Hoe lang is cardanolie houdbaar?

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Ik wilde de cardanolie van mijn honda NTV650 verversen omdat ik niet weet hoelang die er al inzit.
Ik heb een literfles Valvoline 80W90 GL5 staan waar al een klein beetje uit is, maar ik heb zelf ook maar 120 cc nodig.
De productie datum op de fles is februari 2010
Is die olie nog goed of is die "over de datum"?
Heb wel eens gehoord maximaal 3 jaar houdbaar.
 
Omdat mensen lui en goedkoop zijn :')

Bij goed onderhoud wordt eea wel vervangen. Bij minder onderhoud niet.
Kwalificeer goed onderhoud.
Is periodiek vloeistoffen vervangen die nog prima functioneren goed onderhoud? Zolang er niets stuk gaat kun je natuurlijk de claim neerleggen dat dit door "goed onderhoud" komt. Mijn kardan en versnellingsbak olie blijven er minstens 50.000km in zitten. Alles blijft heel. Blijft het helerder als ik elke 10.000km vervang?
 
Kwalificeer goed onderhoud.
Is periodiek vloeistoffen vervangen die nog prima functioneren goed onderhoud? Zolang er niets stuk gaat kun je natuurlijk de claim neerleggen dat dit door "goed onderhoud" komt. Mijn kardan en versnellingsbak olie blijven er minstens 50.000km in zitten. Alles blijft heel. Blijft het helerder als ik elke 10.000km vervang?
Vervangen doe je niet per se omdat het op dit moment niet functioneert. Dat doe je om er voor te zorgen dat je meer zekerheid hebt dat het de komende tijd blijft functioneren.

De mate van helderheid is, zeker bij bak- en cardanolie, niet de graadmeter voor 'nog goed zijn' :)
 
of gewoon omdat het echt niet nodig is.

hydraulische olie, differentieel olie, bepaalde tandwielkasten/versnellingsbakken, ... 12 jaar voor een verhuurfirma van gereedschappen/grote machienes gewerkt, en als die dingen niet uiteen moesten bleef dat er gewoon in zitten. nooit problemen gehad, en klanten ontzien die machienes echt niet.

nu al 8 jaar heftrucks, en zolang de kleur goed is (dus niet zwart) blijft hydraulische, differentieel en versnellingsbak-olie er ook gewoon in, zelfs bij klanten die betalen voor hun onderhoud en het eenvoudig verdient geld zou zijn voor ons om het toch te vervangen.
Is dit nou echt een goede onderbouwing?

Ik heb nog een andere: een machine kreeg niet tijdig nieuwe olie en liep stuk. Dus is het altijd nodig.

Is natuurlijk het tegenovergestelde van jouw argument, en ik weet zeker dat er een praktijkvoorbeeld van te vinden is :)

Beide zijn onvolledig.

Als het moet, dan moet het. Als het niet hoeft, hoeft het niet.

Handig is om die twee niet door elkaar te halen.
 
Vervangen doe je niet per se omdat het op dit moment niet functioneert. Dat doe je om er voor te zorgen dat je meer zekerheid hebt dat het de komende tijd blijft functioneren.

De mate van helderheid is, zeker bij bak- en cardanolie, niet de graadmeter voor 'nog goed zijn' :)

Hij heeft het niet over helderheid :P
Hij heeft het over 'helerder' als in: de overtreffende trap van heel blijven :+

Als het moet, dan moet het. Als het niet hoeft, hoeft het niet.

Handig is om die twee niet door elkaar te halen.

Exact. Maar je kwalificeerde de groep die het niet doet direct als 'lui en goedkoop', terwijl dat niet de reden van het niet vervangen hoeft te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft het niet over helderheid :P
Hij heeft het over 'helerder' als in: de overtreffende trap van heel blijven :+Exact. Maar je kwalificeerde de groep die het niet doet direct als 'lui en goedkoop', terwijl dat niet de reden van het niet vervangen hoeft te zijn.
Oh, ik las een schrijffoutje :+

Zie mijn post vlak hiervoor.
Er zijn legio mensen die iets niet vervangen, terwijl het best een goed idee zou zijn. Van eigenaren tot monteurs.
 
~
of gewoon omdat het echt niet nodig is.

hydraulische olie, differentieel olie, bepaalde tandwielkasten/versnellingsbakken, ... 12 jaar voor een verhuurfirma van gereedschappen/grote machienes gewerkt, en als die dingen niet uiteen moesten bleef dat er gewoon in zitten. nooit problemen gehad, en klanten ontzien die machienes echt niet.

nu al 8 jaar heftrucks, en zolang de kleur goed is (dus niet zwart) blijft hydraulische, differentieel en versnellingsbak-olie er ook gewoon in, zelfs bij klanten die betalen voor hun onderhoud en het eenvoudig verdient geld zou zijn voor ons
Over wat voor hoeveelheden gaat dit ?
 
hydraulische olie op een heftruck vervangen brengt toch aardig wat op. afhankelijk van de grootte van de truck gaat dit van 20 tot 100 liter. en de werkuren om die 100liter te vervangen lopen ook al snel aardig op :Y
OK maar dit is natuurlijk niet te vergelijken met de 800 cc oid van een motorfiets of 150 c c bij een cardan.
Bij scheepsmotoren wordt ook geen olie ververst daar gaat het ook om 100den liters maar wel regelmatig de kwaliteit vd olie onderzocht.
 
Vervangen doe je niet per se omdat het op dit moment niet functioneert. Dat doe je om er voor te zorgen dat je meer zekerheid hebt dat het de komende tijd blijft functioneren.

De mate van helderheid is, zeker bij bak- en cardanolie, niet de graadmeter voor 'nog goed zijn' :)
Niet helderder, maar helerder, als overtreffende trap van heel blijven.
Ik kan mijn olie en filters wel elke 1000km vervangen, maar dan blijft mijn motor niet heler. hij blijft gewoon heel net als wanneer ik om de 8000km vervang.
En versnellingsbak olie komt er bij mij ook na 50.000km nog helder uit, dat is inderdaad geen graadmeter.

Edit, oh, ik zie dat je al geattendeerd was.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn motor doe ik alles volgens de overtreffende trap van het boekje. Gewoon omdat ik het aardig vind om te doen en het dan op zeker daar niet aan gelegen kan hebben als het fout/stuk gaat. Ook omdat ik deze veel zwaarder belast dan mijn auto.

Mijn auto doe ik vrijwel helemaal niks aan, hoe minder hoe beter. Olie bijvullen en mogelijk wisselen eens in de 4 jaar (of op kilometers waar ik toch niet aan kom) of mocht ik mij vervelen een keer. Hoe minder hoe beter in dat geval. Ik ken genoeg automonteurs en die doen in principe allemaal hetzelfde als ik het on-condition onderhoud. Enige vereiste is dat je bewust bent van de staat van je voertuig en die monitored.
 
Met mijn motor doe ik alles volgens de overtreffende trap van het boekje. Gewoon omdat ik het aardig vind om te doen en het dan op zeker daar niet aan gelegen kan hebben als het fout/stuk gaat. Ook omdat ik deze veel zwaarder belast dan mijn auto.

Daar is het onderhoudschema ook op afgestemd uiteraard.

En wat bedoel je met zwaarder belasten? Je vervoert zwaardere dingen met je motorfiets?
Je rijdt het blok van je motor niet warm en van je auto wel voordat je gaat trappen?

Is heel goed mogelijk dat de mechanische belasting van het blok van je auto bij 4000 toeren hoger is dan bij je motorfiets die 10.000 toeren draait.
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde de cardanolie van mijn honda NTV650 verversen omdat ik niet weet hoelang die er al inzit.
Ik heb een literfles Valvoline 80W90 GL5 staan waar al een klein beetje uit is, maar ik heb zelf ook maar 120 cc nodig.
De productie datum op de fles is februari 2010
Is die olie nog goed of is die "over de datum"?
Heb wel eens gehoord maximaal 3 jaar houdbaar.
Staat die fles op de grond in een vochtige schuur waar het in de winter vriest?
Of in huis in een kast onder de trap naar de tweede verdieping?

Hoe je de olie bewaard wil ook wat zeggen.
Zit er vocht in, heeft het warmte - koude cyclussen gehad..

Er kwam al drap uit de motor las ik wegens achterstallig onderhoud.
Volgens mij heb je nu een prima spoelolie.
Elk half jaar verversen die cardanolie.. raakt die fles ook eens op. :+
 
Staat die fles op de grond in een vochtige schuur waar het in de winter vriest?
Of in huis in een kast onder de trap naar de tweede verdieping?

Hoe je de olie bewaard wil ook wat zeggen.
Zit er vocht in, heeft het warmte - koude cyclussen gehad..

Er kwam al drap uit de motor las ik wegens achterstallig onderhoud.
Volgens mij heb je nu een prima spoelolie.
Elk half jaar verversen die cardanolie.. raakt die fles ook eens op. :+
Drap is onmogelijk, als ik het relaas hier lees.

Olie blijft eeuwig goed, want is ook al eeuwen oud.

Voor wie wil: lekker laten zitten. Peil in de gaten houden, hooguit bijvullen.
Voor anderen: ververs eens een keer.
 
Drap is onmogelijk, als ik het relaas hier lees.

Olie blijft eeuwig goed, want is ook al eeuwen oud.

Voor wie wil: lekker laten zitten. Peil in de gaten houden, hooguit bijvullen.
Voor anderen: ververs eens een keer.

Je vergeet voor het gemak even dat de eeuwig goedblijvende olie wel in de fles moet blijven zitten :P
Jij trekt die lijn simpelweg door naar houdbaarheid van diezelfde olie in zijn cardan? Dat heb ik niet gelezen in het relaas hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet voor het gemak even dat de eeuwig goedblijvende olie wel in de fles moet blijven zitten :P
Jij trekt die lijn simpelweg door naar houdbaarheid van diezelfde olie in zijn cardan? Dat heb ik niet gelezen in het relaas hierboven.
Ik lees het dagelijks op MF.
Alles is de schuld van commercie, reclame en olie-sjeiks :)
 
Daar is het onderhoudschema ook op afgestemd uiteraard.

En wat bedoel je met zwaarder belasten? Je vervoert zwaardere dingen met je motorfiets?
Je rijdt het blok van je motor niet warm en van je auto wel voordat je gaat trappen?

Is heel goed mogelijk dat de mechanische belasting van het blok van je auto bij 4000 toeren hoger is dan bij je motorfiets die 10.000 toeren draait.

Nee niet in de zin van meer gewicht, belasting van de motor. Rij mijn voertuigen altijd netjes warm. Met de auto geef ik nooit ineens (vol)gas, geef daar sowieso nooit volgas mee. En met de motor vaak genoeg volgas door het toeren bereik heen. Dat de belastingen onderling tussen auto en motor verschillen maakt niet uit, daar zijn ze op berekend individueel. Het gaat mij erom hoe je ermee rijdt, souplesse in rijstijl en rustig geleidelijke belasting opbouwen of abrupt. Veel mensen hebben totaal geen gevoel voor techniek en voelen niet dat een voertuigmotor zwaar of soepel draait door de hoeveelheid gas die ze geven en de versnelling en toerental waar ze op zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan