Petitie tegen verbod 15 jaar oude motoren in grote steden

Die heeft er geen centje pijn van want hij koopt minstens 3x per jaar een spik splinter nieuwe motor. Ik kom dat menneke een paar keer per jaar tegen bij diverse lokale motordealers. En werkelijk iedere keer rijdt ie weer op wat hagelnieuws. Het hele spectrum is al langs gekomen, van Suzuki Supersport via exclusieve Italiaan tot dikke Harley en weet ik al niet wat...

afgunst is een bitch he :W

Prima maatregel, wat moet je met je ss uberhaupt in de grote stad :? :+
 
Die politici bedenken weer wat. Nu mogen we binnenkort Parijs weer niet binnen. Het erge is verder ook dat ieder land en stad zijn eigen voorwaarden aan het bedenken is om de stad schoon te houden. Nog even en dan ben je zelf of de motor behangen met stickers, vignetten en ik weet al niet wat voor onzin om een stad in te mogen rijden. Als er al een beleid zou moeten zijn, dan iig zodanig dat het uniform is in onze EU. Als we draagvlak willen krijgen voor duurzaamheid moet het zeker overal gelijk zijn en begrepen kunnen worden door alle EU-burgers.

In NL waar grote hybride SUV's die altijd op fossiel rijden worden bevoordeeld in de bijtelling gaat helemaal niemand begrijpen.
Over duurzaamheid: Een motor-fiets heel lang gebruiken is ook een vorm van duurzaamheid.
Mijn brommerd is aardig op leeftijd, voordeel is dat er geen nieuwe gemaakt is hoeven worden.
 
Mijn brommerd is aardig op leeftijd, voordeel is dat er geen nieuwe gemaakt is hoeven worden.

Dat is helemaal geen voordeel. Het levert de maatschappij niets op, in de vorm van werkgelegenheid en/of economische activiteit, maar je vervuilt wel. Uiteindelijk moeten we met zijn allen toch blijven consumeren om de welvaartsmaatschappij in stand te houden. Je parasiteert feitelijk op de samenleving als je met een oude motor/auto blijft rijden.
 
@Hierboven: Dat mag dan wel zo zijn, maar we hebben jaren van crisis waarin mensen hun banen verloren, dit alles omdat Nederland (overige landen trouwens ook) er zoveel beter van zou(den) worden als er overal lekker veel marktwerking was. De realiteit pakt nogal anders uit. Als de banken en prototype graaiers in de politiek en bij zorgverzekeraars er niet de oorzaak van waren dat wij met zijn allen blut bezuinigd zijn, hadden we hoogstwaarschijnlijk wel modernere voertuigen in bezit... Politiek Den Haag doet immers één ding fataal fout: Iedereen vleugellam maken in een tijd van crisis, waar je juist zou willen dat mensen geld gaan uitgeven.

Kijk naar eens naar Rutte die mensen die hun baan en soms zelfs woning kwijt raakten zei dat ze een nieuwe auto en/of een nieuw huis moesten kopen omdat dat goed is voor de economie... Dan heb je geen verdere argumenten meer nodig om te begrijpen dat zo'n man er totaal niets van snapt.

[/boze burger]

De stelling dat hij niets oplevert voor de werkgelegenheid en economie vind ik trouwens een vreemde. Hij betaalt wegenbelasting, assurantiebelasting over de verzekeringspremie, BTW over werkplaats/onderdeel facturen en BTW en accijns over de brandstof. Hoezo "je draagt niets bij"? Hij betaald maarliefst op 5(!) manieren belasting! Als je (zoals ik) ook nog een auto hebt geldt daarvoor hetzelfde verhaal, en zo betaal je per voertuig dat je hebt 5 vormen van belasting.
 
Laatst bewerkt:
Dat is helemaal geen voordeel. Het levert de maatschappij niets op, in de vorm van werkgelegenheid en/of economische activiteit, maar je vervuilt wel. Uiteindelijk moeten we met zijn allen toch blijven consumeren om de welvaartsmaatschappij in stand te houden. Je parasiteert feitelijk op de samenleving als je met een oude motor/auto blijft rijden.

Die stelling vindt ik wel wat ver gaan. Je kan ook stellen dat hij juist duurzaam bezig is. Qua werkgelegenheid heb je wel een punt, maar is juist ons consumeer gedrag niet oorzaak van de vervuiling? Neem heel simpel het plastic zwerfafval. Dat plastic wordt weer gefabriceerd in zwaar vervuilende fabrieken. En wat te denken van het opwekken van energie? Iets waarin nederland overigens nog steeds achterloopt ten opzichte van de wereldwijd gemaakte afspraken.

Mijn punt, regeringen proberen nu, door middel van absurde regels, het probleem af te schuiven op de kleine consument waar ze zelf tekort schieten.
 
Mijn punt, regeringen proberen nu, door middel van absurde regels, het probleem af te schuiven op de kleine consument waar ze zelf tekort schieten.

Helemaal mee eens!
Wij kunnen hier wel weer het braafste jongetje spelen maar in China pompen ze gewoon tig keer zoveel troep de lucht in, dus onze burgertje pesten maatregeltjes helpen geen reet!
 
Laatst bewerkt:
getekend

Mijn diesel is qua uitstoot ook niet zo erg als andere diesels waar je zwarte " kuch" wolken uit ziet komen :')

Als ik met de motor achter mijn eigen auto aan zou rijden zou ik het nog niet eens zo storend vinden.

Mijn motor is qua uitstoot nu ook helemaal niet erg nu de standaard uitlaat MET katalysator er weer op zit :+

Dit zijn kromme regels die niet zoveel uithalen, de productie en transport van nieuwe auto's kost ook klauwen vol aan slechte uitstoot.

Straks ook met al die accu's uit de hybride auto's.

En er zijn genoeg die een hybride auto rijden maar ze niet eens opladen. Dus meer uitstoot produceren dan de opgave van de fabriek beweert.
 
Maar is jullie plan dan om het per model of per motor te bekijken? Want iedereen heeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld de kathalysator eronderuit te schroeven. Dit zal dan weer effect hebben op de luchtkwaliteit. Dus met die redenatie heeft het geen zin om bepaalde modellen te weigeren.
Dat zal dan tot effect kunnen hebben dat élke motor getest moet worden, wat dan weer een APK voor motoren in de hand werkt...
 
Dat is helemaal geen voordeel. Het levert de maatschappij niets op, in de vorm van werkgelegenheid en/of economische activiteit, maar je vervuilt wel. Uiteindelijk moeten we met zijn allen toch blijven consumeren om de welvaartsmaatschappij in stand te houden. Je parasiteert feitelijk op de samenleving als je met een oude motor/auto blijft rijden.

En op welke Nederlandse motorfiets rij jij dan?
 
Dat is helemaal geen voordeel. Het levert de maatschappij niets op, in de vorm van werkgelegenheid en/of economische activiteit, maar je vervuilt wel. Uiteindelijk moeten we met zijn allen toch blijven consumeren om de welvaartsmaatschappij in stand te houden. Je parasiteert feitelijk op de samenleving als je met een oude motor/auto blijft rijden.

nYXY9zr_zpsae62f018.gif~c200


8-)
 
Joh, we gaan eerst proberen om 154 miljoen te verdienen aan de klassieke autobezitters, terwijl mensen die langer dan tien seconden kunnen nadenken zeggen dat het alleen maar geld gaat kosten als je het op lange termijn gaat bekijken. Je helpt namelijk een hele bedrijfstak om zeep. Okee, het stinkende Mercedes meuk is terug naar waar het vandaan kwam of nog verder weg, maar dat is ook het enige voordeel.

Dan geven we miljoenen subsidies op de Mitsubishi Outlander, want die kan wel 30 km rijden op de batterijtjes, dus rijdt (zuipt) hij verder op benzine.

We moeten allemaal elektrisch, dat is pas echt schoon. Dat we die energie opwekken met steenkool, daar lullen we gewoon niet over.

Vertrouwen in de politiek? Nah.
 
Maar is jullie plan dan om het per model of per motor te bekijken? Want iedereen heeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld de kathalysator eronderuit te schroeven. Dit zal dan weer effect hebben op de luchtkwaliteit. Dus met die redenatie heeft het geen zin om bepaalde modellen te weigeren.
Dat zal dan tot effect kunnen hebben dat élke motor getest moet worden, wat dan weer een APK voor motoren in de hand werkt...

Aan wie stel je deze vraag? Aan de EU?

Het hele systeem zit zo krom in elkaar. Kijk naar de auto's. Zoals eerder gezegd, een Corsa'tje (prototype stadsauto) uit 1996 mag Utrecht niet meer in, een BMW x5 4.4 v8 uit 2004 wel. Dan heeft het niets met milieu te maken, maar alles met discriminatie op bouwjaar. Natuurlijk zijn onze motoren ook vervuilers, maar hoeveel rijdt de gemiddelde motorfiets nou per jaar? En dat afgezet tegen auto's en 2takt brommers/scooters? Die leveren toch echt een veel groter aandeel, dunkt me. Daarnaast gaat men (ja, ik herhaal) compleet voorbij aan het feit dat het slopen van voertuigen en het produceren van nieuwe voertuigen ook een erg vervuilend proces is. Bovenop dat alles mogen ze inderdaad in landen als China en de VS ook wel eens wat gaan doen, onze "moeite" heeft geen zin zolang China 1 groot walhalla is voor fijnstoffen...


Joh, we gaan eerst proberen om 154 miljoen te verdienen aan de klassieke autobezitters, terwijl mensen die langer dan tien seconden kunnen nadenken zeggen dat het alleen maar geld gaat kosten als je het op lange termijn gaat bekijken. Je helpt namelijk een hele bedrijfstak om zeep. Okee, het stinkende Mercedes meuk is terug naar waar het vandaan kwam of nog verder weg, maar dat is ook het enige voordeel.

Dan geven we miljoenen subsidies op de Mitsubishi Outlander, want die kan wel 30 km rijden op de batterijtjes, dus rijdt (zuipt) hij verder op benzine.

We moeten allemaal elektrisch, dat is pas echt schoon. Dat we die energie opwekken met steenkool, daar lullen we gewoon niet over.

Vertrouwen in de politiek? Nah.

AMEN :}

Politiek moet van het korte termijn denken af en iets langer logisch nadenken.. Dan komt het allemaal wel goed en worden er eens serieuze besparingen/winsten gehaald. Laten ze eens iets leren van de autobelastingen in Belgie. Als de autobelastingen (veel) lager waren, had ik minimaal 1 auto meer, waarvoor ik wegenbelasting en verzekering (assurantiebelasting) voor betaal, onderdelen voor koop (BTW) en brandstof mee tank (BTW en accijns). En ik ben ook vast niet de enige die er zo tegenaan kijkt. MINDER vragen is uiteindelijk MEER verdienen, omdat de kwantiteit dan omhoog gaat. Heel wat gezinnen die een 2e auto nu te duur vinden, maar bij lagere lasten wel overgaan tot aanschaf. Natuurlijk is dat niet per definitie goed nieuws voor het milieu, maar wel voor de economie.
 
Laatst bewerkt:
Aan wie stel je deze vraag? Aan de EU?

Het hele systeem zit zo krom in elkaar. Kijk naar de auto's. Zoals eerder gezegd, een Corsa'tje (prototype stadsauto) uit 1996 mag Utrecht niet meer in, een BMW x5 4.4 v8 uit 2004 wel. Dan heeft het niets met milieu te maken, maar alles met discriminatie op bouwjaar. Natuurlijk zijn onze motoren ook vervuilers, maar hoeveel rijdt de gemiddelde motorfiets nou per jaar? En dat afgezet tegen auto's en 2takt brommers/scooters? Die leveren toch echt een veel groter aandeel, dunkt me. Daarnaast gaat men (ja, ik herhaal) compleet voorbij aan het feit dat het slopen van voertuigen en het produceren van nieuwe voertuigen ook een erg vervuilend proces is. Bovenop dat alles mogen ze inderdaad in landen als China en de VS ook wel eens wat gaan doen, onze "moeite" heeft geen zin zolang China 1 groot walhalla is voor fijnstoffen...
Nou ja, iedereen is redelijk unaniem in het idee dat dit de oplossing niet is. Ik ook, maar ik ben wel benieuwd hoe (en of) de scheiding gemaakt moet worden, volgens jullie. Afgeven op de politiek is makkelijk, maar zelf komen met mogelijke oplossingen lijkt toch wat lastiger. ;)
 
Zo .. getekend ... of het wat gaat helpen is een ander hoofdstuk ...
 
Nou ja, iedereen is redelijk unaniem in het idee dat dit de oplossing niet is. Ik ook, maar ik ben wel benieuwd hoe (en of) de scheiding gemaakt moet worden, volgens jullie. Afgeven op de politiek is makkelijk, maar zelf komen met mogelijke oplossingen lijkt toch wat lastiger. ;)

Ik heb al eerder aangegeven, er is niets mis mee dat de overheid van ons verlangt dat wij (waar mogelijk) met niet al te oude en/of vervuilende voertuigen onze dagelijkse kliometers maken. Dat dagelijks rijden in een oldtimer met de huidige regelgeving vrijwel onmogelijk is gemaakt, vind ik daarom ook niet per definitie slecht (de manier waarop valt over te praten, er is namelijk ook een prima systeem te bedenken waarbij de liefhebber niet genaaid wordt maar de profiteur wel).

Als men echt wat aan het milieu moet doen, moet men ook iets aan de files doen. Denk je dat al die auto's en vrachtwagens die in de file stilstaand uitlaatgassen de lucht in spugen niet vervuilen? Maar we weten allemaal dat er nooit iets aan het file probleem gedaan zal gaan worden, omdat het gewoon inkomsten zijn voor de overheid.

Milieu troef, tot het geld gaat tellen... Dan maakt dat milieu ineens geen reet meer uit, en dat soort hypocriet gedoe maakt dat er (ook hier in dit topic) heel veel mensen zijn die denken: Jahoor, ze hebben weer iets verzonnen wat ons klauwen geld moet gaan kosten. Dat is namelijk waar het om draait.

Als ze besluiten er geld voor uit te trekken om mensen te compenseren, wil ik best meedoen aan zo'n regeling. Ik wil mijn Diversion uit 1992 en mijn Astra 1.6 uit 2000 best inleveren als de overheid mij geld geeft om beide te vervangen voor een jonger exemplaar, als men daar dan uiteindelijk nog iets aan weet te verdienen dan soit. Maar dit heeft niets met milieu te maken, het gaat weer eens om geld.

Ik zal niet ontkennen dat dit een lastig punt is (mits het ook echt om het milieu gaat...), maar de oplossingen die ze nu aanbieden zijn geen oplossingen, maar van het niveau "Kom, we zorgen dat iemand met MS geen recht meer heeft op een WAO, dan bestaat MS niet meer!".. Kansloos dom volk.
 
Fijn dat we onderdeel zijn van de Europese Unie. Het biedt ons allemaal zoveel voordelen. :') Na de APK perikelen, die gelukkig voorlopig zijn afgeschoten, hebben onze competente EU bestuurders weer een nieuw stokpaardje gevonden. De Europese commissie gaat onderzoek doen naar de luchtkwaliteit van de grote steden en welke maatregelen het meeste effect genereren om deze te verbeteren. Vanaf 2016 ben je in Parijs niet meer welkom met een 15 jaar oude motorfiets en het (terechte) vermoeden bestaat dat dit een opmaat kan zijn naar een verbod dat in alle grote steden van Europa kan gaan gelden.
Er is een initiatief voor een petitie tegen het verbod gestart in Duitsland die alle Europese motorrijders kunnen ondertekenen:

MotoPort.de: Petition gegen das Verbot von mehr als 15 Jahre alten Motorrädern in Europas Städten - Online-Petition

Er zijn 120.000 handtekeningen nodig dus teken even mee. Nederland is immers graag altijd het braafste jongetje van de klas dus het kan hier zomaar ook ineens actueel worden. ;)
Ondertekend!
 
Terug
Bovenaan Onderaan