honda sabre 700 gaat rond maar loopt niet

sjoemie

Die hard MF'er
2 jun 2009
300
10
dedemsvaart
Hallo allen,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een honda sabre 700.
Ook sinds een paar dagen ben ik bezig muziek hieruit te krijgen, startmotor draait goed!
De krukas gaat ook rond, en heb een supermooie vonk op de bougies.
Carburateurs heb ik schoongemaakt.

Tijdens het indrukken van de startknop heb ik mijn hand op de rubbers gelegd van de carbs en ik kan voelen dat de motor voldoende aanzuigt.
(hij zoog de rubbers in elkaar dus dat moet voldoende zijn)
Als compressietest vinger voor het bougiegat en starten, hij heeft zeker wel drukopbouw, die toch enige ontbranding zou moeten kunnen geven.
Voor mijn gevoel zullen de kleppen wel juist staan.

Toch gaan de gasschuiven niet op en neer tijdens het indrukken van de startknop.
Betekent dit dat deze misschien niet soepel genoeg gaan?

De motor heeft even gelopen op remreiniger, deze heb ik tijdens het starten in de carbs gespoten (bij volgas gaven) en prompt sloeg de motor aan en heeft maarliefst 4 a 5 seconden gelopen op het resterende wat nog aan benzine in de vlotterbakken zat.

Daarna helemaal geen plofje meer vernomen.
Er zit benzine in de vlotterkamers, dat heb ik gecheckt.
Bougies vonken nog steeds als een malle.
Geen plofje met remreiniger of startpiloot.

tijdens het starten ruik ik wel benzine.

Kan het zijn dat de magneet voor de onsteking niet met een spi aan de kruas zit en nu is verlopen?
De vorige eigenaar gaf nl ook al aan dat de motor wel rond draait maar niet aanslaat. (daar was de prijs ook naar)
En hij had hem ook alszijnde niet lopend gekocht.

Kan ik van buitenaf makkelijk de krukas draaien zonder het blok los te maken?
Dit ivm het tijdstip checken door de krukas langzaam te draaien en met een schroevendraaier door het bougiegat bovenste dode punt te bepalen en moment van vonk kan zien. Wil dit door alle bougies te verwijderen, achterwiel omhoog in de 6de versnelling en dan het achterwiel te draaien?


Mvg.

Sjoemie
 
Hallo allen,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een honda sabre 700.
Ook sinds een paar dagen ben ik bezig muziek hieruit te krijgen, startmotor draait goed!
De krukas gaat ook rond, en heb een supermooie vonk op de bougies.
Carburateurs heb ik schoongemaakt.

Tijdens het indrukken van de startknop heb ik mijn hand op de rubbers gelegd van de carbs en ik kan voelen dat de motor voldoende aanzuigt.
(hij zoog de rubbers in elkaar dus dat moet voldoende zijn)
Als compressietest vinger voor het bougiegat en starten, hij heeft zeker wel drukopbouw, die toch enige ontbranding zou moeten kunnen geven.
Voor mijn gevoel zullen de kleppen wel juist staan.

Toch gaan de gasschuiven niet op en neer tijdens het indrukken van de startknop.
Betekent dit dat deze misschien niet soepel genoeg gaan?

De motor heeft even gelopen op remreiniger, deze heb ik tijdens het starten in de carbs gespoten (bij volgas gaven) en prompt sloeg de motor aan en heeft maarliefst 4 a 5 seconden gelopen op het resterende wat nog aan benzine in de vlotterbakken zat.

Daarna helemaal geen plofje meer vernomen.
Er zit benzine in de vlotterkamers, dat heb ik gecheckt.
Bougies vonken nog steeds als een malle.
Geen plofje met remreiniger of startpiloot.

tijdens het starten ruik ik wel benzine.

Kan het zijn dat de magneet voor de onsteking niet met een spi aan de kruas zit en nu is verlopen?
De vorige eigenaar gaf nl ook al aan dat de motor wel rond draait maar niet aanslaat. (daar was de prijs ook naar)
En hij had hem ook alszijnde niet lopend gekocht.

Kan ik van buitenaf makkelijk de krukas draaien zonder het blok los te maken?
Dit ivm het tijdstip checken door de krukas langzaam te draaien en met een schroevendraaier door het bougiegat bovenste dode punt te bepalen en moment van vonk kan zien. Wil dit door alle bougies te verwijderen, achterwiel omhoog in de 6de versnelling en dan het achterwiel te draaien?


Mvg.

Sjoemie
Compressie meet je met een compressiemeter.

Vervolgens heb je een voldoende brandstof/lucht mix nodig.

Tot slot een vonk op het juiste moment.

Als je die drie hebt, loopt je blok.

Als je blok loopt (al is het maar 5 seconden) op wat dan ook, dan was er op dat moment compressie en vonk....
 
Martel,

helemaal mee eens, en bedankt voor het meedenken.
maar wil nu kijken of het moment van vonk wel goed is.
Hoe en waarom?
Hij liep toch eerder op remreiniger?

en kan ik met de remreiniger de bougies verkloot hebben?
Zou kunnen, kun je zo controleren door nieuwe er in te doen en de oude eens te bekijken.
Kans is niet groot hoor, maar je weet t maar nooit.
 
Ik zou de carbs maar eens loshalen en kijken, of de stationair sproeiers niet dicht zitten.


Vroembert,

laatste regel eerste alinea, ik heb ze natuurlijk niet alleen aan de buitenkant schoongemaakt! ;)

ze waren wel behoorlijk smerig, de vlotternaalden zaten ook vast.
heb alles ook doorgeblazen met perslucht.

toch bedankt voor het meedenken.
:)
 
Vroembert,

laatste regel eerste alinea, ik heb ze natuurlijk niet alleen aan de buitenkant schoongemaakt! ;)

ze waren wel behoorlijk smerig, de vlotternaalden zaten ook vast.
heb alles ook doorgeblazen met perslucht.

toch bedankt voor het meedenken.
:)
Deze reactie herken ik :)

"Ik heb de carbs echt schoongemaakt"
"Ik voel echt compressie"
"Ik heb een supermooie vonk"

Waarom doet je motor het dan niet?
 
je hebt CV carburateurs, dus je schuiven gaan pas omhoog als hij loopt ( vacuum gestuurd) achter je schuiven zitten de vlinderkleppen, die gaan met de gashandle open en dicht, dus dat is normaal...

Als hij even heeft gelopen, en nu niet meer, bougie's er uit, zijn ze zwart, andere bougie's er in, zwarte bougie's doen het niet in de cilinders....
zijn ze mooi blank, dan krijg je geen benzine..
Enuhhh oppoetsen van de bougie's is 9 van de 10 keer zinloos
 
De gasschuiven gaan pas omhoog bij een hoger toerental, als er voldoende vacuum is.

Aan de rechterkant van het blok zit een ronde aluminiumdop met moer er aan vast. ( geloof dop 30) In het cartersierdeksel.
Daarachter zit de starterkoppeling. Je ziet weer een moer op de starterkoppeling daarmee kun je de motor handmatig draaien.

Edit ik had geloof ik nog niet gezegt dat de motorolie er dan niet afhoefd. Even op de zijstandaard.
 
Laatst bewerkt:
okay!

lijstje wat te doen:
nieuwe bougies halen en erin. (deze zijn zwart..)
kanaaltje van de luchtmengselschroef??? oeps... waar zit die?

op zoek naar een compressie meter..

bedankt voor de tips and tricks!
ik hou jullie op de hoogte!
 
okay!

lijstje wat te doen:
nieuwe bougies halen en erin. (deze zijn zwart..)


kanaaltje van de luchtmengselschroef??? oeps... waar zit die?
Dat moet je weten, wat je had toch de carbs schoongemaakt :?
op zoek naar een compressie meter..

bedankt voor de tips and tricks!
ik hou jullie op de hoogte!
Begin maar eens met de bougies.
Carbs kun je ev goed laten reinigen, bij een bedrijf dat weet waar het mee bezig is.

Compressiemeter kun je kopen bij een bedrijf dat gereedschappen verkoopt.

Succes! :)
 
Vroembert,

laatste regel eerste alinea, ik heb ze natuurlijk niet alleen aan de buitenkant schoongemaakt! ;)

ze waren wel behoorlijk smerig, de vlotternaalden zaten ook vast.
heb alles ook doorgeblazen met perslucht.

toch bedankt voor het meedenken.
:)


Een ultrasoon badje lijkt me een stuk effectiever... Vergomde benzine en aanslag/vervuiling krijg je echt niet weg met wat perslucht.
 
Laatst bewerkt:
Vroembert,

laatste regel eerste alinea, ik heb ze natuurlijk niet alleen aan de buitenkant schoongemaakt! ;)

ze waren wel behoorlijk smerig, de vlotternaalden zaten ook vast.
heb alles ook doorgeblazen met perslucht.

toch bedankt voor het meedenken.
:)


Heb je ze alleen met reiniger bespoten, of ook letterlijk doorgeprikt met een dun draadje ? Als ze echt dichtzitten is perslucht onvoldoende. Vlotternaalden willen ook nog wel eens dicht blijven zitten, dan komt er geen benzine in de carbs.
 
Heb je ze alleen met reiniger bespoten, of ook letterlijk doorgeprikt met een dun draadje ? Als ze echt dichtzitten is perslucht onvoldoende. Vlotternaalden willen ook nog wel eens dicht blijven zitten, dan komt er geen benzine in de carbs.

de stationairsproeiers en hoofdsproeiers allemaal doorgeprikt, ook de "houder"van de hoofdsproeier verwijderd en schoongemaakt.
de vlotters losgehaald en de vlotternaald eruitgetrokken en dat allemaal gangbaar/schoon gemaakt. kanaaltje luchtmengselschroef ken ik niet dus die is niet schoongemaakt....
dat pak ik ook op
 
kanaaltje luchtmengselschroef ken ik niet dus die is niet schoongemaakt....

Carburateurs heb ik schoongemaakt.

Laatste regel eerste alinea, ik heb ze natuurlijk niet alleen aan de buitenkant schoongemaakt!

Ik zeg verder helemaal niets meer want dit hier boven zegt al meer als voldoende }) 8-) _O- :P :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg verder helemaal niets meer want dit hier boven zegt al meer als voldoende }) 8-) _O- :P :+


maar waarom reageert hij dan niet meer op remreiniger?
heeft verder niks met de carbs te maken... gasklep open starten en gedoseerd spuiten, zal hij toch iets moeten doen...

het is makkelijk om te lachen om de misser van iemand.
maar met de juiste oplossing komen heb ik meer aan! :)

(heb wel eerst research gedaan naar je antwoorden in andere topics, dus hoop dat je mij ook verder kunt helpen. kennis heb je wel.)
 
Begin eerst maar eens met het carbsetje te verwijderen en echt helemaal uit elkaar te halen. Dus alle sproeiers er uit en ook de luchtmengselschroeven.
Doe jezelf een plezier en laat dit alles ultrasoon reinigen.
Carbssetje moet je met het alu gedeelte van het luchtfilterhuis er aan verwijderen anders trek je de benzine toevoerpijpjes naar de carbs kapot.

En over dat niet meer willen starten met remreiniger. Het is verrekte lastig om precies genoeg brandstof tov de hoeveelheid lucht in te spuiten. Meestal krijg je een onvolledig mengsel wat niet branden wil. Beter is om een hoeveelheid in het luchtfilter te spuiten en dit even te laten verdampen en dan pas te starten. Dan heb je meer kans op een brandbaar mengsel of op een grote steekvlam.
 
Begin eerst maar eens met het carbsetje te verwijderen en echt helemaal uit elkaar te halen. Dus alle sproeiers er uit en ook de luchtmengselschroeven.
Doe jezelf een plezier en laat dit alles ultrasoon reinigen.
Carbssetje moet je met het alu gedeelte van het luchtfilterhuis er aan verwijderen anders trek je de benzine toevoerpijpjes naar de carbs kapot.

En over dat niet meer willen starten met remreiniger. Het is verrekte lastig om precies genoeg brandstof tov de hoeveelheid lucht in te spuiten. Meestal krijg je een onvolledig mengsel wat niet branden wil. Beter is om een hoeveelheid in het luchtfilter te spuiten en dit even te laten verdampen en dan pas te starten. Dan heb je meer kans op een brandbaar mengsel of op een grote steekvlam.


ga ik doen!

wish me luck..
heb eerder geprobeerd het los te krijgen maar die kruiskoppen zijn niet te doen
 
is het de bedoeling om alle kruiskoppen uit te boren?
lijkt wel of het gelijmd zit met lock tied..
wat ik ook doe, ik draai het kruisje gelijk uit de kop...
mocht dit gelijmd zijn heeft uitboren ook weinig zin, omdat ik het draad er dan niet uit krijg of allemaal nieuw draad moet tappen..

heeft iemand enig idee?
 
Het carburateur rek moet in zijn geheel van de motor verwijdert worden anders breek je geheid de brandstof pijpjes tussen de carburateurs..

De boutjes van de vlotterbakken zijn wel met een griptang te pakken en anders even een tik met een doorslag recht op z'n kop om hem te lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan