Honda CM400 81 Caferacer

Nee, die laat ik voor wat het is. Het verschil in zuigergewicht is te overzien. De Busa zuigers zijn iets lichter. Om precies te zijn, 36gram.

Ik hoop aankomende week de nieuwe cylinders te ontvangen vanuit Engeland.
Forum over het hele project vind je HIER.

En ja, het verschil in vermogen zal zeker waarneembaar zijn!
Lees het topic maar eens, dan word het wel duidelijk.

dat is flink aanpakken.
ik kwam op internet ook een cbtje tegen met een turbo.
altijd leuk om tezien en lezen wat mensen kunnen maken van een standaard motortje
 
Een turbo is makkelijk!

Dikkere koppakking, timing checken, turbo erop met een pull through carburateur en gassen maar.

Waar ik mee bezig ben is wat gecompliceerder zeg maar.
 
Bedankt voor jullie reacties. De m-unit is een soort relaisdoos en computer ineen. Alle elektra wordt ermee aangestuurd: koplamp/stadslicht (de basis aan/uit, maar ook wanneer, bij contact, starten, of juist uit tijdens het starten), knippers (incl. aantal keren knipperen, fade in en fade out), remlicht (direct aan, knipperen dan aan e.d.), claxon, teller (computer digitaal, signaallicht), alarm (bij beweging en gevoeligheid instelbaar), gevaarlicht en knoppenbediening op het stuur (licht drukken, volledig indrukken, uitschakelen e.d.). Wellicht dat ik nog wat functies vergeten ben.

Alles vanuit een klein apparaatje, wat niets weegt. Instelling door spanning erop en met een drukknop door het menu heen.

[~[url="http://i12.photobucket.com/albums/a216/nmldegroot/2a53d1d1-08cf-4205-a6e1-a2fa85e3b962_zps5ahbstzn.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik heb ervoor gekozen om alles van Motogadget te gebruiken op de koplamp en het remlicht na. Alles E-keur. De stuureindknippers en teller had ik al. Wat erg mooi spul is. De knoppen op het stuur zijn vrij klein, maar het lijkt wel goed genoeg te bedienen.

[~[url="http://i12.photobucket.com/albums/a216/nmldegroot/6C8DCABA-2588-46D8-B9D7-CC3C9DC4F227_zps6x996v5k.jpg"]afbeelding~][/URL]

De knippers achter vind ik ook super (m8 formaat), die komen naast de moer van de achteras. Gaan we komende week maken. Waarschijnlijk gaan we de kabel door de achteras geleiden.. wordt nog een klusje.

[~[url="http://i12.photobucket.com/albums/a216/nmldegroot/B1BFAB41-DDE7-4435-95DA-19D7AD072952_zpsog0esl2i.jpg"]afbeelding~][/URL]


Ik zie onder het plastic zakje ook een RFID liggen *O*

Die heb ik ook één aangeschaft vorige week. Heel leuke gadget! Ik wil van de week even een paar draadjes maken en 'm eens proberen.
Ik ga de mijne wel overbruggen middels een verborgen (of niet) contactslotje van een knaak. Just in case.
 
Het motorblok ligt inmiddels helemaal uit elkaar!

De 450 cilinder zag er nog goed uit, maar past nog niet helemaal.
[~[url="http://i12.photobucket.com/albums/a216/nmldegroot/C2B186A5-71D7-4D89-8240-595581C13FB2_zpsvqsbah44.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ook de zuigerbussen van de 450 cc zijn groter, dus dat moet ook passend gemaakt worden.
[~[url="http://i12.photobucket.com/albums/a216/nmldegroot/265536FC-233D-4735-90E3-331C6ACF5C7C_zpsyadcyxq8.jpg"]afbeelding~][/URL]


Rebel drijfstangen hebben een zuigerpengat van 18mm btw. Ik kan je maten doorgeven indien nodig, want heb er twee los liggen. Kan goed zijn dat jij exact die drijfstangen zo kan gebruiken. (gok ik)
 
Een turbo is makkelijk!

Dikkere koppakking, timing checken, turbo erop met een pull through carburateur en gassen maar.

Waar ik mee bezig ben is wat gecompliceerder zeg maar.

persoonlijk vind ik kleppen stellen al gecompliceerd genoeg.
maar het lezen erover is wel erg interesant.
 
De voorvork is ingekort (behuizing en veren). Het blok erin gehangen met de orginele uitlaatbochten en megaton dempers. Ik vind een klassieke look met de uitlaten aan de onderkant mooi. Toch overweeg ik nog om bochten op maat te maken met opstaande gp-stijl dempers. Ook nog de achterknippers geplaatst (goed kijken ;) ).



 
Nou, wat ik zou doen in het geval van deze stijl fiets.......

Is bovenlangs!
Weinig materiaal nodig voor bochten, en dan einde demper ruim voor einde zadel houden.
Maar het blijft jouw brommert natuurlijk.
 
Mooie uitlaatwrap ! _O- Maar ik vind persoonlijk deze uitlaatlijn best mooi voor een caferacer.
 
Laatst bewerkt:
En nog even iets, de uitlaten bovenlangs is net weer effe wat anders als 99% van de rest cafer racend NL en omstreken.
 
8-) Thanks! Leuke discussie en uiteindelijk een kwestie van smaak. :]

Voorlopig laat ik het even zo, onder langs. Ik wacht even af hoe het gaat lopen met m'n blok en/of er een uitlaat op maat gemaakt moet worden om hem goed te laten lopen. We hebben voor het flowen van de kop de inlaat niet opgemeten, had al in een vroeg stadium op basis van diverse forums en sites 2 Mikuni carbs gekocht, VM30 oftewel 30mm... Komen er nu achter dat de originele inlaat en carbs (Keihin) 36 mm zijn.. beetje groot voor een 400 cc Honda zou ik zeggen.

De meningen/visies lopen uiteen over wat te doen. Kennelijk is de flow van een Mikuni VM30 te vergelijken met een Keihin 34 / VM32 met een 36 mm. Ik heb geen idee.
 
De Keihins zijn waarschijnlijk vacuümcarbs met een gasklep. Door die gasklep wordt de doorlaat behoorlijk verkleind tov. bijv. Gas of vlakschuifcarbs.
Daarom moet een vacuumcarb. Altijd groter zijn.
 
Inderdaad, Carbs met een membraam zijn altijd een stuk groter in diameter, 30mm Vm's is een goede keuze voor een 400CC, ik heb 32mm gekozen voor mijn 557CC.
 
De Keihins zijn waarschijnlijk vacuümcarbs met een gasklep. Door die gasklep wordt de doorlaat behoorlijk verkleind tov. bijv. Gas of vlakschuifcarbs.
Daarom moet een vacuumcarb. Altijd groter zijn.

Inderdaad, Carbs met een membraam zijn altijd een stuk groter in diameter, 30mm Vm's is een goede keuze voor een 400CC, ik heb 32mm gekozen voor mijn 557CC.

Bedankt, maar is de overgang van de carbs naar inlaat (30 -> 36 mm) niet te groot? Waardoor de gasrespons trager wordt?

Rens, heb jij het soepel werkend gekregen?
 
Rens even kort, wat heb je met jouw blok gedaan om op 557 te komen?

Voor zover ik kan zien alleen de boring?
 
Laatst bewerkt:
De originele kroonplaat aangepast, zodat de teller bevestigd kan worden.

Zo was het eerst:


Na heel wat slijpwerk:


 
Dank u dank u :P

is inderdaad een motogadget teller, de tiny (heel verrassend die naam). Is echt mooi spul en digitaal. Werkt met een magneet. Plaats ik op het achtertandwiel en moet een sensor in de achterbrug verwerken. Zo ga je van het een naar het ander ;) En 2 van de gaten blijven zichtbaar. Ik denk zelfs dat het wel mooi staat als het gespoten is. Anders lijkt het net zo'n modern cnc gefreesd exemplaar. Ik kan het mis hebben.

Ben nog aan het kijken hoe de teller mooi en stevig te monteren. Zat de denken om een plaatje uit te laten frezen waar de teller in valt. Zo iets:

 
Laatst bewerkt:
Rens even kort, wat heb je met jouw blok gedaan om op 557 te komen?

Voor zover ik kan zien alleen de boring?

Zie mijn topic over mijn GS450, dat is nog geen werkend geheel.
Is een grotere slag/boring met CP carillo drijfstangen en zuigers, andere kop.

Bedankt, maar is de overgang van de carbs naar inlaat (30 -> 36 mm) niet te groot? Waardoor de gasrespons trager wordt?

Rens, heb jij het soepel werkend gekregen?

Voorheen had ik 34mm's op mijn GS450 dat werkt wel maar zijn te groot, je verliest power onderin en het is moeilijker af te stellen.
Je moet de luchtsnelheid "hoog" houden groter is niet altijd beter.

Wat naar mijn ervaring enorm help is om de filters (en al helemaal die cheapo dingen) niet direct op de carbs te monteren maar eerst een verlengstuk ertussen, iets meer volume en laminaire luchtstroom.
Nog steeds niet zo goed als een berekent inlaatkanaal maar als je daar niet naar opzoek ben een prima oplossing :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan