Wat lekt hier?

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Dag heren techneuten,

Ik heb last van een lekkende GTR1000. :(

Afgelopen week heb ik de klepdekselpakking vervangen, die was duidelijk aan het lekken. Vervangen en deze blijft nu mooi droog, dus ik hoopte dat het daarmee over was. Na een ritje van 70km was de zijkant van het blok weer vies. "oude olie" dacht ik, dus schoongemaakt. Na vanochtend weer een rit van 80km zie ik echter weer dat het blok nat is. }

Verder merk ik niets raars aan de motor en werkt alles prima. Verder is het ook te weinig olie om op de grond te druppen.

B9k4Lvb.jpg


EfwoCUc.jpg


eCvRZ0k.jpg


Voetpakking? Of een leiding? Het is niet olie, maar die wordt natuurlijk dun en verwaaid over het blok. Morgen zal ik sowieso even langs de garage rijden om het te laten checken.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een keer een draadeindje afgebroken van de uitlaat bevestiging?
En toen te diep uitgeboord waardoor deze nu rechtstreeks in een oliekanaaltje zit?

Bij mijn suzuki gsx750es is dit vanaf fabriek al zo kwam ik achter nadat er een tapeindje uit de kop was los getrild en weg geraakt was. Wat een oliespoor lag er toen zeg niet normaal.
 
Cilinderkop gescheurd. :(

Op deze foto is het zelfs te zien:

PeHNmQj.jpg


Linksonder de rechter tuimelaarsas loopt een dun streepje van de rand van het blok, bij de uitlaat, naar links omhoog.

Ik heb het gedeeltelijk weggeslepen en opgevuld met twee componenten aluminium. Hij staat nu te drogen, morgen gaan we kijken of het werkt.

BSM2y8X.jpg


Interessant feit:
Woudschim heeft nog nooit een motor gehad die binnen 10k km niet stuk liep, heeft een R65 waarvan het blok in de knoop draaide, een XJ900f waarvan het motorblok vervangen moest worden. Een GTR met gescheurde kop past daar goed bij.

Als dit niet werkt ben ik denk ik goed klaar met motorrijden. Klotedingen.
 
Goed gezien.

De motor moet een keer goed zijn gevallen, dit is precies een punt dat zou breken als er stress op het frame/blok komt. Het blok hangt met het ophangpunt voor-boven de scheur, en een punt aan de achterkant in het frame.

Dit was mij al bekend geworden bij het vervangen van de voorvorkkeerringen, toen bleek dat een van de poten net een tikje krom was. Niet genoeg om het te voelen overigens, dus alles werkt daar prima.
 
Laatst bewerkt:
Nogal. Zeker als blijkt dat de oplossing met kneedmetaal niet werkt. Bagger zeg. Maar, we gaan het morgen zien. De lekkende olie is druppelwerk, dus er zit niet veel druk achter.
 
Nogal. Zeker als blijkt dat de oplossing met kneedmetaal niet werkt. Bagger zeg. Maar, we gaan het morgen zien. De lekkende olie is druppelwerk, dus er zit niet veel druk achter.
Misschien klinkt het heel stom hoor.

Maar kan zo iets niet lichtjes gelast worden(beetje materiaal toevoegen zeg maar zo dat het dicht is) of word het dan te heet :$
 
Laatst bewerkt:
Verdorie JorR6y, ik heb er ook strak overheen gelezen zie ik nu!

Dat Durafix klinkt ook goed! Morgenochtend ga ik weer naar de werkplaats om te kijken hoe het Devcon zich gehouden heeft.
 
Dan moet ik eigenlijk alleen nog even goed weten of er geen olie en koelvloeistof wordt vermengd.

Zou wel verklaren waarom ik zoveel "olie" in het blok had. Ik heb geen idee hoe de olie en kvs kanalen door de cilinderkop lopen, maar is het mogelijk dat ze naar elkaar gaan lekken door deze scheur?

De olie die ik heb afgetapt ziet er overigens gewoon uit als olie. Geen witte smurrie, scheidt niet als het in een pot staat voor zover ik heb gezien. Ik zal zo eens kijken wat er gebeurt als ik het heet maak.
 
Laatst bewerkt:
Oude pan op het vuur: druppels water er op: sist en verdampt. Druppels afgetapte olie erop: Sist niet.

Geen water in mijn olie, lijkt me? Of denk ik te simpel?
 
Laatst bewerkt:

Dit is toch een gietijzeren blok?
Dan lijkt het mij vrij onmogelijk om met iets van aluminium te lassen/solderen, toch... :?
Er bestaat trouwens wel een manier om gietijzer te solderen/lassen. Ik heb het ooit eens gezien bij een programma op National Geografic. Maar dan zou je toch een echt oude baas moeten weten te vinden want het schijnt een uitstervend beroep te zijn...succes in ieder geval..

gr. Boud

PS.
op Youtube zijn diverse filmpjes te vinden waar ze daadwerkelijk een gescheurde kop repareren met een of ander goedje. Bij "zoeken", gietijzer lassen invullen en je krijgt binnen no-time verschillende filmpjes te zien.
 
Ik weet natuurlijk niet wat je voor die hele fiets hebt betaald, maar tussen de 150 en 300 koop je wel een ander blok.

klik

soms moet je naast pech ook een beetje mazzel hebben. Je hebt toch alleen maar het bovenblok nodig...

Ik ontdekte twee maanden geleden een gat in het carter van mijn 1977 Z1000. Voor 75 euries een blok van marktplaats getrokken. Alleen het onderblok vervangen en ik reed weer
 
Laatst bewerkt:
Interessant feit:
Woudschim heeft nog nooit een motor gehad die binnen 10k km niet stuk liep, heeft een R65 waarvan het blok in de knoop draaide, een XJ900f waarvan het motorblok vervangen moest worden. Een GTR met gescheurde kop past daar goed bij.

Als dit niet werkt ben ik denk ik goed klaar met motorrijden. Klotedingen.

Mischien ligt het niet alleen aan de motoren maar ook aan de inkoper en de onderhoudsmonteur.
 
Verdorie JorR6y, ik heb er ook strak overheen gelezen zie ik nu!

Dat Durafix klinkt ook goed! Morgenochtend ga ik weer naar de werkplaats om te kijken hoe het Devcon zich gehouden heeft.

Ik denk eigenlijk niet dat het lekvrij zal blijven. De scheur is te smal om het te vullen met..
Het ligt er nu alleen maar bovenop.
Ik zou het iets infrezen met een freesje in de boormachine. En dan die meuk erindrukken.
 
Boevie: Dat heb ik ook gedaan, de scheur ingeslepen en het spul erin gedrukt. :)

En hanz: Gedeeltelijk ligt het absoluut aan mij, dat ontken ik niet. :D

Tot nu toe lijkt het allemaal droog te blijven! Binnenkort even een langer ritje doen, maar waar ik voorheen na een paar honderd meter al olie over het blok had lopen is het vandaag na 20km nog droog.

Een nieuw (boven)blok is inderdaad een optie als het niet werkt, maar dan zit ik toch alweer zo aan 3/400 euro inclusief arbeidstijd en alle materialen.
 
Laatst bewerkt:

haha ja ik weet wat je denkt, maar dat klopt niet. Ik had op pagina 1 getypt "Barst in het gietwerk?" Daarna wilde ik dat quoten nadat TS erachter kwam dat het een barst in het gietwerk was, daarbij ging er iets mis ;) en daarom staat er nu "bericht gewijzigd".

Maargoed, hij heeft de bron van het lek gevonden *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan