Startprobleem CBR600f1

Robin P

MF'er
28 feb 2011
96
0
Goedemiddag iedereen,

Nadat m'n motor (CBR600f1 uit 1990) zo een anderhalf jaar heeft stil gestaan ben ik deze week weer begonnen om hem op te knappen (streetfighter project). Allereerst heb ik al het kabelwerk nagelopen en dit ziet er allemaal nog prima uit, alle lichten, knipperlichten, toeter etc. doet het maar als ik op de startknop druk gebeurt er niks.

Ik ben dus gaan meten, vanaf de accu naar de magnetische schakelaar. Kabel vanaf de accu geeft 12V, kabel naar startmotor geeft 0V. Uit de magnetisch schakelaar komen vier draadjes, red en red/white geven beide 12V, red/green en yellow/red geven 1.6V als ik de koppelingshendel inknijp worden degene die 1,6V gaven 0V.

Heeft iemand enig idee of dit klopt en waar ik zou kunnen kijken?

nehweo.jpg


257n7yt.jpg


2v0o9io.jpg
 
Als je de 2 dikke aansluiting met elkaar verbind moet je startmotor gaan draaien.
Die magnetische schakelaar is je startrelais.
Gaat de startmotor zo niet draaien dan is de startmotor defect maar waarschijnlijker is dat je accuspanning instort zodra je relais in komt.
 
Thanks voor je reactie v.d.v. het klopt, wanneer ik de kabel van de startmotor rechtstreeks naar die van de + pool verbind gaat de startmotor draaien. De vraag is nu alleen of het start relais kapot is, of dat dit komt doordat de accu van mijn broer (zx10r) gaar is. We weten namelijk al zeker dat hij een nieuwe accu moet hebben, dit kunnen we dus later testen als deze binnen is.

Het volgende probleem is wanneer de startmotor gaat draaien, en de benzinepomp aansluit gelijk benzine wordt uitgespuwd. Hieronder even wat foto's bijgevoegd waar de benzine vandaan komt.

svqpo9.jpg


2e6d84i.jpg
 
Als de startmotor gaat draaien als je de 2 dikke polen met elkaar verbind (met een dikke kabel!)/ schroevendraaier) en de motor waarvan je de bougies hebt losgedraaid en eerst een peut wd40 heb ingespoten soepel ronddraait is de accu goed. Dat ligt het aan het circuit of start relais. Normaal heeft een startrelais 1 dun draadje dat van de stroomcircuit af komt, zet je daar 12 Volt op komt het relais op en start de motor. Doet dat het niet is je relais kaduuk.

Kan je dat schema ook scannen. zo'n foto kan ik niets mee.
 
Laatst bewerkt:
Schema gevonden . Er komen inderdaad 4 draden uit je relais.
Maar daarvan zitten 2 aan de hoofdzekering die in je relais zit ( apart geval dus)
Rood en Rood/Wit zijn 2 keer een plus die alles voorzien (Mits de hoofdzekering heel is).
Zodra je de sleutel (ignition) op aan zet gaat de plus via een zekeringskastje naar de startknop.
Druk je daarop krijgt de Geel/rode aansluiting op je relais PLUS 12 VOLT.
Maar dan is er nog geen circuit mogelijk, de min (Groen/Rood) heeft paar voorwaarden: Je moet de Koppeling bedienen G/R wordt verbonden met G/W. en Daarna moet je zijstandaard omhoog staan: G/W wordt verbonden met G (Groen) = massa en je hebt een rondje.
 
Thanks voor de reactie PeterBoom. Nadat ik het schema had bekeken, was ik ook gaan meten hieruit kwam dat Red en Red/White 12V kregen, Red/Green en Yellow/Red maar 1,6 en wanneer ik de koppelingshendel inkijp werden R/G en Y/G 0. Nu is mijn vraag, hoe weet ik of het relais stuk is of dat een van de kabels in het rondje defect is waardoor het relais niet werkt?

En heb je enig idee waarom er benzine uit het tuutje komt stromen (zie foto post hierboven) wanneer ik het kabeltje van de startmotor verbind met de dikke plus kabel? Als ik de kabel van de startmotor van de dikke plus kabel afhaal, blijft de benzine pomp doorpompen dus moet ik het contact omdraaien om dit te laten stoppen.
 
ik de koppelingshendel inkijp werden R/G en Y/G 0.
Ik denk dat je bedoelt G/R (Green / Red) en Y/R (Yellow/Red)?

full


Ik heb dit schema gevonden, is dat de goede?

Als je het contact aan hebt staan EN je drukt op de Start-knop : MOET er 12 Volt op Y/R (yellow/Red) staan. (Even meten tov min accu/ massa.)

Om te testen dat het relais werkt zet je direct vanaf de plus-accu een draadje naar Y/R (Yellow/Red) en vanaf de min-accu een draadje naar G/R (Green/Red)

Om te testen of je min circuit goed is. : In de versnelling zetten:
Multimeter op Ohm of piepen zetten. Stekker uit je startrelais trekken.

De ene kan vd ohm meter op G/R (Green/Red) en de ander kant op - min Accu.
Met de zijstandaard omhoog en de koppeling ingeknepen moet de Ohm-meter 0,2-0,8 (nul) aan wijzen.

Dit zelfde werkt ook als je versnellingsbak in "NEUTRAL"Staat (Dan hoeft de koppelingshandel en Jiffy niet omhoog) (kwam ik later achter)

Dat tuutje, in denk dat je inspuiting hebt gezien er een benzinepomp is; iemand vergeten de retour aan te sluiten? naar de tank.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan