Het Grote Yamaha R1 Topic - Deel 56: Laagvliegen

Mijn motor heeft sinds kort een raar kuurtje. Laatst een stukje gereden en aan het eind ging ik tanken. Toen ik de motor weer starte sloeg ie aan, maakte toeren en viel toen direct dood als in uit, maar wel op contact. Paar keer geprobeerd te starten, maar zelfde verhaal. Toen maar gestart en met de hand gas blijven geven, 1e versnelling ingeschakeld, paar meter gereden en toen bleef ie wel stationair draaien. De paar keer daarna viel me op dat ie ietsje moeite had met starten, net alsof de accu wat leeg was. Maar wel gewoon stationair draaien. Vanmorgen wilde ik hem weer starten en toen was (na 2 weken stilstand) de accu zo goed als leeg. Motor aangelopen en geen probleem gehad. Aan het eind van de werkdag wilde ik hem weer starten en ja hoor, hij viel weer dood bij het starten. Na 3 keer proberen was de accu ook weer leeg. Toen maar weer opnieuw aangelopen en wederom onderweg geen enkel probleem, ook niet bij stationair draaien. Aan het eind van de rit ging ik weer tanken en dit maal tot mijn verbazing startte ie in 1x en bleef ie draaien. Kortom, vreemd en onvoorspelbaar. Iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken?

Het enige dat ik de afgelopen tijd heb veranderd is trouwens een RAM mount monteren met oplader die rechtstreeks op de accu zit. Deze (of eigenlijk het ledje) trok icm het alarm de accu binnen een week leeg, dus in de laadkabel heb ik een aan/uit schakelaar gezet. Ik heb het idee dat sindsdien de kuren ook wat spelen, maar het rare is dat die schakelaar nu dus uit staat en hij in principe geen stroom meer trekt. Of heb ik dat mis? Ben benieuwd naar jullie thoughts.


en is dit al gemaakt? wat was het probleem?
 
Thanks! Is er een how to te vinden toevallig? Heb mn best gedaan maar kan tot op heden nog niks vinden:)


how to is echt niet nodig. stelt echt geen reet voor (begin met het loshalen van je uitlaat, kontkap en de catalysator en alles wat je in de weg zit.. heb het ook zelf gedaan ;-)
en geloof mij dat zegt heel veel! :-)
 
en is dit al gemaakt? wat was het probleem?


Heb de ram mount losgekoppeld en sindsdien heb ik het probleem nog 1x meegemaakt, dus denk niet dat het daardoor veroorzaakt werd.

Gisteren is mijn motor bij de garage geweest voor een beurt en daar hebben ze geconstateerd dat de accu zo goed als overleden is. Volgens hen zou dit het kunnen veroorzaken. De huidige Yuasa accu is nog geen 1,5 jaar oud, dus ik heb nu maar een Motobatt besteld. Die wordt vandaag geleverd, dus de aankomende tijd maar eens kijken of het problem weer terugkomt.
 
dat zou wel heel slecht zijn. volgens mij is die accu die er bij mij inzit nog de aller eerste :P
alweer 8 jaar oud!

maar goed, als dat de oplossing is ;-)
 
Hi. Nieuw hier. Sinds vorige week de eigenaar van een R1 uit -ik meen- 2000. Gisteren erachter gekomen dat ik een lekke band en na inspectie kwam ik er vandaag achter dat er een schuurplek op m'n velg zit. Dat icm een schuurplek op de velg lijkt de zoveelste miskoop.

Wat doe ik het best? Het frame laten controleren op scheurtjes ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Accu's zijn tegenwoordig niet meer op duurzaamheid gemaakt geldt helaas trouwens ook voor meer dingen.
 
Hi. Nieuw hier. Sinds vorige week de eigenaar van een R1 uit -ik meen- 2000. Gisteren erachter gekomen dat ik een lekke band en na inspectie kwam ik er vandaag achter dat er een schuurplek op m'n velg zit. Dat icm een schuurplek op de velg lijkt de zoveelste miskoop.

Wat doe ik het best? Het frame laten controleren op scheurtjes ofzo?

Schuurplek kan ook van bandenmontage komen.

Heb je een foto van de plek?

Een lekke band is altijd vervelend en gebeurt altijd bij bijna nieuwe banden, althangs bij mij.
 
iemand met een 2007/2008 model die met een powercommander rijd?

ik las ergens dat je het beste de o2 sensor kunt afkoppelen van de motor als je er een powercommander op hebt zitten.. klopt dit, en zo ja, waar zit deze sensor?
 
Ik rijd met een powercommander 3 , Akra catververvanger en Dempers.

Heb de O2 sensor weg gehaald (zit op je uitlaat net onder de Katalysator.)
 
iemand met een 2007/2008 model die met een powercommander rijd?

ik las ergens dat je het beste de o2 sensor kunt afkoppelen van de motor als je er een powercommander op hebt zitten.. klopt dit, en zo ja, waar zit deze sensor?

Ik heb een PC V (afgesteld bij PowerPoint tiel) en volgens mij zit ie er bij mij nog op. De sensor zit ergens bij onderaan bij de uitlaatbochten.
 
Heb de o2 sensor afgekoppeld en een nieuwe mapping ingeladen. Motor loopt er een stukje beter op. Binnenkort eens naar PowerPoint om de boel af te stellen..
 
iemand hier met een 07-08 model ook het volgende "probleem/raar geluid"?
ik reed laatst ff een stukje op topsnelheid (natuurlijk op de duitse snelweg O-) :] ), en vanaf ongeveer 270km/h lijkt het net alsof er een rare brom extra in de uitlaat komt, en ook erg luid (alsof hij een continu flinke natte scheet laat haha :X )
dit blijft hij vrij lang doen, ook als je je gas dichthoud, totdat hij weer in toeren is gezakt.
ik dacht eerst dat het door de db-killers kwam, dat hij teveel tegendruk had , maar ook zonder killers doet hij het.

en dit deed hij niet toen ik hem kocht

hetgeen wel veranderd is sinds aanschaf is
-powercommander 3 usb
-akrapovic catvervanger
-k&n luchtfilter

Na lang zoeken er achter gekomen wat het rare geluid nu was..
Ik meende dat het in de afstelling zat. Maar uiteindelijk bleek het te komen door het trillen van de carbon tankcover.
Bij bepaalde snelheden komt er schijnbaar wind onder de cover en laat hem enorm trillen. Er zit van dat rubber onder.maar schijnbaar mist er ergens iets waardoor hij nu trilt
 
Laatst bewerkt:
Na lang zoeken er achter gekomen wat het rare geluid nu was..
Ik meende dat het in de afstelling zat. Maar uiteindelijk bleek het te komen door het trillen van de carbon tankcover.
Bij bepaalde snelheden komt er schijnbaar wind onder de cover en laat hem enorm trillen. Er zit van dat rubber onder.maar schijnbaar mist er ergens iets waardoor hij nu trilt

Fijn dat het gevonden is.
Ik had een tijdje terug netzo iets, boven een bepaalde snelheid hoorde ik in 1 keer lawaai, snelheidsafhankelijk, niet toerental. Was een stukje elektrisch tape wat een beetje losliet en aan het klapperen was :')
 
toevalliggggg iemand een nette mooie (rechterdeel onderkuip liggen) voor een R1 uit 2007-2008
kleur zwart (graphite)?

heb er nu wat krasjes in zitten, en irriteer me er aan.. heb er liever eentje in de originele (niet gespoten kleur).


Hoor het graag als iemand wat weet!
 
Hey, de R1 mag weer onderhoud en nu wil ik ook de voorvork olie vervangen. Heeft iemand een idee welke viscositeit erin moet. De manual zegt "suspension oil 01 or equivalent", aan wat voor waarde staat dit gelijk? Persoonlijke ervaringen met een bepaalde viscositeit zijn ook welkom ;)
 
Hey, de R1 mag weer onderhoud en nu wil ik ook de voorvork olie vervangen. Heeft iemand een idee welke viscositeit erin moet. De manual zegt "suspension oil 01 or equivalent", aan wat voor waarde staat dit gelijk? Persoonlijke ervaringen met een bepaalde viscositeit zijn ook welkom ;)


Persoonlijk zou ik het laten uitvoeren door een prof zodat het ook gelijk aan je gewicht en rijstijl afgepast kan worden.
Als je wat zwaarder bent (zoals mij) kan volgens beter iets dikkere olie gebruiken. Of vice versa.
 
full



Binnenkort weer een vertrouwd iets ophalen. Deze motor had ik voor de straat, maar komt een circuit fiets voor terug.

Zin in.
 
Vandaag ook bezig geweest met de habbiebabbie remschakelset, het was ff priegelen, maar het is gelukt.

full
 
Dag R1 liefhebbers. Na mijn Oer R1 uit 1998 heb ik de afgelopen 12 jaar geen R1 meer gereden. Momenteel heb ik een 2012 R1 SP op het oog. Je weet wel, de wit rode met standaard Akra's en de gouden velgen.
Welke aandachtspunten / zwakke plekken zijn van toepassing voor dit model/type ?
 
Ieder is druk bezig met de brommer in het vet te zetten.
Dit Forum leeft sowieso niet echt.

Vet zetten of race klaar aan het maken ;) Heb je een pb-tje gestuurd.

Dag R1 liefhebbers. Na mijn Oer R1 uit 1998 heb ik de afgelopen 12 jaar geen R1 meer gereden. Momenteel heb ik een 2012 R1 SP op het oog. Je weet wel, de wit rode met standaard Akra's en de gouden velgen.
Welke aandachtspunten / zwakke plekken zijn van toepassing voor dit model/type ?

Dit jaar ook een RN22 aangeschaft. Wat een heerlijke machine. Bij het starten wat geratel maar blijkt een euveltje, een nieuwe spanner in het blok en gaan.
Tis veel te koud om even lekker proef te rijden maar als het weer het toe laat: doen! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan