Probleem koeling thermostaat Magna VF750C

Honda__rider

MF'er
1 apr 2015
106
1
Heeft iemand een idee ?

Het lampje van de temperatuur gaat branden, bij een Honda Magna vf750c. Ventilator sloeg niet aan.

De kabel op de temperatuursensor (nr 8 op tekening), op de radiator afgekoppeld. Deze op de kader gehouden en dan gaat de ventilator.

Dus dacht sensor kapot. Een andere gehaald. Vandaag testrit gemaakt. Weer van hetzelfde.

Onder het rijden geen probleem, maar als je even stil staat, gaat het lampje weer aan. Bij het thuiskomen, zag ik zelfs dat er koelvloeistof via de overloop, uit kwam.

Nu zag ik een klem los hangen, aan de radiator. (zie tekening)

Enig idee waar die voor dient, en waar hij juist op moet ?

Waarschijnlijk op de kader, of op de ventilator..???

Kan het dat de thermostaat sensor nu stuk is gegaan ?

o7nfv5.jpg
 
Ik denk dat je thermostaat niet losgaat?
Het te warme water van het motorblok kan dan niet via de thermostaat de radiator in. Het water in de radiator blijft dan "koud".
Dus de thermoswitch geeft dan ook geen signaal af naar de ventilator dat deze moet gaan draaien.

De thermostaat zit aan de rechterkant. Er zit een stroomdraad met een schuifkoppelingetje op aangesloten. Dacht dat het een groene draad is.
 
Ik weet waar de thermostaat zit (nr 8), maar heb deze vandaag vervangen. De vraag is waar die kabel voor dient , en waar die ringklem (rode pijl op tekening) op moet, daar die gewoon los hangt. En ergens op gezeten moet hebben.
 
Na even nadenken denk ik inderdaad dat dat de aarding is van de ventilator naar het frame.
Dus deze draad moet aan het frame zitten omdat de radiator in rubbers hangt.

Maar dat zou betekenen dat je ventilator in het verleden nooit gewerkt heeft.
 
Aan de rechterkant ? Dan moet ik morgen even kijken. Ik heb de motor pas gekocht , en weet dus niet hoe lang en waarom die los hangt.

De vorige eigenaar gisteren gebeld, en die beweert "nooit" problemen gehad te hebben met de ventilator en/of temperatuur controle lampje... Raar ????

Zal die klem morgen eens proberen op de kader te monteren. Hij is vrij kort, en lijkt wel op schroef nr 3, gezeten te hebben...



Van een thermostaat aan de rechter kant, zie ik echter niks op de tekening...
 
Laatst bewerkt:
Aan de rechterkant ? Dan moet ik morgen even kijken. Ik heb de motor pas gekocht , en weet dus niet hoe lang en waarom die los hangt.

De vorige eigenaar gisteren gebeld, en die beweert "nooit" problemen gehad te hebben met de ventilator en/of temperatuur controle lampje... Raar ????

Zal die klem morgen eens proberen op de kader te monteren. Hij is vrij kort, en lijkt wel op schroef nr 3, gezeten te hebben...



Van een thermostaat aan de rechter kant, zie ik echter niks op de tekening...
Dat kun je idd ook gewoon zo zien op de tekening.
 
Ik weet waar de thermostaat zit (nr 8), maar heb deze vandaag vervangen. De vraag is waar die kabel voor dient , en waar die ringklem (rode pijl op tekening) op moet, daar die gewoon los hangt. En ergens op gezeten moet hebben.

Tja, verwarrend maar nummer 8 is een sensor voor het aan een uitschakelen van de ventilator. Maar is zit in het koelsysteem (meestal) ook een thermostaat klep die er bij een koude motor er voor zorgt dat het water niet of nauwlijks door de radiator gaat. Hierdoor komt de motor en de olie sneller op temperatuur waardoor er minder slijtage is. Die klep gaat normaal gesproken vanzelf open als het water voldoende is opgewarmt. Als deze blijft hangen dan loopt er geen water langs de temperatuur sensor (8) waardoor de fan ook niet gaat draaien. Heeft ook dan geen nut er loopt immers geen water door de radiateur als de klep dicht blijft zitten.

Als de radiator dus relatief koud blijft maar je motor is warm dan is dit het geval.

Oplossing 1: Koelwater er uit speciaal reinigingsmiddel voor koelsystemen er in.Ontluchten en even rijden om het geod te verspreiden. 1 nachtje wachten. Volgende dag testen of de radiator nu wel opwarmt nadat de motor is opgewarmt.

Zo ,ja reinigingsmiddel er uit. Nieuw koelvloeistof er in en ontluchten.

Zo niet dan heb je pech en moet je de echte thermostaat dus niet nummer 8 vervangen.
 
Het 2e probleempje zou ook nog kunnen zijn dat de bijvuldop op de radiator niet goed afdicht.
Orgineel zit er schijnbaar een soort van borging op. Dat heeft men dan niet in de gaten en dan word de dop met grof geweld losgedraaid. Waardoor de hals tordeerd/beschadigd.
Het systeem komt dan niet meer op druk waardoor de koelvloeistof aan de kook komt. En dan gooit ie het eruit via de overloop.
Even controleren met een vlak plaatje of de bovenkant van de hals nog vlak is. Daar waar de vuldop op afdicht.

Ook kan het zijn dat de dop gewoon kapot is. Opent niet bij de goeie druk. (Geloof iets van 9...bar, het staat ook op de vuldop)
Ook kan het zijn dat er een verkeerde/geen orginele vuldop opzit, die iets te vroeg opend.
 
ik denk dat het probleem opgelost is. Heb die klem op de kader vast gezet. Nu draait de ventilator wel, als hij op temperatuur is..

Het was dus de massa kabel. Daar zonder kon de sensor geen massa doorgeven aan de ventilator.

Lampje temperatuur is niet meer aan gegaan.

Moet wel nog eens testen op langere afstand, maar vermoed dat het opgelost gaat zijn...
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat het probleem opgelost is. Heb die klem op de kader vast gezet. Nu draait de ventilator wel, als hij op temperatuur is..

Het was dus de massa kabel. Daar zonder kon de sensor geen massa doorgeven aan de ventilator.

Lampje temperatuur is niet meer aan gegaan.

Moet wel nog eens testen op langere afstand, maar vermoed dat het opgelost gaat zijn...
Zo simpel kan het zijn.
 
Waarom vraag je het?

Bij mijn weten hangt de radiator in rubbers, daarom zit die aardekabel normaal gesproken aan het frame onder het balhoofd.
Als je nu de aardekabel aan dat beschermkapje doet werkt het nu waarschijnlijk wel, maar over een jaartje misschien niet meer.

Tenminste dat heb ik jaren geleden al wel eens gelezen op een engelstalig forum, supermagna.com.
Maar daar gaat het wel over een bouwjaartje 1987-88, later dus het zou kunnen dat het met de voorgaande jaren anders is. Maar dat lijkt me eigelijk sterk.
Ook zou het kunnen dat ik het door de taalbarriere niet helemaal goed begrepen heb.

Dit is dus op het moment wat ik denk, maar ik kan het helemaal fout hebben.
 
Misschie heeft Patje met dat draadje monteren even de radiator iets omhooggeklapt, de b2 scharnierbouten die in rubbers hangen draaien mee. De roest schraapt er af en heee, we hebben weer aarde omdat de aardekabel aangeslotenzit op het beschermkapje. Die weer gemonteerd zit op de radiator.

Over een jaar, of 2 jaar, of 3 jaar wil de ventilator weer niet draaien.
En dat valt altijd pas op met warm weer en dan spuit het er weer uit.

Je kunt een magna ook beter dubbelcheckken want die is al schraal afgesteld met de sproeiers. Normool gesproken word dat ding al loeiheet, laat staan met warm weer.
Heel vaak word ook de thermoswitch vervangen door een koudere Hyundai, zodat de ventilator eerder aanslaat.
 
Ik heb het nu thuis even gecheckt in mijn grote lelijke Clymer.
Bovenaan zit de radiator vast met 1 rubber cushion, een spacer en een lange bout.
Onderaan met 2 rubber mounts,collars en bolts.

Ik vind het wel een vage constructie om daarover elektrische componenten te aarden naar het frame.
Logischer is dat de aardekabel direkt aan het frame zit.
Dat staat trouwens weer niet vermeld, waar die kabel nu aan moet.
 
die hangt met één van de 4 los in een rubber.

Die andere zijn mbv een boutje vast gemaakt.

Die klem wat bij mij los zat (waarschijnlijk door de vorige eigenaar vergeten terug mee te monteren), komt gewoon op één van de schroeven waarmee de ventilator vast hangt. Zo was het voorzien door de fabrikant. Zie blauwe pijl !

wioriv.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan