Koppelings moer draairichting s1000rr

the_King

Die hard MF'er
3 aug 2006
616
31
Oisterwijk
Probeer de koppeling uit de 100rr te halen maar de koppelingsmoer krijg ik met geen mogelijkheid los.

Heb de borging al terug geduwd, stang op de sleutel gezet en daarmee draaien maar krijg hem geen kant op. Voordat ik iets sloop wil ik graag weten of ik deze met de klok mee of ertegenin los moet draaien.

Er staat hierover niets in het werkplaatshandboek voorzover ik kan zien.

thanks!
 
Koppelingsmoeren moet je bijna altijd tegen de klok in los draaien.
Ander even de bougiedoppen lostrekken en heel even de startknop in drukken.
En dan de moer in tegengestelde draarichting los maken.
of motor in de versnelling zetten en aan het wiel draaien.

Draait de korf niet mee als je hem los wilt draaien? Of heb je hem al in de versnelling staan en je voet op de rem?

Luchtsleutel al geprobeerd?

Groeten en succes ermee
 
T-stuk met juiste dop en ferme klap met de hamer indien je geen luchtsleutel hebt gaat de moer 9/10 gevallen ook los. Kan best begrijpen dat niet iedereen over een compressor en luchtsleutel beschikt.
 
Als ik de moer tegen de klok in los probeer te draaien dan draait het wiel met de klok mee (ie zelfde als ik vooruit zou rijden). Betekent dit dan dat ik met de klok mee de moer los moet draaien?

Ik heb beide kanten geprobeerd en met voet op rem en leeggelaten achterband draait de band nog steeds maar de moer niet.

Heb helaas geen luchtsleutel.
 
Als ik de moer tegen de klok in los probeer te draaien dan draait het wiel met de klok mee (ie zelfde als ik vooruit zou rijden). Betekent dit dan dat ik met de klok mee de moer los moet draaien?

Ik heb beide kanten geprobeerd en met voet op rem en leeggelaten achterband draait de band nog steeds maar de moer niet.

Heb helaas geen luchtsleutel.
Het is echt lastig om dergelijke klusjes goed te doen, als je niet goed weet hoe het in elkaar steekt en je het juiste gereedschap niet hebt.
 
Het is echt lastig om dergelijke klusjes goed te doen, als je niet goed weet hoe het in elkaar steekt en je het juiste gereedschap niet hebt.

Ik heb een GSXR blok in mn eentje kunnen reviseren zonder problemen daarna. Dat ik advies vraag voordat ik kracht op deze bout ga zetten is niet vreemd volgens mij toch? Die koppelingsmoer zat daar blijkbaar wel normaal vast.

Deze is voorzover mij is verteld voor het laatst bij de BMW dealer geweest waar de moer eraf is geweest. Die gaat hem zeker nooit te vast draaien als hij de moer in plaats van vervangt hergebruikt of niet?
 
Bezemsteel tussen je achterwiel en brug of een kunstof keiltje tussen je tandwielen. Als er in het wphb nix over staat lijkt het mij normale draad....

Wiel"spaken" zien er bij de s1000rr iets te fragiel uit hiervoor naar mijn smaak. Ik heb al het officiele clutch box locking tooltje besteld, maar voor ik die binnen heb zijn we alweer 3 weken verder volgens de laatste email.
 
Ik heb een GSXR blok in mn eentje kunnen reviseren zonder problemen daarna. Dat ik advies vraag voordat ik kracht op deze bout ga zetten is niet vreemd volgens mij toch? Die koppelingsmoer zat daar blijkbaar wel normaal vast.

Deze is voorzover mij is verteld voor het laatst bij de BMW dealer geweest waar de moer eraf is geweest. Die gaat hem zeker nooit te vast draaien als hij de moer in plaats van vervangt hergebruikt of niet?
Ik geloof niet dat jij een blok hebt gereviseerd :)

Je vraagt niet advies, je vraagt naar dingen die je hoort te weten voor je er aan begint. Daarnaast blijkt dat je de juiste spullen om de klus te doen niet in huis hebt.

De BMW dealer zal wss op voorschrift de moer hebben vervangen voor een nieuwe (dat weet ik niet zeker), maar dat los van welk draad het is.

Niet om lullig te doen hoor, maar zo kijk ik er naar :)
 
Dit is op dat forum te lezen over die moer:

"Not intending to be a buzzkill, but the clutch hub nut needs to be renewed when it has been removed. It has a soft side on the top which acts as a threadlock by slamming it with a hammer and a punch."

Die moer is tevens de borging. Vandaar dat die niet makkelijk los zal gaan zonder slagmoersleutel.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat jij een blok hebt gereviseerd :)

Je vraagt niet advies, je vraagt naar dingen die je hoort te weten voor je er aan begint. Daarnaast blijkt dat je de juiste spullen om de klus te doen niet in huis hebt.

De BMW dealer zal wss op voorschrift de moer hebben vervangen voor een nieuwe (dat weet ik niet zeker), maar dat los van welk draad het is.

Niet om lullig te doen hoor, maar zo kijk ik er naar :)

Ok, ik heb alle lagers in het blok vervangen evenals de versnellingsbak van de GSXR. Aangezien die redelijk nieuw is dus geen scheurtjes hoeven zoeken en te lassen of weg te slijpen. Neemt niet weg dat dit klusje niet zon probleem zou moeten zijn als nu bij deze motor.


Als die moer met het juiste moment van 150 NM vast zat was die een stuk makkelijker losgekomen en had ik zo uitgevonden welke kant die op moest. Linksom is normaal, dit met een gewone dopsleutel kunnen doen ook. Slagmoersleutels zijn voor luie mensen die dag in dag uit hetzelfde moeten doen en oude vastgeroeste bouten los moeten krijgen. My 2 cts.
 
Ok, ik heb alle lagers in het blok vervangen evenals de versnellingsbak van de GSXR. Aangezien die redelijk nieuw is dus geen scheurtjes hoeven zoeken en te lassen of weg te slijpen. Neemt niet weg dat dit klusje niet zon probleem zou moeten zijn als nu bij deze motor.


Als die moer met het juiste moment van 150 NM vast zat was die een stuk makkelijker losgekomen en had ik zo uitgevonden welke kant die op moest. Linksom is normaal, dit met een gewone dopsleutel kunnen doen ook. Slagmoersleutels zijn voor luie mensen die dag in dag uit hetzelfde moeten doen en oude vastgeroeste bouten los moeten krijgen. My 2 cts.
Psies wat ik bedoel :)

Je hebt niet een blok gereviseerd, maar lagers vervangen. Niet dat dat geen heel karwei is, maar het is iets anders.

Als je niet eens weet welke draad een moertje heeft, hoe kun je dan beginnen over moment :?

En je hebt nog steeds de juiste tools niet.
 
Ok, ik heb alle lagers in het blok vervangen evenals de versnellingsbak van de GSXR. Aangezien die redelijk nieuw is dus geen scheurtjes hoeven zoeken en te lassen of weg te slijpen. Neemt niet weg dat dit klusje niet zon probleem zou moeten zijn als nu bij deze motor.


Als die moer met het juiste moment van 150 NM vast zat was die een stuk makkelijker losgekomen en had ik zo uitgevonden welke kant die op moest. Linksom is normaal, dit met een gewone dopsleutel kunnen doen ook. Slagmoersleutels zijn voor luie mensen die dag in dag uit hetzelfde moeten doen en oude vastgeroeste bouten los moeten krijgen. My 2 cts.

Ja en motoren zijn voor luie mensen die te lui zijn om te fietsen,
en auto's zijn er voor luie mensen die niet naar de bushalte willen lopen
en radio is er voor luie mensen die zelf de moeite niet nemen een muziekinstrument te leren bespelen
...jij begrijpt tenminste hoe alles werkt _O- _O- _O-
 
Goed, even afgezien van de defintie van een revisie (en ik schaar me achter martell qua opvatting daarover).

Als je het originele BMW dvdtje hebt met service manual, werkt het als volgt.

Als er niets speciaal staat bij het stapje 'draai object X los' dan is gewoon normaal draad. Als het tegenovergesteld is, staat dit duidelijk vermeld.

Zoals gezegd moet je de moer vervangen, anders loopt hij los. Staat ook netjes vermeld dus beterweters kunnen hun lol op hiermee. Ik heb het nu gezegd dus als je straks een topic aanmaakt dat je koppelingskorf een innige relatie is gestart met de binnenkant van je koppelingsdeksel of het asfalt, rest mij alleen te zeggen 'i told you so'.

En als laatste staat ook in het boek beschreven waar, en met welke tool je de motor blokkeert. Hoe verder je vanaf het ding wat je los probeert te draaien iets blokkeert, hoe meer er inwendig meeveert voor je uitkomt bij het onderdeel wat geblokkeerd is, en hoe lastiger het te demonteren onderdeel dus los wil.

En ja, ik heb het vaker gedaan.

Over het hoe en waarom van het benodigde speciaal gereedschap;
BMW kiest er vaak voor om ergens een special tooltje voor te maken. Dat houdt in dat je vaak het tooltje niet per se nodig hebt omdat je het op een andere manier wel los/vast/erin (whatever je aan het doen bent) krijgt, en soms is het de enige manier om iets (schadevrij) te de/monteren. Afhankelijk van hoe gecompliceerd het gereedschap is is het tooltje spotgoedkoop of achterlijk duur, maar als je het eenmaal hebt is het wel de makkelijkste én snelste manier om iets te demonteren/monteren/meten/afstellen/blokkeren/etc. En vooral de tijdswinst is waar je uiteindelijk ruimschoots de onderdeelkosten op terugverdiend. Dat het voor de doe-het-zelver of de motorzaak die eenmalig zoiets nodig heeft niet echt een handige oplossing is begrijp ik.
 
Laatst bewerkt:
Is het toeval dat de meest arrogante "iedereen is een idioot behalve ik" berichten van garagisten komen op dit forum? Met die instelling ga je geen klanten krijgen iig, doen mensen voortaan alles liever zelf.

Voor de mensen die wel behulpzaam waren, bedankt voor de info.
 
Is het toeval dat de meest arrogante "iedereen is een idioot behalve ik" berichten van garagisten komen op dit forum? Met die instelling ga je geen klanten krijgen iig, doen mensen voortaan alles liever zelf.

Voor de mensen die wel behulpzaam waren, bedankt voor de info.


Zo knul, heb je het warm of zo?

Zet met een marker gewoon een streepje over de moer en as en geef 'm een tik los met een luchtsleutel. Kijk of ie draait. Draait is niet, andere kant op. Is het nou zo moeilijk of ben je er bang van soms? Want dat lijkt me meer het verhaal namelijk.
 
Zo knul, heb je het warm of zo?

Zet met een marker gewoon een streepje over de moer en as en geef 'm een tik los met een luchtsleutel. Kijk of ie draait. Draait is niet, andere kant op. Is het nou zo moeilijk of ben je er bang van soms? Want dat lijkt me meer het verhaal namelijk.

Een normale vraag wordt beantwoord met je weet het niet, je hebt het gereedschap niet dus gewoon niet doen en een garagist 60 euro per uur betalen voor een simpel moertje los te draaien.

Comments wel gelezen hiero???
 
De meeste sla ik over. Ik lees er een paar en dat geeft al gauw de richting van het topic aan. Deze mag dus duidelijk. Sarcastisch met een serieuze ondertoon. Ennieweejs....

In het kort;
-Je bent iets aan doen waar je hoogstwaarschijnlijk niet genoeg kunde voor hebt
-Je hebt niet de juiste gereedschappen
-Wat er ook geschreven word, adviezen sla je in de wind
-Je verrekt het om bovenstaande items toe te geven
-Je verrekt het om het ding op te laden en naar een brommerzaak te gaan

Lost case dus.
 
Ik begrijp het wel boedoel je kan 5 pagina lullen over hoe en moerlos moet maar rij dan inderdaad ff langs met de brommer naar de dealert die jengelt dat ding los en jij kan weer verder .
Zo dan is iedereen weer bezig waar hij of zij wil doen en is de frustatie ook opgelost.

groeten vanuit een bochtige Italie
 
Terug
Bovenaan Onderaan