Honda CB125 K3 stationair probleem

Citystars

Rookie
23 dec 2011
9
0
Koksijde
Ik ben eigenaar van een Honda CB125 K3.
De moto heb ik helemaal uit elkaar gehaalt en opnieuw gespoten en terug samen gestoken.
Carburators eraf gehaalt en helemaal gekuist en terug erop gezet.
Het probleem dat ik heb is hij kan niet stationair draaien (alleen op hoge rpm)
Ik moet de stationair schroef van beide carbu's bijna helemaal ingedraait en dan draait hij aan een 4000 rpm. Dacht dit normaal aan een 1000-1500 rpm moet zijn?
Als ik de stationair schroef lager terug uitdraai van alle 2 valt de moto terug stil.
De bougie's zijn alle bij zwart.
Het rare is dat deze moto gereden heeft met dezelfde sproeiers.
De lucht schroef stond bij beiden op 1 toer uitgedraait om te beginnen.
Iemand enig idee aan wat dit zou liggen of wat ik moet doen?

Mvg
 
Citystars,

heb je de stand van de gasnaalden per ongeluk veranderd misschien?

Groet,Auke.

Ik heb die in de middenpositie gezet.
De carburateurs zijn namelijk vernieuwd met zo een kit. (nieuwe gasnaald, nieuwe dichting etc etc). Dus heb ik de gasnaald in de middenpositie gezet.
Hoe die eerst stond weet ik niet meer :?
 
Ik had een kawasaki ar50. Gasnaalden helemaal omhoog gezet bij opbouw, daarna zat er een tijd tussen voordat ie klaar was (dus vergeten dat ik dat had gedaan). Starten, meteen naar 8000 toeren koude start en als ie warm was niet stationair lopen met de stationairschroeven helemaal in. Alles geprobeerd maar niks baatte. Uiteindelijk de gasnaalden naar beneden gezet, ging ie zonder gas te geven al 40..... Kon hem nu normaal stationair stellen en gewoon meteen vanaf koude start 1500 toeren :) gasnaald heeft wel degelijk invloed is mijn conclusie. Probeer de gasnaalden eens ietsje lager te zetten, misschien wijkt de nieuwe set iets af van het origineel, is vaak net niet hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Alstu:
2r5uqux.jpg


Edit: kan dus ook aan de afstelling van de vlotter liggen (hier: brandstofnivo)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou fijn zijn als iemand mij uitlegt waarop die grafiek gebaseerd is en hoe het werkt, en is elk gekleurd oppervlak aanwezig of zijn dit verschillende vormen van carbs? Ik heb dit namelijk nooit begrepen.
 
Zou fijn zijn als iemand mij uitlegt waarop die grafiek gebaseerd is en hoe het werkt, en is elk gekleurd oppervlak aanwezig of zijn dit verschillende vormen van carbs? Ik heb dit namelijk nooit begrepen.

alles is toch duidelijk op die tekening ?
hoogte van gearceerd blok bepaald de grootte van invloed.

vb hoofdsproeier : heeft een verwaarloosbare invloed bij praktisch alle standen van de gasklep, alleen vanaf gas open +/- 90 % begint die echt een rol te spelen, en zie je ook de grote van zijn invloed : heb je bij gas open te weinig benzine, moet je dus je hoofdsproeier vergroten. eventueel een iets andere vorm van gasnaald zou daarbij ook nog te overwegen zijn, maar dan moet je er weer rekening mee houden dat die andere vorm een veel grotere verandering in het mengsel teweeg brengt tussen vooral gas 50 en 75% gas open.

wil je bv het oppakken van de gas van gesloten naar licht open verbeteren, doe je dat enkel met het vlotterniveau of de mengselschroef. invloed mengselschroef neemt af hoe meer de gas open gaat, invloed vlotterniveau neemt toe tot 25% open, om dan te verdwijnen omdat vanaf dan het mengsel bepaald wordt door de naaldsproeier/vorm/hoogte naald.
 
Laatst bewerkt:
Ok, probeer mee te denken, maar NAALDVORM/SPROEIER ? De vorm verandert namelijk niet bij het veranderen van het gaspedaal.
Hier wordt dus weergegeven het "Effect", maar is er ook een grafiek met hoeveelheid benzine?
Kan me namelijk niet voorstellen dat de stationair sproeier geen benzine meer geeft op bv 3/4 open..
Lastige materie
 
Ok, probeer mee te denken, maar NAALDVORM/SPROEIER ? De vorm verandert namelijk niet bij het veranderen van het gaspedaal.
Hier wordt dus weergegeven het "Effect", maar is er ook een grafiek met hoeveelheid benzine?
Kan me namelijk niet voorstellen dat de stationair sproeier geen benzine meer geeft op bv 3/4 open..
Lastige materie

tekening is correct :

boven +/- 1/4 geeft stationnair NUL KOMMA NUL, niks, nada ... en als je weet hoe aan carburator werkt weet je ook waarom ;)

meeste naalden zijn geheel of gedeeltelijk conisch, dus verandert wel. of direkt (2-takt carbu's bv) of indirekt (CV-carbu's) met de stand van het gas. hoe hoger de gasschuif gaat, hoe groter de doorgang tussen naald en sproeier.

en je kan andere naalden steken, maar ook andere naald-sproeiers (die "buisjes")

en ik zie geen verschil tussen "effect" en "hoeveelheid benzine" . het effect van de wijzigingen die je doorvoert = de hoeveelheid benzine in het mengsel die verandert.
 
Laatst bewerkt:
Ok, probeer mee te denken, maar NAALDVORM/SPROEIER ? De vorm verandert namelijk niet bij het veranderen van het gaspedaal.
Hier wordt dus weergegeven het "Effect", maar is er ook een grafiek met hoeveelheid benzine?
Kan me namelijk niet voorstellen dat de stationair sproeier geen benzine meer geeft op bv 3/4 open..
Lastige materie
Je vraagt meer dan nodig is om te snappen.

Het is een grafische weergave van welk onderdeel iets doet, bij een bepaalde gasklepstand.

Je ziet in het grafiekje dat bij stationair de naaldvorm geen invloed heeft. Ook de hoofdsproeier niet.
 
Ik ben eigenaar van een Honda CB125 K3.
De moto heb ik helemaal uit elkaar gehaalt en opnieuw gespoten en terug samen gestoken.
Carburators eraf gehaalt en helemaal gekuist en terug erop gezet.
Het probleem dat ik heb is hij kan niet stationair draaien (alleen op hoge rpm)
Ik moet de stationair schroef van beide carbu's bijna helemaal ingedraait en dan draait hij aan een 4000 rpm. Dacht dit normaal aan een 1000-1500 rpm moet zijn?
Als ik de stationair schroef lager terug uitdraai van alle 2 valt de moto terug stil.
De bougie's zijn alle bij zwart.
Het rare is dat deze moto gereden heeft met dezelfde sproeiers.
De lucht schroef stond bij beiden op 1 toer uitgedraait om te beginnen.
Iemand enig idee aan wat dit zou liggen of wat ik moet doen?

Mvg


Ben eens wat duidelijker?
 
Wel mijn 2 bougies zijn kappot wegens teveel proberen te starten en elke keer zwart en nat te zijn. Zal maar in enkele dagen kunnen verder kijken.
Wel als ik de moto start en de stationair schroeven op "normaal" zet ( dus bijna niet ingedraait ) kan ik de moto niet stationair laten draaien.
Hij valt direct uit bij het lossen van het gas ( moet ook gas bijgeven ).
Als ik alle 2 de stationair schroeven helemaal indraai dan kan hij stationair draaien zonder hulp van gas maar dan draait hij op 4000rpm.
Ik heb een nieuwe bobine gekocht ( oude was half kappot aan de draaden en was originele).
Zal deze dan ook eens testen met de nieuwe bougies...
 
De kleine Honda'tjes luisteren ook erg nauw wat afstelling betreft, het is dus zoiezo al geen makkelijke motor om af te stellen als je geen goed 'begin' hebt.

Zelf begin ik altijd, echt altijd, bij de ontsteking, check of alles goed is, alle contacten mooi schoon, contactpuntjes op de goede afstand zetten (meestal 0.35mm) , en als laatste en allerbelangrijkste de timing van de ontsteking.
Dit moet je afstellen met een timing-light.

Doe dat eerst, start de motor, ook al draait hij 4k, maar check de timing eerst, als dat goed is zet je hem natuurlijk zo snel mogenlijk uit. (maar ook eerst alles in orde en leg alles klaar voordat je hem start, dan is het starten, rennen, kijken, zo nodig afstellen, alles vastzetten, daarna nog een keer checken, en de motor weer uit, dan je binnen 30 seconden doen)

Daarna ga je je maar eens richten op valse lucht, start de motor weer, en spuit eens wat WD40 rond de inlaat van de cilinder-kop, als je reactie krijgt heb je dus valse lucht. (het lijkt trouwens ook op valse lucht zoals je het beschrijft)

Als dat het niet is controleer je de carburateurs, uit elkaar, nogmaals schoonmaken, en met name de pakking van de vlotterbak even nakijken.
Het komt wel eens voor dat deze pakkingen te groot zijn, en de vlotter achter de pakking blijft hangen, waardoor hij verzuipt (benzine uit de overloop), of juist veelste weinig benzine krijgt, waardoor hij arm gaat lopen, en dan dus inderdaad ook veel toeren kan gaan maken.

In dat geval kan je 2 dingen doen : De vlotter iets bij elkaar knijpen (echt heel weinig, en voorzichtig!) , of de pakking iets dunner uitsnijden (schiet niet uit!)
 
De kleine Honda'tjes luisteren ook erg nauw wat afstelling betreft, het is dus zoiezo al geen makkelijke motor om af te stellen als je geen goed 'begin' hebt.

Zelf begin ik altijd, echt altijd, bij de ontsteking, check of alles goed is, alle contacten mooi schoon, contactpuntjes op de goede afstand zetten (meestal 0.35mm) , en als laatste en allerbelangrijkste de timing van de ontsteking.
Dit moet je afstellen met een timing-light.

Doe dat eerst, start de motor, ook al draait hij 4k, maar check de timing eerst, als dat goed is zet je hem natuurlijk zo snel mogenlijk uit. (maar ook eerst alles in orde en leg alles klaar voordat je hem start, dan is het starten, rennen, kijken, zo nodig afstellen, alles vastzetten, daarna nog een keer checken, en de motor weer uit, dan je binnen 30 seconden doen)

Daarna ga je je maar eens richten op valse lucht, start de motor weer, en spuit eens wat WD40 rond de inlaat van de cilinder-kop, als je reactie krijgt heb je dus valse lucht. (het lijkt trouwens ook op valse lucht zoals je het beschrijft)

Als dat het niet is controleer je de carburateurs, uit elkaar, nogmaals schoonmaken, en met name de pakking van de vlotterbak even nakijken.
Het komt wel eens voor dat deze pakkingen te groot zijn, en de vlotter achter de pakking blijft hangen, waardoor hij verzuipt (benzine uit de overloop), of juist veelste weinig benzine krijgt, waardoor hij arm gaat lopen, en dan dus inderdaad ook veel toeren kan gaan maken.

In dat geval kan je 2 dingen doen : De vlotter iets bij elkaar knijpen (echt heel weinig, en voorzichtig!) , of de pakking iets dunner uitsnijden (schiet niet uit!)

Ik had hem binnengedaan bij een honda dealer.
Probleem was dat hij altijd sputterde.
De dealer heeft compressie uitgemeten ( 10,5 links & 11 rechts dus alles inorde ).
Heeft ook de timing goedgezet. Maar wegens tijdsgebrek niet meer verder kunnen kijken
Ik had een verkeerde bobine opgezet (13 ohm ipv 13K ohm) daardoor dat hij sputterde.
Dan maar de oude bobine terug erop gezet en het sputteren was verholpen.
Ik heb de pakking van de carbu naar het moterblok vernieuwd.
Ook heb ik een revisie sets gekocht voor de carbu ( nieuwe pakking , luchtschroef, naald, menselschroef, etc etc... )
Morgen komen de nieuwe bougies binnen en dan eens terug starten en kijken.
 
Grappig, TeiKei carbs. Volgens mij zijn dat trouwens carb's die Yamaha best een tijdje heeft gebruikt op voornamelijk de 2takt fietsen. Overigens prima carburateurs hoor, soort immitatie Mikuni's (sproeiers van Mikuni en Keihin passen ook) . Heb nooit geweten dat Honda ze ook heeft gebruikt, zijn ze echt orgineel of weet je dat niet ?
Misschien moet je dat eens even nagaan, misschien zijn het wel 2takt carbs.

En hoe zeker weet je dat de dealer de ontsteking goed heeft afgesteld ?

Naar mijn weten is het een zeldzaamheid als dealers uberhaupt nog het bestaat van contact-puntjes weten, laat staan afstellen.

Dus fuck dat, en controleer het zelf.

Timen en afstellen doe je met het bijbehorende werkplaatshandboek, voelermaatjes, en een timing-light (stroboscoop)
 
Grappig, TeiKei carbs. Volgens mij zijn dat trouwens carb's die Yamaha best een tijdje heeft gebruikt op voornamelijk de 2takt fietsen. Overigens prima carburateurs hoor, soort immitatie Mikuni's (sproeiers van Mikuni en Keihin passen ook) . Heb nooit geweten dat Honda ze ook heeft gebruikt, zijn ze echt orgineel of weet je dat niet ?
Misschien moet je dat eens even nagaan, misschien zijn het wel 2takt carbs.

En hoe zeker weet je dat de dealer de ontsteking goed heeft afgesteld ?

Naar mijn weten is het een zeldzaamheid als dealers uberhaupt nog het bestaat van contact-puntjes weten, laat staan afstellen.

Dus fuck dat, en controleer het zelf.

Timen en afstellen doe je met het bijbehorende werkplaatshandboek, voelermaatjes, en een timing-light (stroboscoop)

Zijn originele carbu's.
Staat ook zo in de handleiding.
Nieuwe bobine erop gestoken en draait veel beter.
Probleem is nog altijd het stationair draaien.
Wat zijn de standaard settings om te beginnen met afregelen?
Ik heb luchtschroef 1 toer uitgedraait. Sproeier die erin zit voor stationair is 35.
 
dan is indraaien rijker en uitdraaien armer.
probeer eens met de mengselschroefen 3/4de of 1/2de uit.

Bougie is zwart en nat, staat dus te rijk.
Zal dat eens veranderen dan.
De naald zit nu in het midden.
Moet deze ook worden verstoken of zo laten staan?
Ik heb vacuummeters besteld om af te regelen.
Zal deze maar in de loop van volgende week krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan