controle remklauw na vergeten schijfremslot

sphere2

MF veteraan
26 dec 2007
1.652
2
Ik ben gisteren mijn schijfremslot vergeten van mijn suzuki sixteen. Nu is de voorrem niet meer bruikbaar. Ik vermoed dat de schijf naar god is, maar ik vraag me af hoe ik de klauw moet inspecteren. De druk is in ieder geval een stuk minder als je nu de hendel intrekt.

een wphb van een burgman 125 komt niet verder dan:

Inspect the caliper bracket
for any damage.
Inspect the rubber boots
for any damage.
If any abnormal condition is noted, replace it with a new one.


Iemand tips?
 
Ik zou eerder verwachten dat je schijf krom is.

Wat ook kan, is dat er iets is verbogen, waardoor de klauw niet netjes meer op de schijf zit.

Controleer dat eerst maar eens.

Klauw zelf kun je loshalen van de vork.
Als je dan kijkend naar de klauw voorzichtig één of twee keer de remhandel bediend, kun je zien in welke mate en hoe de zuigers bewegen, en daarmee de blokken aandrukken.

Blokken zou je met bijv een dikke platte schroevendraaier ook gemakkelijk weer terug moeten kunnen wrikken (niet te hard, anders sloop je de blokken). Let er ook op dat je niet te ver terugduwd, anders loopt misschien je reservoir over.
 
de druk zal wel minder zijn omdat je schijf of je ophangbouten van de klauw krom zijn, daardoor worden de zuigers verder terug geduwd....probeer eerst maar eens zonder schijf de remblokjes tegen elkaar te drukken, of een plaatje ertussen, heb je dan wel gewone druk, dan is je klauw nog goed
 
Controleer de ophangpunten van je remklauw (bouten en de gaten in je klauw en voorpoot).

Dat de druk in je hendel nu wat minder is zou kunnen komen omdat je blokken verder van je schijf worden gedrukt omdat je schijf krom is. Als je stil staat zou het als 'normaal' moeten functioneren.

Als je je remschijf gaat vervangen, zoek dan even op wat voor loctite je moet gebruiken (als het erin staat). Er zijn bepaalde types die je eerst moet verwarmen voor je de verbinden los kunt halen ;)
 
Het is natuurlijk een pleister op de wond, maar een tip voor de volgende keer.

Plaats je schijfremslot direct tegen je voorvork aan. Zo kan je motor niet weg als je hem perongeluk toch vergeet.

Plaats hem natuurlijk wel aan de juiste kan van je voorvork :9
 
Controleer de ophangpunten van je remklauw (bouten en de gaten in je klauw en voorpoot).

Dat de druk in je hendel nu wat minder is zou kunnen komen omdat je blokken verder van je schijf worden gedrukt omdat je schijf krom is. Als je stil staat zou het als 'normaal' moeten functioneren.

Als je je remschijf gaat vervangen, zoek dan even op wat voor loctite je moet gebruiken (als het erin staat). Er zijn bepaalde types die je eerst moet verwarmen voor je de verbinden los kunt halen ;)
Oh. Te laat. Heb gewoon op het handje losgedraaid, vooral de bouten voor de schijfrem zaten behoorlijk vast met blauwe loctite. Belangrijkste is dat ik geen loctite heb, dus ik moet opzoeken welke ik nodig heb voor de schijf en de klauw en dan nog ergens vinden.

Schijf is er af en schijnt krom te zijn, ik kon het zelf niet zien, en had geen hoeklijn bij de hand. Heb een nieuwe besteld en twee keerringen voor de vorkpoten. Remblokken leken me nog prima.
 
Oh. Te laat. Heb gewoon op het handje losgedraaid, vooral de bouten voor de schijfrem zaten behoorlijk vast met blauwe loctite. Belangrijkste is dat ik geen loctite heb, dus ik moet opzoeken welke ik nodig heb voor de schijf en de klauw en dan nog ergens vinden.

Schijf is er af en schijnt krom te zijn, ik kon het zelf niet zien, en had geen hoeklijn bij de hand. Heb een nieuwe besteld en twee keerringen voor de vorkpoten. Remblokken leken me nog prima.
nieuwe schijf=nieuwe blokken
 
Dat blauw is een soort borg die op de boutjes zit waarmee ze aan de fabrioek gelevert worden. Als je nieuwe originele boutjes besteld zit dat er ook op.
Verder zou ik me er niet druk om maken. Die boutjes lopen echt niet los zonder locktite. Je moet er alleen geen vet of copaslip op doen.
 
Raar, kennelijk komt thread lock super 1360 overeen met loctite 272:
GS-Classic: Dichtmittel, Schmiermittel usw.

De kleur op de boutjes is echter blauw en het zat al behoorlijk goed vast. Treebond 1360 en loctite 272 zijn echter rood?

1300 series(Anaerobic high-strength sealants) - 製品情報 | ThreeBond
Henkel Adhesives: We Make It Happen

Wat zouden jullie doen? Hoe moet je de oude loctite verwijderen? Het lijkt me niet echt de bedoeling om dit te gaan mengen?

Tap en snijkussen.
 
Het is natuurlijk een pleister op de wond, maar een tip voor de volgende keer.

Plaats je schijfremslot direct tegen je voorvork aan. Zo kan je motor niet weg als je hem perongeluk toch vergeet.

Plaats hem natuurlijk wel aan de juiste kan van je voorvork :9

Tot die keer dat je eerst een stukje achteruit loopt en dan pas wegrijdt.
 
Ik monteer schijven altijd met blauwe loctite (243). Of dat wel of niet nodig is doe ik geen uitspraak over. Wat wél belangrijk is is dat je zorgt dat het schroefdraad in de velg en (indien je de bouten hergebruikt) het schroefdraad van de bouten weer helemaal schoon maakt met een tap en een snijmoer respectievelijk.
 
oude schijven hebben nooit een perfect glad oppervlak en daar zijn de blokken op ingesleten.
nieuwe schijven zijn wel vlak. maar dan ga je dus met blokken remmen die geen vol contact hebben en minder remmen. dus ga je harder knijpen om toch goed te remmen en ga je de oude groeven weer in de nieuwe schijf slijpen. je krijgt dus in het begin versnelde slijtage van je nieuwe schijf samen met een slechtere remwerking. vandaar ook nieuwe blokken.
 
Van 1 set oude blokjes op je nieuwe schijf slijt je schijf niet in hoor.

Anders leg je even een vel schuurpapier op de werkbank en schuur je je blokjes even glad.
Zit geen asbest meer in, maar niet gaan lopen snuiven natuurlijk ;)

Scheelt je weer een paar tientjes.. ( ja ik ben er zo een als het op mezelf aankomt )
 
Laatst bewerkt:
oude schijven hebben nooit een perfect glad oppervlak en daar zijn de blokken op ingesleten.
nieuwe schijven zijn wel vlak. maar dan ga je dus met blokken remmen die geen vol contact hebben en minder remmen. dus ga je harder knijpen om toch goed te remmen en ga je de oude groeven weer in de nieuwe schijf slijpen. je krijgt dus in het begin versnelde slijtage van je nieuwe schijf samen met een slechtere remwerking. vandaar ook nieuwe blokken.

met die theorie moet je ook steeds nieuwe schijven monteren als je nieuwe blokken monteert?
 
Ik heb de zuigers netjes teruggeduwd, blokjes erin gewurmd en een nieuwe schijf op het wiel gemonteerd nadat ik de pasvlakken de oxidatie had weggeschuurd. Na rondje rijden wad de schijf warm, maar niet veel warmer dan de achterschijf. Wel geslaagd denk ik bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan