Waarom hebben motoren meer dan één carburateur ?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik vraag me nu al geruime tijd af waarom motoren meer dan één carburateur hebben.
Mn auto heeft 4 cilinders en maar één carburateur.

Kan iemand me verlichten?

Hoi,
Aad.
 
Oeroude autotechniek:

Enkele carburateur: 80PK
Identiek motorblok met dubbele carburateurs: 108PK
Identiek motorblok met dubbele Webers (dus eigenlijk 1 carb per inlaatkanaal) 125PK

Dit is een oud gietijzeren stoterstangen blok en de vermogenswinst tussen enkele carb en dubbele Webers is al meer dan 50%. Stel je voor wat er over blijft als je je 1000cc viercilinder motorfietsje aansluit op een enkele carburateur ;)

Ik heb hier wel wat moeite mee. Inderdaad is de bekende dubbele Weber een ooit veel gebruikte carburateur in de racewereld, maar ik denk niet dat je er zoveel vermogen mee wint.

Als er dubbele Webers op werden gezet kreeg de motor gewoonlijk ook andere nokken en hoge compressiezuigers. Maar met alleen de beste carburatie denk ik niet dat je de 50% gaat halen, daar is een turbo bij nodig denk ik.

Ik vind het verhaal van Mauschen hierboven een prima verhaal.

Edit: op de vorige pagina dus.
 
Laatst bewerkt:
Zaten die standaard in een Volvo? Nog nooit gezien.

Dit is de dubbele Weber:

131127d1234840958-yet-another-dumb-weber-40-dcoe-question-img_0135.jpg


Ik heb er ooit drie weggegeven, beetje dom wel.

Dit is de tweetraps Weber:

dr0gs0j1.jpg


Wordt ook wel eens 'dubbele Weber' genoemd. maar is het niet.
 
Zaten die standaard in een Volvo? Nog nooit gezien.

Dit is de dubbele Weber:

[afbeelding]

Kwenie, er zaten twee grote luchtfilters bovenop, die mocht ik er van mijn pappie niet afhalen om te zien wat er onder zat. Ik denk dat ik toen 16 was. Was een heel mooie auto, reed lekker, is totallos gegaan op Zandvoort.

Zoiets was het:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/457/861/38640430023_original.jpg

Filters zijn kleiner dan ze in mijn herinnering waren.
 
Laatst bewerkt:
De voornaamste reden is gelijke (hoge) prestaties van iedere cilinder, en een snelle gasrespons. Bij een 4 cilnder met een enkele carburateur hebben de buitenste cilinders langere inlaatkanalen (met daardoor grotere weerstand dan de 2 binnenste cilinders. Door het gemeenschappelijke spruitstuk beinvloeden de cilinders tijdens iedere inlaatslag elkaar. De inlaatstroom wordt constant verstoord door de pulserende onderdruk die tijdens iedere inlaatslag op 1 van de 4 inlaatkanalen ontstaat. Bij een 4-carburateurs set-up is van die verstoring geen sprake. Je ziet dit trouwens ook bij het uitlaattraject waarbij de fabrikanten proberen om de aparte pipen van het uitlaatspruitstuk een gelijke lengte te geven zodat ieder cilinder ook hier gelijk presteert.

dan is maar de vraag wat het beste is : een +/- constante (wat jij pulserende noemt) stroom door de carbu omdat er ongeveer altijd wel een cylinder aan het zuigen is (1 carbu op 4cyl), of een stroom die iedere keer onderbroken wordt en weer op gang getrokken moet worden, waarbij de stroom teruggekaatst wordt tegen de gesloten klep, nogmaals "verkeerd" door de carbu passeert om dan weer aangezogen te worden (en zichzelf dus extra verrijkt (1carbu per cylinder).

we weten allemaal wat het beste is voor vermogen, maar het goed uitgelegd krijgen is nog iets heel anders (niet dat ik ook maar zou durven beweren van het te kunnen).
 
Kwenie, er zaten twee grote luchtfilters bovenop, die mocht ik er van mijn pappie niet afhalen om te zien wat er onder zat. Ik denk dat ik toen 16 was. Was een heel mooie auto, reed lekker, is totallos gegaan op Zandvoort.

Zoiets was het:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/457/861/38640430023_original.jpg

Filters zijn kleiner dan ze in mijn herinnering waren.

Ja, dat zijn dubbele Webers, maar of dat er standaard op hoort? Ik weet het niet. Hij zal er wel lekker op gaan.
 
Ja, dat zijn dubbele Webers, maar of dat er standaard op hoort? Ik weet het niet. Hij zal er wel lekker op gaan.

Ja, dat hoorde er standaard op. De 121 had een B18A motor met één carburateur, de 122S en 123GT een B18B met twee carburateurs. Ik herinner me nu dat ik er zelf ook kort eentje gehad heb. Daarna had ik een 121.
 
Laatst bewerkt:
Dubbele webers en dubbele webers is ook nog een heel verschil....

Er zijn hele serie auto's gewoon met standaard dubbele webers uitgevoerd, waarbij het leuk was dat je kon roepen..."mijn auto heeft 2 dubbele webers" jaja echt wel, en dit waren in principe gewoon vier carb's zoals ze ook op motoren zaten ( buiten de gezamelijke vlotterkamer dan...
En als alternatief had je dan ook nog dezelfde type dell "orto's,
Zo gebruikte b.v talbot de standaard dubbele webers op de Sunbeam Ti , en had de sunbeam Lotus de del"orto's...
Ook de serie gulietta's en GTV's van Alfa hadden die dingen...

De Webers waar je echt wat mee kon, waren van een heel andere prijsklasse, en daar kun je echt alles aan veranderen...
Losse venturi's, langere en kortere aanzuigbuizen ( kelken) enz enz, en daar kon je ook afhankelijk van de koppelkromme je vermogen redelijk mee beinvloedden....
Had zo'n setje op mijn rickmann kawa, en had daar een hele doos met al die onderdelen en vervangingsdelen bij....( hele zooi incl frame ooit gekocht van iemand die er mee geraced had)
 
Ik heb hier wel wat moeite mee. Inderdaad is de bekende dubbele Weber een ooit veel gebruikte carburateur in de racewereld, maar ik denk niet dat je er zoveel vermogen mee wint.

Als er dubbele Webers op werden gezet kreeg de motor gewoonlijk ook andere nokken en hoge compressiezuigers. Maar met alleen de beste carburatie denk ik niet dat je de 50% gaat halen, daar is een turbo bij nodig denk ik.

Ik vind het verhaal van Mauschen hierboven een prima verhaal.

Edit: op de vorige pagina dus.

Mijn broertje had problemen met het injectiesysteem van z'n 205 1.9 GTI, had er daarom maar 45mm dubbele webers (goed excuus om ze aan te schaffen ;)) opgezet.
Dat maaakte zeer zeker wel verschil!! Onderin toeren raakte je wat vermogen/koppel kwijt, maar dat kreeg je bovinin 3 dubbel en dwars terug!
 
Mijn broertje had problemen met het injectiesysteem van z'n 205 1.9 GTI, had er daarom maar 45mm dubbele webers (goed excuus om ze aan te schaffen ;)) opgezet.
Dat maaakte zeer zeker wel verschil!! Onderin toeren raakte je wat vermogen/koppel kwijt, maar dat kreeg je bovinin 3 dubbel en dwars terug!


De 205 Rallye had indertijd standaard dubbele Webers, gingen als een kanon maar zuipen als een malle die dingen.
 
De carburateurs van een Suzuki Samurai (auto) worden soms ook wel eens vervangen door carburateurs van een Suzuki GSXF600(foto). Schijnt inderdaad bizarre resultaten te behalen op de dyno

Nu is de carburateur van mijn auto (800cc) helaas ook versleten. Reserveonderdelen niet meer te leveren, etc...

Aangezien injectie niet eventjes achteraf in te bouwen is, zit ik er serieus over te denken om de carburateurs van bijv. een ZXR400 in het ding te plaatsen, puur omdat ik veel meer verstand heb van die materie. Iemand enige ervaring hier mee met zo'n project en wat te verwachten?
 
De carburateurs van een Suzuki Samurai (auto) worden soms ook wel eens vervangen door carburateurs van een Suzuki GSXF600(foto). Schijnt inderdaad bizarre resultaten te behalen op de dyno

Nu is de carburateur van mijn auto (800cc) helaas ook versleten. Reserveonderdelen niet meer te leveren, etc...

Aangezien injectie niet eventjes achteraf in te bouwen is, zit ik er serieus over te denken om de carburateurs van bijv. een ZXR400 in het ding te plaatsen, puur omdat ik veel meer verstand heb van die materie. Iemand enige ervaring hier mee met zo'n project en wat te verwachten?

Zouden wij dan niet bij jouw terecht moeten kunnen over deze materie... :? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan