slepende koppeling

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren, ik zit met een vraag.
Betreft onderstaande motor ;

Suzuki dr650r ( sp44a ) uit 1994, 30k op de teller , onlangs verse olie ( eurol motorfietsolie 10w40 halfsyntheet )

Ik heb deze motor pas kort maar het volgende valt me op.

Als je met de motor stilstaat ( in zn 1, koppeling in ) en je rolt iets vooruit "pakt" de koppeling ietsje. En begint dan uitzich zelf te rollen. Ondanks dat je de koppeling inknijpt.

Als je de motor tegenhoud zakt het toerental van 1500 naar 1000.
Het gekke is. Hij doet dit maar op "sommige punten"

Dus voorbeeld ;

Stilstaan. 1500 toeren. 5 cm vooruit rollen. 1000 toeren. Weer 5 cm verder 1500 toeren. Weer 5cm verder 1000 toeren. Dan 20 cm lang 1500 toeren...


Wat de neuk is hier aan de hand?

Hij doet het ook als ik de koppeling tot in negatieve speling draai en dan vol inknijp ( zij het wat minder )

Als ik de aanbevolen speling aanhoud is het het ergst.
 
eerste waar ik naar zou kijken is het asje waar de kabel aan trekt, en dan daar waar het aan de koppelingsklok trekt/duwt. dat slijt ook af waardoor op de duur dezelfde hendelbeweging zorgt voor minder verplaatsing in de klok zelf.
 
Maar had je het ook voor de olie wissel?

"Engine Oil

Suzuki recommends the use of 10W/40 motor oil for per and post 1996 DR650s. In a pinch, you can use regular car motor oil, but since most regular motor oil has “friction modifiers” as well as other modifications (see engine oil and additives below), you may start noticing some, or even a lot of clutch slipping. When this happens, it will be time to change the oil, then change or at least clean the clutch discs. To avoid clutch issues, one should use and oil with a rating of JASO MA or JASO MA2. Much more information on oil options is covered below."

Gaat over 96'er maar met een beetje fantasie :)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk geldt dit voor alle motoren met een natte koppeling.
Maar had je het ook voor de olie wissel?

"Engine Oil

Suzuki recommends the use of 10W/40 motor oil for per and post 1996 DR650s. In a pinch, you can use regular car motor oil, but since most regular motor oil has “friction modifiers” as well as other modifications (see engine oil and additives below), you may start noticing some, or even a lot of clutch slipping. When this happens, it will be time to change the oil, then change or at least clean the clutch discs. To avoid clutch issues, one should use and oil with a rating of JASO MA or JASO MA2. Much more information on oil options is covered below."

Gaat over 96'er maar met een beetje fantasie :)
 
Niet op gelet.

Wel herinner ik me dat ik op een 80 weg de koppeling inkneep en de motor uitviel. ( in zn 3 ) koppeling weer op laten komen maar achterwiel slipte ( dikke 1 cilinder ) kan dit er iets mee te maken hebben .
 
Maar had je het ook voor de olie wissel?

"Engine Oil

Suzuki recommends the use of 10W/40 motor oil for per and post 1996 DR650s. In a pinch, you can use regular car motor oil, but since most regular motor oil has “friction modifiers” as well as other modifications (see engine oil and additives below), you may start noticing some, or even a lot of clutch slipping. When this happens, it will be time to change the oil, then change or at least clean the clutch discs. To avoid clutch issues, one should use and oil with a rating of JASO MA or JASO MA2. Much more information on oil options is covered below."

Gaat over 96'er maar met een beetje fantasie :)

dit gaat over slippende koppelingen, maw een koppeling die door de olie te weinig weerstand heeft en niet meer alle vermogen kan overbrengen, Bolletje heeft "teveel weerstand" ;-)
 
Laatst bewerkt:
De koppeling plakt niet/slipt niet.

Nogmaals. In zn 1 met koppeling in niks aan de hand. Alleen op sommige punten tijdens het vooruit rollen zakt het toerental in.
Idem met motor uit en koppeling in. Als je loopt. Loopt hij vrij/aan/vrij/aan..

Echt sleutelen zit er nu niet in. Meniscus gescheurd.
Hopelijk donderdag het koppelingsdeksel eraf en de koppeling inspecteren op kromme (tussen) platen.

Ik kan alleen niet verklaren waarom hij het enkel op sommige punten van de rotatie van het tandwiel doet.
 
Laatst bewerkt:
Een zwabber die magisch verbonden is met het toerental van de motor als ik stilsta? ;)

Damn.....you've got me there! :$ ;)

Zit toch in de koppeling zelf denk ik.....ingeslagen korf....kromme platen.....misschien zelfs het lager van de korf wat beschadigd is en teveel speling heeft. :?
Blijft toch gokken tot dat de deksel er een keer af gaat vrees ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan