Laadprobleem of gewoon een slechte accu?

hean

Die hard MF'er
2 jun 2010
795
107
Na een lange tijd niks gepost te hebben, maar wel iedere dag trouw mee aan het lezen zit ik zelf met het volgende probleem.

Mijn blade uit 2010 had langere tijd wat moeite met starten. Slecht als ik ben dit eigenlijk altijd genegeerd totdat ik een week of 3 geleden naar Duitsland ging voor een rit van 500km. ( normaal rijd ik altijd t bekende rondje om de kerk)

Bij de eerste stop wilde ik hem weer starten maar was de accu helemaal dood. Gelukkig dat een kennis van mij een motoraanhanger heeft en heeft hij mij opgehaald. Tevens gelijk maar een nieuwe accu besteld.

Na een week of 2 met regelmaat rijden wil
Ik hem net starten en je raad het al. De nieuwe Accu wederom dood. De verlichting brand, startmotor gaat rond maar niet met overtuiging.

Wat zou dit kunnen zijn?
-dynamo?
-spanningsregelaar(volgensmij een bekend zwak punt van Honda)?
-ergens een lekstroom?

Inmiddels een stukje verder hiermee. Ik heb een aantal dingen gecontroleerd zoals:

Spanning op de accupolen terwijl de motor loopt, 14,5 volt
Bij gas geven blijft dat zo dus de Spanningsregelaar lijkt in orde.

Er loopt geen stroom als de motor uit staat vanaf de accu de motor in.

De draad die terug komt vanuit de motor naar de accu geeft stationair een 0,5A
Dus er loopt in ieder geval een laadstroom.

Wel hoorde ik van een vriend van mij dat een AGM accu niet goed zou zijn voor in de motor.
Ik heb nu een varta powersport AGM accu. Is dat ook zo?

Ook als ik de nieuwe accu volledig geladen heb met een druppellader is het zo dat na 4 x starten en uit zetten de accu weer helemaal leeg is. (Zonder te rijden) Is dit normaal?

Ik weet t eigenlijk nu ook niet meer, hebben jullie nog ideeën of suggesties?

Hoorde al in t fireblade topic dat ik hem
Het beste eens op kon laden met een gewone lader en niet met een druppellader. Zou dit echt zo veel verschil uit kunnen maken?
 
En als dan na meten en controleren blijkt dat het hele laadsysteem in orde is dan kan het ook nog een half gare startmotor zijn die op overlijden staat.
 
Evt ook even kijken naar de aansluitingen van diverse kabels op je blok en je startmotor vanaf de accu. Misschien dat hier een enorme overgangsweerstand in zit (noem je dat zo?)
Ook de dikte van de kabels wil nog weleens problemen geven.

(uit eigen ervaring: Duc met verhoogde compressie ging wel rond (langzaam) maar sloeg vaak niet aan. Bleek: aansluiting op startmotor had veel corrosie.
Oplossing: nieuw setje kabels, 2x normale dikte, en motor start weer als vanouds)
 
Hmmm t lijkt mij niet de startmotor deze doet t perfect. Tis echt de spanning en t dashboard die wegvallen. Ook heb ik voor zover mogelijk alles uitgesloten wat betreft de link van martell.

Heb straks de dealer gebeld en die zegt dat t zeker een rotte accu is. Vreemde is dat deze nieuw is. Kan t dan toch zo zijn dat ik de accu gelijk goed had moeten laden met een normale lader ipv druppellader?
 
Terug
Bovenaan Onderaan