VFR 750 voelt en klinkt raar boven de 150km/h

chimaera020

Die hard MF'er
2 jun 2013
630
1
Amsterdam
Mijn VFR750 1994 rijdt in principe geweldig!
Toch vraag ik me af of het normaal is dat het voelt alsof hij 'wild' wordt vanaf 150km/h.

Met wild bedoel ik dat de motor niet meer lekker klinkt maar meer alsof ie echt over zijn nek gaat (beetje overdreven maar je hoort wel verschil). Hij voelt ook wilder/trilleriger aan (voetpegs die geven dat heel duidelijk door).

Ik dacht met mijn beperkte technische kennis dat de caburateurs gesynct moeten worden :?

Is het normaal dat een motor na een bepaalde snelheid zijn coolness verliest en lijkt alsof ie echt moeite heeft, of hoort een motor hetzelfde te voelen bij 100km/h als bij 200km/h

newbie vraag misschien maar ja *O*
 
Synchroniseren doet niet veel bij hoge toerentallen. Je schuiven/ kleppen staan dan te ver open. Heeft vnl. voordeel bij lage toeren.

Hoe een VF bij 150+ aanvoelt weet ik niet, moet je even afwachtten op de experts.

Benno
 
Lastig te zeggen zo maar als het in het blok zelf zit dan zou je in een lager versnelling bij het zelfde toerental hetzelfde moeten voelen.

Als dit niet het geval is zit en in het rijwiel gedeelte.
- Kettingspanning en of smering.
- Bandenspanning
- Wiel lagers
- Balhoofdlagers
- Achterbrug lager
 
kleppen gesteld
distributie ketting ok (niet slap)
één van de nokkenassen tandje overgeslagen,
als een uitlaatnok te vroeg opend, wordt de motor (vaak) wat "wilder"
als in meer vermogend,
en als dat maar aan één kant gebeurt..

just a thought...
 
Mijn vfr 750 voelt niet raar en klinkt ook niet raar tot ver boven de 150 km/h.

Wat bedoel je met raar klinken? Ik hoor bij die snelheid alleen windgeruis. "over nek gaan" kan ik me niet echt iets bij voorstellen bij een motor.
 
Mijn vfr 750 voelt niet raar en klinkt ook niet raar tot ver boven de 150 km/h.

Wat bedoel je met raar klinken? Ik hoor bij die snelheid alleen windgeruis. "over nek gaan" kan ik me niet echt iets bij voorstellen bij een motor.


probeer je in te beelden dat de VFR het geluid van de motor lekker rolt zoals we kennen van de VFR, een mooie rollende grom. Dit voel je natuurlijk ook.

Als ik boven de 150 komt voelt het meer als een opgejaagde koffiemolen (om het heel overdreven te zeggen), en dit voel je natuurlijk ook.

Het is niet zo dat hij moeilijk onder controle te houden is hoor, of dat hij echt gaat schudden, maar je voelt gewoon dat ie anders voelt/klinkt.
 
Boven een bepaald toerental (rond de 7000 / 8000 toeren) komt de motor echt los en wordt het geluid ook anders. Maar je zou dan hetzelfde moeten ervaren als je in 2 of 3 doortrekt. Rond de 150 zou je verder niet opeens een heel ander gedrag moeten ervaren van de motor of rijwielgedeelte. Wel neemt dan de windturbulentie behoorlijk toe, dus het kan wat gaan schudden en wat minder comfortabel aanvoelen. 150 kan je rijden in de 4e, 5e of 6e versnelling. Als je dat probeert kan je zien of het toerental gerelateerd is of snelheids gerelateerd. Als er steeds bij 150 dan iets gebeurd ligt het niet aan de motor. Kan natuurlijk wel zijn dat er dan iets met het rijwielgedeelte is, de lagers, ketting, balancering van de wielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan