Honda CM400 81 Caferacer

NDG

MF'er
21 jun 2015
108
0
Je hebt een oude(re) motor, een Honda CM400 uit 1981. Een vriendelijke motor, zonder enige emotie. Hoe verander je het in een spannende motor waar je graag naar kijkt, maar nog liever mee rijdt?

 
Eerste stap: het uitkleden van de Honda CM die nogal zwaar oogt voor een 400cc.

 
Overtollig gewicht aan de voorkant eraf. Koplamp beugels dienen tijdelijk als clip-ons.

 
Met het frame zichtbaar tijd voor een visie.

Kernwoorden: slank, licht en snel.

Plan:
- Frame: zwevende zitje met monoshock (cbr).
- Wielen: originele behouden, volledig zwart poedercoaten (visueel hogere wielen).
- Carbs/luchtfilter: 2x Mikuni (VM 30/32) met open luchtfilter.
- Tank: slanker, langer en hoger aan het zitje (met honda logo in de goede richting, mocht het erop komen).
- Voorvork: originele uitstraling, inkorten, progressieve veer in.
- Kroonplaat: afvlakken, 50 mm teller monteren.
- Stuur: clip-ons, hendels cbr, handvaten leer wikkelen, schakelaars minimaliseren (2x knipper links, 1x groot licht rechts).
- Elektra: zonder sleutel starten, knoppen starten, licht aan/uit, choke onder de tank of onder het zitje, compleet nieuwe bekabeling (uit het zicht).
- Accu: lithium accu in rvs bak onder het blok.
- Spatborden: geen.
- Knippers: micro (op uiteinde achterbrug of bij achterlicht.. nog niet over uit).
- Achterlicht: bol rond (na lang twijfelen/vergelijken).
- Koplamp: rond (bobberstijl).
- Remschijf voor: geperforeerd (weinig keuze voor dit type motor met de huidige wielen/voorvork).
- Rem voor: dubbele zuiger (komt van een goldwing).
- Motor: revisie en opboren.
- Voetbediening: verplaatsen naar achter, schakelen 1 omhoog en rest omlaag.
- Uitlaat: dubbel, conisch.
- Kleur: frame en wielen diepzwart, tank en zitje blauw met oranje en zwarte lijnen (ford gt/porsche liquid metal blue).

Bijgaand een schets, richtinggevend:

 
Laatst bewerkt:
Bevestiging tank aangepast (licht voorover gekanteld) en mock-up voor het zitje (met behulp van lasdraad en schildertape).

Zitje:
Totale lengte = gelijk aan de lengte van de tank (benelli mojave).
Verhouding zitje en kontje = 1,618.
Stand = licht gebogen vanaf de tank en wat scherper bij het kontje (de motor lijkt hierdoor snel te gaan). Voor het lijnenspel de cilinder en voorvork aangehouden.


 
Leuk dat jullie het project volgen EN een reactie achterlaten. Bedankt.

@ Leeuwis, toevallig heb ik gisteren jouw project zitten bekijken, mooi project. Ik heb inspiratie opgedaan voor mijn voetsteunen (welk type heb jij?) en je aanpak m.b.v. solidworks.

De accu is: JMT Accu Lithium Ion YTZ7S-FP
 
Leuk dat jullie het project volgen EN een reactie achterlaten. Bedankt.

@ Leeuwis, toevallig heb ik gisteren jouw project zitten bekijken, mooi project. Ik heb inspiratie opgedaan voor mijn voetsteunen (welk type heb jij?) en je aanpak m.b.v. solidworks.

De accu is: JMT Accu Lithium Ion YTZ7S-FP

De rem- schakelset komt van een kawasaki zx9 c1 (toevallig op marktplaats voorbij zien komen t.z.t.) Veel dingen inderdaad toch even in solidworks getekend net zolang ik vond dat het bij mijn motor paste. Bij mijn opleiding gebruiken we het natuurlijk ook. Em makkelijk voor het uitbesteden van werk voor bijvoorbeeld lasersnijden.
 
Zitframe in making:

Van de mock-up heb ik een mal gemaakt: een plank, wat spijkers, de vorm van het kontje, met afmetingen en de hoogtes uitgezet.


Ik ontving deze week het frame en ben er erg gelukkig mee!
 
Vervolgens een mal gemaakt voor de bodemplaat van het zitje en kontje:



Het resultaat mag er zijn! :)
 
Slotbouten erin gelast, bevestigd met strips aan het frame. Zodat het zitje en kontje makkelijk eraf gehaald kunnen worden.



Het idee was eerst om de elektra onder het zitkussen of kontje te maken. Na overleg met onze elektroman gaan we het minimaliseren en verwerken in een rvs bakje (uit het zicht) tussen de framebuizen van het zitje (aan de onderkant).
 
Even een shot van het lijnenspel:

De tank en zitje komen nog ca 15 mm hoger te liggen, ivm de rubbers tussen het frame en de tank.


De beoogde lijn tank - zitje - kontje wordt zichtbaar!


Breder van voor en smaller van achter! ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan