min en max, dus moet het probleem niet zijn. Remzuigers helemaal met remvloeistof gereinigd, ingezet met speciaal zuigervet. Gevolg: zuigers glijden soepeltjes naar binnen dus dat kan het ook niet zijn. Als ik de bouten van de klauw los draai, loopt het wiel soepel. Zodra ik deze vastzet, is er zeer veel weerstand te voelen. Als ik ga rijden, ca. 10km, en niet rem met de voorrem, zijn de schijven rond de 50 graden gok ik. Zijn nog nèt aan te raken als je even doorbijt. Heb ook de klembouten van de vooras gelost, paar keer flink de voorvering ingedrukt en klemboutjes weer teruggezet. Ook geen oplossing. Oplossing van MasterTommy ook geprobeerd: bouten los, met de hand vastdraaien tot hij net aanzet, dan rem vol in met tywrap en bouten vast op moment en rem weer los. Dan zit hij alleen maar vaster.

Wat kan dit zijn? Iemand nog tips in welke richting ik het moet zoeken?
 
Heb je originele remblokken? Ik heb hetzelfde gehad. Heb langdurig naar het probleem gezocht totdat ik erachter kwam dat het aan de remblokken lag. Sindsdien originele erop gezet en nadien nooit meer het probleem gehad dat deze aanliepen.
 
De blokken moeten kunnen glijden over de pennen die jij beschrijft. maar die heb je schoongemaakt en ingevet. Maar de klauw zelf moet ook kunnen glijden (naar binnen en naar buiten) t.o.v. de vork. Daarvoor zijn er ook glij pennen. Zit dat niet vast.

Verder is het idee dat de zuigers na het remmen iets worden ingetrokken door de rubberen afdichtingen van de zuigers. Wellicht zijn die te oud.
 
De blokken moeten kunnen glijden over de pennen die jij beschrijft. maar die heb je schoongemaakt en ingevet. Maar de klauw zelf moet ook kunnen glijden (naar binnen en naar buiten) t.o.v. de vork. Daarvoor zijn er ook glij pennen. Zit dat niet vast.

Verder is het idee dat de zuigers na het remmen iets worden ingetrokken door de rubberen afdichtingen van de zuigers. Wellicht zijn die te oud.

Hij heeft radiale remklauwen.
 
Draai de bouten die je voorwiel as(aan de vvorvork) vastklemmen eens los en dan eens met de voorrem erop enkele keren hard inveren.


full
 
Laatst bewerkt:
alle remzuigers maximaal indrukken en dan de klauwen monteren.
als er dan nog iets aanloopt dan zitten de remblokken niet goed of ze zijn te dik.
wanneer het wiel wel vrijloopt en nadat de rem is gebruikt wel aanloopt, dan komen de remzuigers niet goed terug of het oppervlak van de schijf is zo ver versleten (niet vlak) dat de blokjes niet vlak kunnen aanliggen en dan komen de remzuigers ook niet goed terug.
 
Peil remvloeistof niet te hoog ?
Wat ik al geprobeerd heb: remvloeistof eruit gehaald, staat nu tussen min en max, dus moet het probleem niet zijn.


Geen kromme schijven? Komt vaker voor bij die tigers.
Opeens sinds nieuwe blokken? Dan moet hij op een bepaald punt aanlopen lijkt me, niet over de hele schijf. En dat voel je ook wel, kromme schijven..


Draai de bouten die je voorwiel as(aan de vvorvork) vastklemmen eens los en dan eens met de voorrem erop enkele keren hard inveren.


[afbeelding]
Heb ook de klembouten van de vooras gelost, paar keer flink de voorvering ingedrukt en klemboutjes weer teruggezet. Ook geen oplossing.
 
Laatst bewerkt:
alle remzuigers maximaal indrukken en dan de klauwen monteren.
als er dan nog iets aanloopt dan zitten de remblokken niet goed of ze zijn te dik.
wanneer het wiel wel vrijloopt en nadat de rem is gebruikt wel aanloopt, dan komen de remzuigers niet goed terug of het oppervlak van de schijf is zo ver versleten (niet vlak) dat de blokjes niet vlak kunnen aanliggen en dan komen de remzuigers ook niet goed terug.
Als ik de klauwen terugzet met alle zuigers maximaal ingedrukt, dan loopt het wiel zeer soepel. Na geremd te hebben loopt hij dus zwaar, dus de remzuigers komen niet terug. Maar, ik kan de zuigers er met de hand zeer makkelijk terug in duwen, dus hoe kan het dat ze niet terugkomen? Dat de schijven opeens krom zijn sinds nieuwe blokken lijkt me sterk, want er was bij de vorige blok-wissel-beurt ook niets aan de hand toen ik naar de Brembo blokken over stapte.

Ik vind het dus vrij vaag. Moet toch maar iemand met meer verstand naar kijken denk ik :)
 
ik heb het ook niet over kromme schijven.
als het oppervlak van de schijf erg gegroefd of hol is uitgesleten, dan werkt het terugtrekken van de remzuigers door de rubberen afdichtingen niet goed.
wanneer de remblokken eenmaal goed ingelopen zijn op de schijf, en dus weer goed aanliggen, werkt het wel.
ook als er een rand op de schijf zit, krijg je dit ook.
een opstaande rand aan de buitenkant kun je vrij makkelijk weghalen.
een schuine rand aan de remblokken is ook niet moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het ook niet over kromme schijven.
als het oppervlak van de schijf erg gegroefd of hol is uitgesleten, dan werkt het terugtrekken van de remzuigers door de rubberen afdichtingen niet goed.
wanneer de remblokken eenmaal goed ingelopen zijn op de schijf, en dus weer goed aanliggen, werkt het wel.
ook als er een rand op de schijf zit, krijg je dit ook.
een opstaande rand aan de buitenkant kun je vrij makkelijk weghalen.
een schuine rand aan de remblokken is ook niet moeilijk.


:^
 
In je remvloeistofpot op je stuur zit onderin een zegmaar ontluchtingsventiel,wanneer dat dicht zit komen je blokken niet goed terug. Even heel voorzichtig doorsteken met een heel dun ijzerdraadje of vervangen lost het probleem op.
Als je met het deksel eraf (heel langzaam) je remhandle intrekt en weer loslaat moet je luchtbelletjes omhoog zien komen,dan weet je dat het ventiel open is.

Succes,groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
In je remvloeistofpot op je stuur zit onderin een zegmaar ontluchtingsventiel,wanneer dat dicht zit komen je blokken niet goed terug. Even heel voorzichtig doorsteken met een heel dun ijzerdraadje of vervangen lost het probleem op.
Als je met het deksel eraf (heel langzaam) je remhandle intrekt en weer loslaat moet je luchtbelletjes omhoog zien komen,dan weet je dat het ventiel open is.

Succes,groet,Auke.
Ga ik dat eens bekijken!

ik heb het ook niet over kromme schijven.
als het oppervlak van de schijf erg gegroefd of hol is uitgesleten, dan werkt het terugtrekken van de remzuigers door de rubberen afdichtingen niet goed.
wanneer de remblokken eenmaal goed ingelopen zijn op de schijf, en dus weer goed aanliggen, werkt het wel.
ook als er een rand op de schijf zit, krijg je dit ook.
een opstaande rand aan de buitenkant kun je vrij makkelijk weghalen.
een schuine rand aan de remblokken is ook niet moeilijk.
Gekeken, zit geen rand op de schijf en ook geen groeven...
 
Ik heb trouwens wel recentelijk mijn remhendel vervangen, kan dat er misschien iets mee te maken hebben?

Van die Ebay remhendeltjes. Wat moet ik checken aan de hendel om te kijken of het daar aan ligt?

Je hebt toch wel de goedkoopste imitatie hendels op Ebay gezocht en gekocht hè. Die dure Titax en Pazzo hendels hebben een te goede pasvorm waardoor het beluchtingsgaatje van de pomp niet dicht gezet wordt zodat je remvloeistof niet goed op temperatuur komt.

O-)
 
Laatst bewerkt:
het probleem met verkeerde remhendels zou kunnen zijn dat de zuiger niet ver genoeg terug komt.
het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder blijft dan dicht.
als dat zo is, dan kun je ook de remzuigers niet terugdrukken.
makkelijk te checken door, wanneer het voorwiel stroef draait, even het remhendeltje te demonteren.
 
Laatst bewerkt:
het probleem met verkeerde remhendels zou kunnen zijn dat de zuiger niet ver genoeg terug komt.
het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder blijft dan dicht.
als dat zo is, dan kun je ook de remzuigers niet terugdrukken.
makkelijk te checken door, wanneer het voorwiel stroef draait, even het remhendeltje te demonteren.

heb ik ook gehad bij de fireblade, ik kwam er toevallig achter toen ik de schuur in moest duwen.[cheap ass hendels via de motorzaak :Y ]
bij mij kon ik de hendel handmatig het laatste stukje terugduwen waardoor alles weer goed vrij kwam.
de hendel later wat aangepast en het probleem was over.
 
Heb dat ook al eens mee gemaakt met Chinese hendels, controleer even als je de hendel loslaat of deze wel goed vrij komt van de cilinder.
Dat hij het pennetje niet een beetje ingedrukt houdt zeg maar, want dan gaat inderdaad het compensatiegaatje niet open en gaan de remmen steeds vaster zitten wanneer je gaat rijden.

Oplossing is een beetje van de remhendel af vijlen zodat deze goed vrij komt.


~[edit] sneller leren typen :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan