Rookpluim bij starten Aprilia Tuono (filmpje)

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
HELP!

Ik heb vanmiddag de tuono afgebouwd (verlichting, verse olie en dergelijke) om er vervolgens voor het eerst (na de testrit) een stukje te gaan rijden. Meteen bij het starten kwam er een plukje rook uit de uitlaat, op zich niet erg verontrustend, maar na het tanken (20 minuten rijden) wilde ik het olie even pijlen en afvullen.

Hier een filmpje van de motor en de warme start:

Wat zou dit zijn? Koppakking, klepseals???? Ik baal iig stevig.

Gr Dirk
 
Het lijkt inderdaad op olie.

Heb je pas iets met de motor gedaan .olie ververst, bij gevuld ,luchtfilter vervangen.

Oke olie ververst lees ik net.

Gebruik je ook 20 w50 olie en niet te dunne olie die erg slecht is voor de lagerschalen bij een twee cylinder .

Bmw kent dit probleem ook Motorex olie brengt verlichting hierin.
 
Laatst bewerkt:
Olie pijl staat goed, het ruikt naar olie.
Kleprubbers? Maar rijdend bij gas los zie ik geen pluim.
Blok heeft inmiddels een ton gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Check je koppelingsmembraam eens. Zit direct achter het koppelingsdeksel.

Je bedoeld die koppeling cilinder of echt de deksel waar de koppeling achter zit?
En waar moet ik naar zoeken dan? Er zit daar een membraan in?

Het lijkt mij olie in de verbrandingskamer, hoe verklaart dit het roken dan?

Er zit keurig kroonolie in 15W50

Het valt me op dat hij elke keer zo rookt als ik start, ook wanneer ik de motor uit zet en na 10 sec weer start.
 
Laatst bewerkt:
Je koppeling is vacuumondersteund. Als er een minimaal gaatje in het membraam zit wordt er olie aangezogen en uiteindelijk verbrand. Is een relatief veel voorkomend euveltje bij deze blokken en in een kwartiertje te controleren. Dit in tegenstelling tot je klepseals.

Het membraam zit direct achter je koppelingsdeksel. Dus rechts. 8 imbussen losdraaien en deze loshalen. Het membraam is tevens pakking van het deksel.

clutch1.jpg
 
Als die fiets al warm was tijdens het starten ná 20 minuten gereden te hebben dan moet je jezelf toch eens af gaan vragen hoe er olie verbrand kan worden en er dus zo'n blauwe "pluim" kan ontstaan zonder (achtergebleven) olie in de cylinders.

Laat ik het zó zeggen: Een nieuwe paus vanwege "Witte" rook ga je zó niet introduceren.

Olie lekkage langs de kleppen lijkt mij de meest voor de hand liggende rede.
 
Laatst bewerkt:
Je koppeling is vacuumondersteund. Als er een minimaal gaatje in het membraam zit wordt er olie aangezogen en uiteindelijk verbrand. Is een relatief veel voorkomend euveltje bij deze blokken en in een kwartiertje te controleren. Dit in tegenstelling tot je klepseals.

Het membraam zit direct achter je koppelingsdeksel. Dus rechts. 8 imbussen losdraaien en deze loshalen. Het membraam is tevens pakking van het deksel.

[afbeelding]

Dit is zeker het onderzoeken waard, dank je.
Ik neem aan dat hiervoor de olie er weer uit moet?
 
Laatst bewerkt:
Als die fiets al warm was tijdens het starten ná 20 minuten gereden te hebben dan moet je jezelf toch eens af gaan vragen hoe er olie verbrand kan worden en er dus zo'n blauwe "pluim" kan ontstaan zonder (achtergebleven) olie in de cylinders.

Laat ik het zó zeggen: Een nieuwe paus vanwege "Witte" rook ga je zó niet introduceren.

Olie lekkage langs de kleppen lijkt mij de meest voor de hand liggende rede.

Hier was ik idd ook een beetje bang voor, dank je voor de tip, toch eerst kijken bij de koppeling, dat is een stuk gemakkelijker te fixen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker het onderzoeken waard, dank je.
Ik neem aan dat hiervoor de olie er weer uit moet?

Nee, olie kan blijven zitten. Komt misschien een druppel uit als je motor op de jiffy staat.

Het membraam is kwetsbaar, vooral wanneer je die centrale moer loshaalt en de imbus op z'n plek moet houden kan de boel wat verdraaien en daardoor scheuren.

Succes!
 
Ik vraag me af hoe door dat lekke membraan de olie dan in de verbrandingsruimte moet komen.

Ik ook een beetje, ik zou denken dat het dan even duurt voor hij begint te roken..
Desalniettemin is dit gemakkelijk te checken.

Volgende stap is klepseals vervangen, weet iemand zo of dit ook mogelijk is zonder de kop te demonteren?
 
Ik vraag me af hoe door dat lekke membraan de olie dan in de verbrandingsruimte moet komen.

"moet ik dan alles uitleggen"?

Door de vaccuumslang. Die gaat van het koppelingsdeksel naar het gasklephuis. Als er olie door wordt opgezogen komt het dus letterlijk direct boven de inlaatkleppen uit.

Als het membraam lek is heb je normaliter vrijwel continue rook, maar schijnbaar kan het bij kleine gaatjes ook tot dit soort symptomen leiden.


Ik heb ooit eens gelezen dat klepseals vervangen kunnen worden door met perslucht de kleppen open te zetten, maar geen idee hoe dat in z'n werk gaat. Wellicht kun je dit terugvinden opde aprilia-riders of op AF1 fora.
 
Ik heb ooit eens gelezen dat klepseals vervangen kunnen worden door met perslucht de kleppen open te zetten
Nee, door de kleppen juist dicht te houden. Je zet de cilinder onder druk via het bougiegat (met het onderstuk van een bougie met daarop een persluchtnippel gelast; mogelijk kun je die dingen zo kopen), demonteert de klepveren, vervangt de klepsteelrubbers en monteert de veren weer. Op die manier hoef je de kop niet te verwijderen.
Moet je wel zorgen dat de druk niet wegvalt...
 
Helaas heb ik die niet liggen.

Vanmiddag heb ik wel de koppelings deksel gedemonteerd, hier de foto's:
A10C1F76-230C-4D3B-B946-2C0C7601C73B_zpsm8zdvb8g.jpg

De boel was kledder nat terwijl deze zijde naar verwachting droog hoort te zijn. Toch maar even goed naar het membraan kijken dus...
744F9ED6-78EE-4D06-AC4C-ED4AFB18B7B0_zps5atgrawb.jpg

Daar is de vermoedelijke boosdoener al.
Zoals te zien is zijn de onderste 2 bouten van de deksel afgebroken :( gelukkig waren die redelijk goed uit te boren en opnieuw te tappen.
Het nieuwe membraan is al besteld, €68,- -O- maar dat is niet anders, ik hoop dat hij snel binnen is.

Bedank voor alle hulp tot zo ver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan