HELP! kettingspanning

tomdist

MF'er
22 mei 2009
166
0
Ik weet dat deze vraag eigenlijk niet thuis hoort in algemeen, maar hier is wat meer activiteit.

Ik ga morgen bepakt en bezakt met vriendin achterop naar Noorwegen. Ik hoopte dat de ketting genoeg slack had, maar hij staat echt behoorlijk strak wanneer alles en iedereen erop zit.

Dit lijkt mij een probleem.

-Hoe strak mag hij staan?
-kan ik hem gemakkelijk zelf afstellen? De manual vind ik toch nog wat lastig.
-Is er misschien iemand in de buurt almere waar ik vandaag nog of morgen vroeg bij langs kan rijden?

Kawasaki versys
Mocht je willen bellen/appen mijn nummer: 0647774655

Bij voorbaat dank, beetje dommig dat ik er zo laat mee kom, maar was de aangepaste kettingspanning vergeten.

Tom
 
chain-inst_100-3.jpg
 
1.5 - 2 cm moet je de ketting kunnen bewegen met belasting/belading op de motor

uitleg die geen uitleg is en kompleet naast de kwestie. afhankelijik van veerinstelling/lengte achterbrug/tandwielen kan dat kloppen maar kan dat evengoed niet juist zijn.

't is nogtans simpel : een ketting moet zo los staan, dat als beide kettingwielen en het scharnierpunt van de achterbrug in 1 lijn staan, de ketting net niet gespannen staat.

hoeveel speling dat is niet bepakt/beladen maar gewoon in rust staat in de manual van je moto. kettingspeling is niet anders bij zwaardere belading.
 
't is nogtans simpel : een ketting moet zo los staan, dat als beide kettingwielen en het scharnierpunt van de achterbrug in 1 lijn staan, de ketting net niet gespannen staat.
Zo simpel is het, echt niet meer dan dit. Geen enkele manual nodig. Zo moet het en niet anders.

Op het strakste punt, dat is als alles in 1 lijn staat, moet je nog speling hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan