Waarom hebben motoren meer dan één carburateur ?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik vraag me nu al geruime tijd af waarom motoren meer dan één carburateur hebben.
Mn auto heeft 4 cilinders en maar één carburateur.

Kan iemand me verlichten?

Hoi,
Aad.
 
Meer lucht/benzine toevoer?
Denk ook dat bijv. een 4 cylinder met weinig CC niet goed zou werken als je simpelweg de carburateur 4x zo groot maakte ipv 4x kleine carburateur (i.v.m. vacuum, aanzuiging etc.)
 
Als je één carburateur op een meercilinder zet heb je een spruitstuk nodig. Daarin zitten bochten en dat betekent weerstand in de gasflow en dus minder vermogen.
 
Mijn Volvo 121 had één carburateur voor vier cylinders. De 122S is nagenoeg hetzelfde, maar die had twee carburateurs voor vier dezelfde cylinders op eenzelfde motorblok. Mijn brommer had een carburateur per cylinder. Mijn motoren hebben allebei helemaal geen carburateur, maar oudere versies van hetzelfde model hebben er vier: eentje per cylinder.
 
Kosten baten plaatje.....

Wegmotoren moesten meer vermogen halen uit minder cc's, dus als je die flink wilde laten presteren, dan was het het simpels om elke cilinder een eigen carb te geven..

Flink opgevoerde auto's hadden vaak ook al of niet standaard 4 carburateurs, of 2 dubbele of registercarburateurs...
Lotus ( en veel bouwers met b.v. een lotusblok denk aan opel, ford, sunbeam, ) hadden ook 2dubbele of vier carburateurs
 
Ik denk dat bedoeld word zoals bij de xt600, 2 carburateurs op 1 cilinder. Ik dacht dat dat was tenminste bij xt als je rustig rijd gebruik je maar 1 carburateur en dus zuiniger. Geef je wat meer gas dan gaat de 2de meedoen d.m.v. Vacuum en heb je wat meer vermogen maar word natuurlijk het verbruik wat meer.
 
er zijn zelfs auto's geweest met 3 carburateurs en 4 cilinders. op lage toeren werd de middelste gebruikt voor goed koppel onderin en werd het gaspedaal dieper ingetrapt schakelde hij over naar de 2 buitenste voor meer topvermogen. en o ja afstellen was een uitdaging van die dingen. (behalve voor monteurs die het vroeger ook vaak hadden gedaan want die doen het half doof op hun 85ste binnen 5 minuten op wat er nog over is van het gehoor en op het gevoel natuurlijk)
 
Ik vraag me nu al geruime tijd af waarom motoren meer dan één carburateur hebben.
Mn auto heeft 4 cilinders en maar één carburateur.

Kan iemand me verlichten?

Hoi,
Aad.
Bij een auto wil je koppel hebben. Een hoge stroomsnelheid bij lage toerentallen. Bovendien zuigt er maar één cilinder tegelijk. Bij een viercilinder heb je dus een mooie constante gasstroom.
Bij een motor is koppel minder gevraagd, het ding is veel lichter. Maar de gebruikers willen wel veel topvermogen. . Daarom per cilinder een verhoudingsgewijs grote carburateur. Door het toerental heb je al een constantere gasstroom.
Er zijn overigens ook motoren met éé carburateur per cilinderpaar.
Bij eencilinders werkt een hele grote carburateur ruk. Daarom wordt er een kleinere naast gezet die eerder opengaat en de lagere toerentallen voor zijn rekening neemt.
 
een 1cylinder met 1 ronde zuiger is gewoon een 1cylinder.
1 ovale cylinder met 1 ovale zuiger is ook gewoon 1 cylinder.
2 apparte cylinders met gemeenschapelijke verbrandingskamer, daar valt nog over te discussieren ;)


Puch maakte zo'n tweecilinder met een gemeenschappelijke verbrandingskamer en dat werd 'dubbelzuiger' genoemd.
 
Bij een auto wil je koppel hebben. Een hoge stroomsnelheid bij lage toerentallen. Bovendien zuigt er maar één cilinder tegelijk. Bij een viercilinder heb je dus een mooie constante gasstroom.
Bij een motor is koppel minder gevraagd, het ding is veel lichter. Maar de gebruikers willen wel veel topvermogen. . Daarom per cilinder een verhoudingsgewijs grote carburateur. Door het toerental heb je al een constantere gasstroom.
Er zijn overigens ook motoren met éé carburateur per cilinderpaar.
Bij eencilinders werkt een hele grote carburateur ruk. Daarom wordt er een kleinere naast gezet die eerder opengaat en de lagere toerentallen voor zijn rekening neemt.

Ik denk dat het wat minder eenvoudig is. De oude engelse eenpitters hebben een groot koppel en een brede powerband. Dat heeft te maken met de lange slaglengte van dergelijke motoren en dus een grote aanzuigsnelheid. De latere hoogtoerige motoren zijn overvierkant, dus de boring is groter dan de slag.

Je kunt hoogtoerig willen gaan want de pk's komen met de toeren, maar als je dan kiest voor een grotere slag dan wordt de zuigersnelheid wel heel erg hoog.

Een moderne motor heeft een koppel van tussen zeg 60 Nm en 100 Nm. Sommige motoren komen ver boven de 100 Nm. Maar een flink gekietelde amerikaanse V8 komt boven de 500 Nm.
 
Oeroude autotechniek:

Enkele carburateur: 80PK
Identiek motorblok met dubbele carburateurs: 108PK
Identiek motorblok met dubbele Webers (dus eigenlijk 1 carb per inlaatkanaal) 125PK

Dit is een oud gietijzeren stoterstangen blok en de vermogenswinst tussen enkele carb en dubbele Webers is al meer dan 50%. Stel je voor wat er over blijft als je je 1000cc viercilinder motorfietsje aansluit op een enkele carburateur ;)
 
De voornaamste reden is gelijke (hoge) prestaties van iedere cilinder, en een snelle gasrespons. Bij een 4 cilnder met een enkele carburateur hebben de buitenste cilinders langere inlaatkanalen (met daardoor grotere weerstand dan de 2 binnenste cilinders. Door het gemeenschappelijke spruitstuk beinvloeden de cilinders tijdens iedere inlaatslag elkaar. De inlaatstroom wordt constant verstoord door de pulserende onderdruk die tijdens iedere inlaatslag op 1 van de 4 inlaatkanalen ontstaat. Bij een 4-carburateurs set-up is van die verstoring geen sprake. Je ziet dit trouwens ook bij het uitlaattraject waarbij de fabrikanten proberen om de aparte pipen van het uitlaatspruitstuk een gelijke lengte te geven zodat ieder cilinder ook hier gelijk presteert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan