Rookpluim bij starten Aprilia Tuono (filmpje)

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
HELP!

Ik heb vanmiddag de tuono afgebouwd (verlichting, verse olie en dergelijke) om er vervolgens voor het eerst (na de testrit) een stukje te gaan rijden. Meteen bij het starten kwam er een plukje rook uit de uitlaat, op zich niet erg verontrustend, maar na het tanken (20 minuten rijden) wilde ik het olie even pijlen en afvullen.

Hier een filmpje van de motor en de warme start:

Wat zou dit zijn? Koppakking, klepseals???? Ik baal iig stevig.

Gr Dirk
 
"moet ik dan alles uitleggen"?

Door de vaccuumslang. Die gaat van het koppelingsdeksel naar het gasklephuis. Als er olie door wordt opgezogen komt het dus letterlijk direct boven de inlaatkleppen uit.

Als het membraam lek is heb je normaliter vrijwel continue rook, maar schijnbaar kan het bij kleine gaatjes ook tot dit soort symptomen leiden.


Ik heb ooit eens gelezen dat klepseals vervangen kunnen worden door met perslucht de kleppen open te zetten, maar geen idee hoe dat in z'n werk gaat. Wellicht kun je dit terugvinden opde aprilia-riders of op AF1 fora.

dat vroeg ik me dus af, nu is dat duidelijk.
plausibel zullen de mid-busters wel zeggen.
 
haha nooit geweten maar achteraf was dit misschien ook wel de oorzaak bij el pollo diablo! (topic werd hierboven gelinkt)

had zelf ook verwacht dat een lek membraan continu oliezooi doorgeeft naar het inlaatkanaal, maar blijkbaar trekt het nog terug dicht als er eenmaal vacuum op staat, of is het zo weinig dat je er geen rook meer van ziet.
 
haha nooit geweten maar achteraf was dit misschien ook wel de oorzaak bij el pollo diablo! (topic werd hierboven gelinkt)

had zelf ook verwacht dat een lek membraan continu oliezooi doorgeeft naar het inlaatkanaal, maar blijkbaar trekt het nog terug dicht als er eenmaal vacuum op staat, of is het zo weinig dat je er geen rook meer van ziet.
Had ik volgens mij een keer gecheckt, maar zag niets raars. Misschien ook wel niet grondig genoeg gekeken, maar ja, hij is nu alweer 2 jaar weg ;)
 
We gaan het zien, het is ook nog niet gegarandeerd de oplossing natuurlijk.
Desalniettemin hoop ik dat dit het was, hij zal er iig alleen maar beter van worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan