Speed Triple start slecht wanneer warm..

Brammos

Die hard MF'er
6 apr 2008
797
0
Amersfoort
Afgelopen zaterdag wezen rijden. s´Morgens de Speed triple zonder problemen gestart na +- 2 weken stilstand. Lekker stukje gereden á +- 100km.

Aangekomen op de bestemming de motor even afgezet omdat mensen even wilden kijken. Minuutje of 2 later wil ik hem weer starten om verder te gaan...en dat ging érg moeilijk....

Het klonk alsof de accu leeg was, paar omwentelingen van de startmotor om vervolgens helemaal niks meer te horen. Nog een keer de start knop ingedrukt: hetzelfde... 3e keer ingedrukt: motor slaat (toevallig?) aan.....

s'Middags, nadat de motor dus enkele uren stil heeft gestaan, startte hij weer zonder enkel probleem....

Heeft iemand tips wat dit zou kunnen zijn/ oplossen?

Gegevens:
- Bouwjaar 2005
- Vorig jaar nieuwe accu
- 15K km gelopen


Bedankt alvast! *O*
 
Tip: kijk ook eens of je een gemodificeerd type startkoppeling in de motor hebt. De 2005 modellen hadden het probleem dat de startkoppelingen het wel eens wouden begeven. Ondanks dat je voldoende startspanning hebt, krijgt de oude startkoppeling je krukas niet altijd voldoende in beweging om je motor te starten.

Er is een nieuw type startkoppeling, daar gaat starten sowieso al beter mee.

Maar, eerst even laadspanning (stator + regelaar) meten is het belangrijkst. Meet ook je accu even goed door.
 
Startkoppeling is weliswaar zwaar ondermaats bij de eerste series 1050's, maar zou niet mijn eerste gedachte zijn aan de hand van de probleemomschrijving.
Als de starterkrans niet aangrijpt hoor je de boel aardig gieren.

Ook het warm slecht starten komt ook meer voor doordat de ECU van de eerste series teveel benzine inspuit omdat de ECU denkt een koude start uit te voeren. Maar ook dat lijkt in dit geval niet het probleem omdat de motor dan enkel niet aan wil slaan. (is op te lossen)

Ik zou ook beginnen met het laadsysteem omdat het toch klinkt als te laag startvermogen, als het voltage te snel zakt bij het indrukken van de startknop onderbreekt de ECU de startcyclus. Je zal je echt verbazen hoe lang je met een niet of slecht bijladende accu kan blijven rijden, alleen het starten vereist namelijk een hoog accuvermogen.

Als je Engels een beetje goed is zou ik deze stappen doorlopen om de boel volledig door te meten, is iets ruimer opgezet dan de howto op MF Charging System Diagnostics - Rectifier/Regulator Upgrade - Triumph Forum: Triumph Rat Motorcycle Forums

Als je laadsysteem goed is, zou mijn eerste verdenking uitgaan naar een kapotte startmotor, ook niet ongewoon bij Speed Triples.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan