Yamaha XJ600 accu dood lampen en zekeringen kapot

Levi Folks

Rookie
5 jul 2015
9
0
Dronrijp
Ik heb een probleempje met mijn Yamaha XJ600 uit 1990

Laatst reed ik vanuit Leeuwarden naar mijn nieuwe huisje in Dronrijp lekker over de B weggetjes en ineens verloor hij power en liep het blok niet meer soepel, dus ik even gestopt en een paar kleine dingen bekeken en jawel 2 van de 3 zekeringen kaduuk.
gelukkig zat er een reserve in het kapje, maar bij thuiskomst bleken bijna al de lampen doorgebrand te zijn.

Nu ongeveer twee weken later: gisteren heb ik heerlijk +- 80 kilometer rondgereden en ook eventjes lekker uitgewaaid.
`s avond ging ik mijn vriendin ophalen uit Leeuwarden weer lekker binnendoor terug, en hij begon raar aan te voelen zoals eerder geen power, onregelmatig lopen.
en toen na een kilometer ongeveer, niets meer.

Toen de laatste kilometers maar gelopen naar huis.

Ik moet er bij zeggen dat ik hem nu een kleine 3 maanden heb en de accu kookt na een lange rit en inmiddels wil hij niet meer elektrisch starten, tenzij je een stukje gereden hebt, maar dan wil hij de volgende dag weer niet elektrisch aan.
De accu was nieuw toen ik hem overnam...

Is dit de spannigsregelaar of iets dergelijks? iemand een idee?
 
Vandaag heb ik wat stekkers gecontroleerd en jawel bij de spanningsregelaar was de stekker iets bruin en ook op de spanningsregelaar zelf zag ik sporen van verbrande lijm.
de spanningsregelaar voor de gein maar even open gemaakt, er was niet veel meer van over behalve een klompje tin en wat overblijfselen.

nu probeerde ik de motor aan te rennen met natuurlijk nieuwe zekeringen erin en zonder spanningsregelaar, maar geen kick! Is een spanningsregelaar zo cruciaal of is er inmiddels meer aan de hand?
 
Vandaag heb ik wat stekkers gecontroleerd en jawel bij de spanningsregelaar was de stekker iets bruin en ook op de spanningsregelaar zelf zag ik sporen van verbrande lijm.
de spanningsregelaar voor de gein maar even open gemaakt, er was niet veel meer van over behalve een klompje tin en wat overblijfselen.

nu probeerde ik de motor aan te rennen met natuurlijk nieuwe zekeringen erin en zonder spanningsregelaar, maar geen kick! Is een spanningsregelaar zo cruciaal of is er inmiddels meer aan de hand?

De spanningsregelaar is inderdaad cruciaal. Die zorgt er voor dat alles wat elektrisch is tussen de 12V en 14,4V spanning krijgt. De ontsteking dus ook. Nu deze stuk is wordt de spanning niet goed meer geregeld en krijgt alles een te hoge spanning. Dan gaat de accu koken en de lampjes gaan stuk.

Er komt ongeveer iedere dag wel iemand op dit forum met een defecte spanningsregelaar. Dus heel bijzonder is het niet. Wel vervelend.
 
De spanningsregelaar is inderdaad cruciaal. Die zorgt er voor dat alles wat elektrisch is tussen de 12V en 14,4V spanning krijgt. De ontsteking dus ook. Nu deze stuk is wordt de spanning niet goed meer geregeld en krijgt alles een te hoge spanning. Dan gaat de accu koken en de lampjes gaan stuk.

nope. spanningsregelaar is inderdaad cruciaal, maar als je hem ontkoppelt wordt er geen geregelde spanning geleverd aan de gehele motorfiets. heb je dus geen goede batterij erin, zal er niks werken : geen lampje, geen ontsteking, ook niet starten dus en al zeker geen batterij doen overkoken.
met goede batterij wel, tot deze te diep ontladen is.
 
Hoe vlot wil je weer rijden?

Ik zou hier even je motor uitzoeken en daar een nieuwe spanningregelaar bestellen.
Goede kans dat als je die vanavond besteld, dat ie donderdag in je brievenbus ligt.

ik zou ook even checken of er nog voldoende vloeistof in je accu zit, zo nodig en indien mogelijk bijvullen met gedestileerd of gedemineraliseerd water. (in de supermarkt te koop)
 
Spanningsregelaar is onderweg!
Een nieuwe accu laat ik nog even wachten, ik kijk eerst hoe lang deze het nog uithoud ik heb er al nieuwe vloeistof ingedaan en aangezien ik geen lader heb zal mijn motor hem zelf moeten opladen als de spanningsregelaar er weer in zit!
 
Spanningsregelaar is onderweg!
Een nieuwe accu laat ik nog even wachten, ik kijk eerst hoe lang deze het nog uithoud ik heb er al nieuwe vloeistof ingedaan en aangezien ik geen lader heb zal mijn motor hem zelf moeten opladen als de spanningsregelaar er weer in zit!
Wat heb je in de accu gedaan?
 
Ik wist niet dat een accu zo veel gezeur met zich mee kon brengen, ik heb hem namelijk met behulp van een grote accu gestart van een bestelbus van de buurman (student, moet toch wat).
De yamaha liep niet lekker en heb ik na een seconde of 30 maar afgezet, na voelen aan de spanningsregelaar was deze wel erg warm geworden en het lampje van neutraal is vermoedelijk doorgebrand.

Ik ben dus maar even achter de laptop gaan zitten...
Mechanische dingen heb ik geen problemen mee, maar elektrisch is even wat anders.

Wat stellen jullie me voor? Eerst accu opladen/vervangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan