Blok spoelen? carterontluchting had zin in straalgrit

kruipolie

MF'er
11 apr 2015
41
0
Beste MF'ers

Vandaag kwam ik op het geniale idee om mijn XR600 eens een optische opknap beurt te geven.
Dus hier en daar het motorblok licht gestraald, om het vervolgens weer netjes in de lak te zetten.

Helaas kwam ik er met het stralen net iets te laat achter dat ik de slang van de carterontluchting nog los had liggen ( Stom, K*T, etc). Hierdoor zal vast en zeker een deel van het straalgrit in het motorcarter verdwenen zijn. Dit kan overigens nooit veel zijn, aangezien ik niet direct bij deze aansluiting in de buurt ben geweest.

Heb de motorfiets daarna (uiteraard) niet meer gestart, zal het in dit geval voldoende zijn om de onderste aftap plug even eruit te pakken, en vervolgens te spoelen via de carterontluchting? en waarmee kan er dan gespoeld worden?

Alvast bedankt
 
Oke!, dan nog een laatste vraag (ja ik ben lastig). heb hier knikkerbusjes staan met motip engine paint tot 150 graden. is dit ook voldoende voor de luchtgekoelde motoren die (doorgaands) warmer worden als een vloeistofgekoelde variant?
 
Voor ons niet goed te zien op de foto's.
Maar hoe zag het blok er van binnen uit qua straalgrit?

Weet natuurlijk niet of het bij jou thuis mag maar ik leg carter helften wel eens in de vaatwasser. (maar clean ze ook wel met wasbenzine en perslucht)

Edit: Was even vergeten dat de lagers er bij jou nog inzitten. (ik bedoelde lege carter helften)
 
Oke!, dan nog een laatste vraag (ja ik ben lastig). heb hier knikkerbusjes staan met motip engine paint tot 150 graden. is dit ook voldoende voor de luchtgekoelde motoren die (doorgaands) warmer worden als een vloeistofgekoelde variant?
Ik zou toch twee busjes zelfde kleur, met iets meer marge halen.

VHT of zo?

Ik ben geen verf-kampioen, dus wellicht dat je even in het topic over spuitwerk kunt neuzen.
 
Edit: Was even vergeten dat de lagers er bij jou nog inzitten. (ik bedoelde lege carter helften)

zou het niet verstandig zijn om de lagers (tenminste de open lagers) mee te spoelen? dit omdat ik niet weet of er eventueel grit al in de lagers terecht is gekomen.

Lijkt me dat met flink spoelen de lagers wel schoon worden?
 
zou het niet verstandig zijn om de lagers (tenminste de open lagers) mee te spoelen? dit omdat ik niet weet of er eventueel grit al in de lagers terecht is gekomen.

Lijkt me dat met flink spoelen de lagers wel schoon worden?
Met diesel oid zou ik dat wel aan durven.

Wel daarna goed droog blazen en opnieuw invetten. Goed invetten.
 
zou het niet verstandig zijn om de lagers (tenminste de open lagers) mee te spoelen? dit omdat ik niet weet of er eventueel grit al in de lagers terecht is gekomen.

Lijkt me dat met flink spoelen de lagers wel schoon worden?

Ja, ik zou de open lagers óók (mee) spoelen.
En met perslucht doorblazen. Dan krijg je ze wel schoon.

Lege (kale) carter helften krijg ik in de vaatwasser brand schoon.
Maar heb dit nog nooit gedaan met de lagers er in.
Zou mij dan zorgen maken om het water wat in de capillaire ruimtes trekt. Bijvoorbeeld onder de lagerschalen. Vocht wat je er met perslucht niet (gemakkelijk) uitkrijgt.
 
zo, carters zijn ondertussen schoon, diverse delen gespoten (komen nog foto's van) en zaterdag gaat de opbouw weer beginnen.

Nu is me de balans-as uit het carter geschoten voor dat ik het in de gaten had. Deze balans-as heeft een (speciale?) constructie met 2 tandwielen, waarvan de voorste tegen een veerspanning in versprongen staat ten opzichte van de achterste.

kan iemand mij vertellen hoe deze te timen?
ik heb zowel een gat in krukas als balans-as, maar ook 2 markeringen op beide tandwielen.

Mijn idee was: de 2 gaten in de 2 tanwielen in de balans-as moeten ten opzichte van elkaar uitgelijnd (en op voorspanning) zoals te zien is in onderstaande foto (schroevedraaidertje om de tandwielen te borgen ten opzichte van elkaar)

full


En vervolgens moeten dus de 2 markeringen (omcirkeld in het rood) uitgelijnd worden. op de foto zijn ze niet uitgelijnd maar het gaat om het type markering.

kan iemand mij bevestigen dat het klopt? ik kan namelijk ook de gaten (balans-as tov. krukas met elkaar timen) zoals in onderstaande foto (niet uitgelijnd, gaat om type markering)

full


De eerste vorm lijkt op het oog beter te kloppen (contragewicht "rechter" tegenover krukwang) Wie o wie kan hier uitsluitsel over geven
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me idd dat dit alles tegenover elkaar behoort te staan, maar de echte kenner zal zich wel melden.

Maar goed dat je dit alles zelf kunt , anders was t nog een duur grapje geworden ;(

Is dat bigend op de foto zo blauw aan de onderzijde ?, veel geleden?
 
Laatst bewerkt:
ik zou ook uitgaan van de geponsde markeringen op de zijkant van de tanden. 1 op het midden van de tand en de tegenoverliggende precies in de groef tussen 2 tanden. Als dan ook nog de gewichten precies tegenover elkaar staan... moet dat wel de goede positie zijn. die gaatjes zijn veel meer random.
 
And the story continues.

Zojuist nog eens gekeken naar de timing van de balans-as, hier lijkt iets niet te kloppen.
Inderdaad horen volgens meerder bronnen de geponste markeringen, en NIET de gaten gelijk te staan t.o.v. van elkaar. helaas is het bij mij niet mogelijk om op basis van deze markeringen te timen, omdat dan simpelweg het balanceer gewicht tegen de krukas aan komt.

Een aantal checks:

Allereerst werkt de balans-as met 2 tandwielen (zoals eerder beschreven) die tegen een veerspanning in iets verschoven liggen van elkaar. dit lijkt me gedaan om altijd "spanning"op het tandwiel te laten staan, en er dus geen geluid optreed bij motorloop.

aan de hand van de volgende foto is te concluderen dat de 2 tandwielen JUIST t.o.v. staan:
Voorbeeld dubbel tandwiel:
full


Dubbele tandwielen staan zoals eerder beschreven tussen de 2 punten op het achterste tandwiel (lastig te zien):
full


Helaas als ik vervolgens de motor time door de 2 geponste markeringen tegen over elkaar te zetten, lijkt me de stand van de balansas niet juist t.o.v. de stand van de kruk-as, en tevens is het dan fysiek niet meer mogelijk om te kunnen draaien. zie onderstaande foto:

full


Enige wat in mij opkomt is dat het tandwiel op de kruk geperst zit, en dat deze bij het (eerder) vervangen van de krukas bij de vorige eigenaar niet goed terug op zijn plaats is gegaan (niet op geponste markeringen getimed), en er toen op de gaten is getimed. zie onderstaande foto:

full


Dit alles lijkt redelijk te kloppen? of worden hier de "verkeerde" krachten gebalanceerd en zou de stand van kruk t.o.v. balans-as anders moeten zijn?

Kortweg:
* Is de timing zoals in de onderste foto te zien is juist? (Naar mijn weten worden zo de krachten juist gebalanceerd)
* Is het mogelijk dat dit verkeerd is gegaan bij de vorige eigenaar/kan ik hem zo gewoon afbouwen?

alvast bedankt, het mooie weer roept om het ding weer een keer aan te kunnen kicken namelijk!
 
kijk even naar de foto van ervoor, hoe de stand toen was?

[afbeelding]

Klopt, hier lijkt het er sterk op dat er getimed is op de gaten, in plaats van de eigelijk daar voor bedoelde geponste markeringen.
Helaas weet ik niet of ten tijde van deze foto het spul al verschoten was, en of het uberhaubt mogelijk is dat het ooit verkeerd in elkaar is gegaan.

Als de timing zo klopt bouw ik het zaakje precies zo weer in elkaar.
 
En voor dit merk en type motorfiets is geen wphb te vinden?

Jawel,

Het wphb haalt alleen aan dat het tandwiel van de balans-as juist moet staan t.o.v. het achterste tandwiel, en vervolgens moeten de Punch Marks uitgelijnd worden. Omdat dit fysiek bij mij niet mogelijk is, moet er in het verleden iets fout zijn gegaan. Voor dat ik alles weer in elkaar duw wil ik graag weten waar het dan fout zal zijn gegaan.

Daarom wil ik graag weten of de huidige afstelling met de 2 gaten (zoals boven beschreven) zeker de juiste is, ondanks dat de markeringen dan niet staan zoals ze horen te staan.

zie 2 knipsels uit het wphb:
full


edit: ik zal deze vraag ook nog even in het XR topic stellen, waarschijnlijk zitten daar meer ervaringsdeskundigen van deze fietsen
 
Laatst bewerkt:
Als ik de onderste foto zie,staat het balanceergewicht niet recht tegenover de krukwangen.
Wel een leuke puzzel dit *D

Die foto is volgens mij gewoon genomen, en daarna aangenomen dat er ergens "punch marks" zitten, vergelijk maar eens met de positie waar deze markeringen zitten in het plaatje erboven (met de 3 markeringen)

Heb het een en ander nog eens bekeken, tandwielpositie op de balans-as is vast, krukas zou verkeerd gezet kunnen zijn.

nu alleen nog even kijken hoe ik hier een basis afstelling in vind, er moet toch ergens beschreven staan hoe het tandwiel gemonteerd moet worden op de krukas? het zit dan wel vast geperst nu maar dan zou ik eventueel een eigen markering kunnen zetten
 
Oke, ik zou de zoek functie eerder moeten gebruiken. het web leverde eerder niks noemenswaardig op, dit forum beschrijft echter iemand met exact het zelfde probleem! zie:
balans-as XR600 en dan voornamelijk de laatste pagina.

Heb hier nog eens vergeleken met een oud blok, blijkt dat honda 2 verschillende tandwielen heeft geperst op de kruk assen, en er in dit geval waarschijnlijk een verkeerde combinatie van onderdelen is gemaakt!

zie hier het verschil in markering tussen het tandwiel op de oude carters die ik nog had liggen, en mijn blok, het gat schijnt bedoeld te zijn om uit te lijnen tov. het big-end.

oude carters, hierbij loopt de balansas goed tov. de krukas:
full


en mijn blok, hierbij zit de geponste markering duidelijk anders t.o.v. het gat:

full


makkelijkste oplossing lijkt mij om even de hoek te meten tov het big end, en over te tekenen op mijn huidig tandwiel
 
Laatst bewerkt:
Tanden tellen, 6 bij die van jouw, 10 bij dat andere plaatje en meteen een punt erin tikken voor de volgende keer.
Misschien is dat blok van jouw het blok van dat andere plaatje, who knows.

En het begon met zandstralen....... :+
 
Laatst bewerkt:
Tanden tellen, 6 bij die van jouw, 10 bij dat andere plaatje en meteen een punt erin tikken voor de volgende keer.
Misschien is dat blok van jouw het blok van dat andere plaatje, who knows.

En het begon met zandstralen....... :+

Klopt, zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan, de carters zitten in ieder geval weer tegen elkaar.

Is niet het zelfde blok,er steekt zowiezo een andere krukas in, maar het blijkt dus vaker fout te gaan bij het samenbouwen van een blok, er zijn dus VERSCHILLENDE tandwielen in omloop
 
Terug
Bovenaan Onderaan