Wat remt beter?2x1 piston of 1x2 piston (dohc sohc wielswap)

Zorba

Die hard MF'er
5 apr 2003
273
0
Etten-Leur
Ik ben mezelf aan het oriënteren voor een wielswap van een cb750kz.
De comstars moeten plaatsmaken voor spaakwielen en nou ben ik
me wat aan het oriënteren.
Ik zit even te bedenken welke vorkpoten ik zal gebruiken met welke remzuigers.
Wat zou er beter remmen, enkele schijf met dus één remklauw met dubbele rempistons van de kz (boldor)
Of een dubbele schijfrem met twee enkele remzuigers van een k6?

En heeft iemand tips voor me voor het achterwiel? Is een 750k trommelrem achterwiel
te plaatsen in de dohc achtervork?

Bedankt!
 
ik denk dat de dubbele schijf setup mijn voorkeur zou hebben. Dan heb je immers 2x de remblok oppervlak die voor frictie zorgt.
Wat daarbij wel essentieel is, is dat je rempomp wel genoeg vloeistof moet kunnen verplaatsen om genoeg vloeistof druk te produceren in die 2 remklauwen. De klauwen en de rempomp moeten dus een matchende set zijn.

Ik heb zelf een CB750k6 gehad met 1 remklauw en dat remde niet best.... daar had ik echt de achterrem bij nodig.
Het was mijn eerste eigen motor en ik had pas door hoe slecht die motor remde toen ik overstapte op een Suzuki GS750e (3x schijfrem standaard)

of dat achterwiel met trommelrem gaat passen zal je moeten uitproberen. Waarbij je ook moet checken of het wiel wel in 1 lijn met het voorwiel komt te staan. eventueel aanpassen met spacers links en/of rechts.
Als dat wiel er eenmaal in zit zal je ook moeten checken of het tandwiel wel in 1 lijn staat met de sprocket aan de bak.
Als het allemaal lastig is kan je ook nog proberen om de gehele achtervork samen met het trommelrem achterwiel over te zetten in het KZ-frame.
 
Laatst bewerkt:
Beide remmen even goed. Immers als jij de hendel hard inknijpt tijdens het rijden blokkeert je voorwiel in beide gevallen en is de maximale remkracht bereikt. Wat het verder doet met het remgedrag daar kan iemand vast wel iets nuttigs over zeggen.
 
Beide remmen even goed. Immers als jij de hendel hard inknijpt tijdens het rijden blokkeert je voorwiel in beide gevallen en is de maximale remkracht bereikt. Wat het verder doet met het remgedrag daar kan iemand vast wel iets nuttigs over zeggen.

voorwiel blokeren is niet zo moeilijk en zegt niet veel over maximale remkracht. je achterwiel van de grond remmen daarentegen wel. probeer dat eens met 1 schijfje van de jaren '80 met 1 klauwtje .

ik zou sowieso voor dubbele schijven gaan.
 
Ik heb het precies andersom gedaan: De spaakwielen uit mijn CB750 F1 (SOHC) vervangen door Comstars uit een Bol d'or, inclusief de remmerij. De belangrijkste reden om dat te doen was omdat de enkele schijfrem met remklauw van zo'n SOHC Honda puur decoratief is. Enige remvertraging hoef je er niet van te verwachten.

Op mijn oude zijspancombinatie (een CB750 K2) had ik wel de originele remschijf, maar dan met een dubbelzuiger remklauw van een Kawasaki (type weet ik niet meer). En dat remde wel fatsoenlijk.

Ik zou dus in jouw geval voor de 2 piston variant gaan, en beter nog de 2x2 piston variant. Oftewel: monteer twee remschijven op het gespaakte voorwiel, en gebruik beide remklauwen van de Bol d'or. Een paar fatsoenlijke remleidingen (staalomvlochten, bijvoorbeeld) helpt ook om het allemaal wat beter te laten aanvoelen.
 
Ja inderdaad, 2 schijven met op elke een dubbele piston remklauw is natuurlijk het beste.
Alleen welke setup ik dan moet gebruiken is me wat onduidelijk. Het sohc F1 spaakwiel heeft een andere offset voor de schijven en de schijven zijn ook de groot en te dik voor de boldor calipers.
Een ombouw naar dubbele schijf en remklauw van k6 met een K voorvork is denk ik wel wat makkelijker maar levert dus ook minder remkracht. (Té weinig?)

Ik lees ook op de buitenlandse forums over het gebruik van de goldwing gl1000 wielen en/of voorvork. Iemand ervaring hiermee?
Alle tips en tools zijn welkom, ook nog voor het achterwiel. Hier heb ik nu een cb500k spaakwiel voor op het oog om die passend te gaan maken...

Gr!
 
lekker dubbel schijf kiezen en dan adapters laten frezen voor 4-zuiger remklauwen van Nissin of Brembo :Y

De auto die voor jou rijd en ineens op zn rem staat heeft waarschijnlijk moderne remmen en staat snel stil. Dat wil jij dan natuurlijk ook kunnen
 
Ik kan me nog een discussie herinneren, enige tijd terug.

Daarin werd voorgerekend dat niet het oppervlakte aan frictie de remkracht bepaald.

Als we dat volgen, is een dubbele schijf overbodig.

Eén schijf, één zuiger, zou dan meer dan voldoende remkracht geven.
 
Het is niet alleen de remkracht, maar ook hoe dat overgebracht wordt op het wegdek.
Een enkele schijf voor kan torderen van de voorvork veroorzaken tijdens stevig remmen
en daarmee het wegcontact minder stabiel en voorspelbaar maken.
Ik zou altijd voor een dubbele schijf voor gaan als je de keuze hebt.
 
Bedankt voor de input mannen. Ik ben me de laatste dagen helemaal suf aan het lezen op allerlei binnen en buitenlandse forums om ook nog maar enigszins de bomen door het bos te blijven zien...

1 schijf 1 stock piston, zou idd prima moeten remmen mits je goed spul gebruikt en alles perfect onderhoud. De EBC remschijf zou een hele verbetering moeten zijn. Iemand ervaring hiermee?
Modernere klauwen zouden (helaas) bijna altijd clearance problemen geven op originele spaakwielen...

Dual disc (sohc)optie. Stock schijven, stock pistons. Zou zowieso meer remvermogen moeten opleveren.

Comstar naaf ombouwen naar spaakwielen. Er zijn hier aftermarket adapters voor te koop maar ik vind dit behoorlijk prijzig en omslachtig.

Totale voorkant overzetten van een gl1000. Vrij simpele optie maar toch spreekt me deze optie tegen omdat het van zo'n slagschip afkomt....


Pfff keuzes keuzes keuzes...
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je eerst een posten wat je aan het doen bent?
Ben je zo gehecht aan die bike?
Ben je met een project bezig/
wil je alleen maar betere remmen?
is het puur een budget project?
 
Je hebt gelijk kawa ik zal het wat verduidelijken. Ik heb dus voor een project een cb750kz dohc gekocht. Om verschillende redenen spreekt dat frame en blok me aan alleen de comstars vind ik over het algemeen niet mooi. Ik ben dus aan het uitzoeken wat m'n mogelijkheden zijn om er spaakwielen in te zetten met welke vork en remmen dan.

Alleen wil ik niet veel in remkracht gaan inleveren! En dus ben ik m'n mogelijkheden aan het bekijken.

Ik heb een F1 sohc voorwiel liggen en bijpassende vork en een enkele piston/remklauw met dus de mogelijkheid om om te bouwen naar dubbele disc...
Ook heb ik de kz dohc vork en dubbele remklauwen liggen maar welke spaakwielen zijn dan compatible? Ik sta ook volledig open voor andere opties als andere remschijven en/of remklauwen.

Het liefst 1 op 1 opties of direct bolt on opties maar dat blijkt een utopie _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan