Zware koppeling Suzuki GS850

BB78

Rookie
3 jul 2015
10
0
Goedemiddag,

Mijn GS850 heeft een hele zware koppeling. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar en die zij dat het altijd al zo was. Hij heeft hem omgebouwd naar een caferacer, maar nooit mee gereden of aan de praat gekregen.

Nu heb ik de fiets aan de praat gekregen, maar de koppeling is nog niet fijn. Heb de kabel los gehad van de hendel en die schuift wel goed door de buitenkabel.

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groeten Arjo
 
Kan je met een kofferweegschaal/veerunster aangeven hoe zwaar?
(bevestigen aan het uiteinde vd handel.
Ik heb net met een veerunster gemeten en vind het nog vrij goed gaan:
8-10 kg om in te trekken, 2,5 kg gaat de handel terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben helaas niet in het bezit van een veerunster of iets dergelijks :D
Mijn enig referentie is mijn Kawasaki ZX-6R, als ik die als "normaal" beschouw dan moet ik bij de GS850 wel heel erg veel kracht zetten...
 
Die Duitser , Conrad doet ze in de uitverkoop en anders op marktplaats , heb je ook antieke.
Een versnellingsbak voor een koppeling? benanenman, moet niet gekker worden.
Mastertommy heeft een punt!
 
een easy clutch werkt hetzelfde als de koppelingshevel op het blok verlengen.
geeft exact hetzelfde resultaat en nadeel.
het nadeel is dat de koppeling minder goed vrijkomt.
als je daar nu al last van hebt, dan is een easy clutch geen oplossing.
 
De koppeling komt goed vrij. Heb de kabel vervangen en maakt ook geen scherpe bochten.
De GS850 is natuurlijk al een stukje ouder dan mijn Kawa, misschien dat het gewoon daaraan ligt...
 
Heb zelf een gs1100L gehad, vergelijkbaar want onderblok is hetzelfde als de 850. Kan niet zeggen dat de koppeling daarvan erg zwaar ging, in ieder geval niet zwaarder dan mijn honda cb500 F die ik daarvoor had. Nu is jouw Kawa wel een stuk nieuwer en net zoals bij auto's zal het daar wel super licht gaan. Kan natuurlijk ook nog het stuk in het blok zijn wat zwaar gaat.

Als de kabel soepel gaat, de handle zelf ook dan moet het wel het stukje in het blok zijn. Rechterdeksel eraf en inspecteren is natuurlijk ook een optie. Is in 30 minuten open.
 
Ondanks dat de kabel soepel loopt als deze niet gemonteerd zit kan hij nog steeds beroerd zwaar lopen als er spanning op staat.

Als die kabel al een beste tijd staat kan je proberen om hem preventief te wisselen en kijken of dat helpt. Die kabels kosten niet de wereld.

Er zijn meer variabelen van kapot tussen heel en gebroken :)

db
 
De kabel is preventief vervangen, om uit te sluiten dat het niet daar aan ligt.
Ik denk dat ik vd week de olie eraf laat lopen en inderdaad de boel maar eens loshaal om te kijken naar de veren.
 
Heeft de zx6r hydr koppeling? Dan merk je het verschil best wel ja.

Bij mijn gsx versus gpz wel iig

Is dat wel zo? de krachten zijn hetzelfde, enkel de kracht wordt op een andere manier getransporteerd.
Bij een kabelbediende koppeling heb je de extra frictie van de kabel, hydraulica heeft amper frictie, maar het verschil met een goed gesmeerde kabel is klein.
Hydraulisch bediende koppeling heeft net zoveel kracht nodig om te ontkoppelen, denk ik?
 
Hydraulisch bediende koppeling heeft net zoveel kracht nodig om te ontkoppelen, denk ik?

Eerst jezelf eens verdiepen in hoe dit werkt?

Heeft iets te maken met een gever en een nemer en de verhouding in de diameter daar van.
Tis gewoon hele simpele natuurkunde.
 
Eerst jezelf eens verdiepen in hoe dit werkt? Kunnen we het aub wat vriendelijker houden? het is maar een stelling B|

Heeft iets te maken met een gever en een nemer en de verhouding in de diameter daar van.
Tis gewoon hele simpele natuurkunde.

Als de veren onder de drukplaat X kracht nodig hebben om ingedrukt te worden dan is die kracht exact gelijk aan je koppelingshendel, door kracht maal arm word die benodigde kracht aan de hendel gereduceerd, maar de slag word langer.
Of dit hydraulisch gebeurd of mechanisch maakt uiteindelijk toch niks uit, bij hydraulica word de benodigde kracht gereduceerd door een diameter verschil in de zuigers, wederom veranderd de de slag.
Alles wat er toe doet is de slag van de hendel en hoeveel de veren ingedrukt worden, dat bepaald de benodigde kracht (afhankelijk van de veerconstante natuurlijk).
Eventuele frictie tussen die twee onderdelen in zijn er wel maar minimaal, bij hydraulisch al helemaal.

Ik denk het te weten maar ben er niet helemaal 100% zeker van, ik kan er best naast zitten en laat me graag onderwijzen door iemand die er meer verstand van heeft, daarom stond er ook een "?" achter mijn zin, je springt er gelijk boven op :r })
 
Laatst bewerkt:
Als jou verhaaltje de waarheid zou zijn wrm zouden er dan hydraulische systemen toegepast worden?
Er zit namelijk nogal wat prijsverschil tussen een simpel kabelsysteem en een hydraulisch systeem.

Bekijk zo'n systeem eerst eens goed. Dan zal je zien dat het verschil in zuiger oppervlak tussen gever en nemer wel tot een factor 10 gaat dus dan kun je jezelf misschien voor stellen wat dat betekent.
 
Als jou verhaaltje de waarheid zou zijn wrm zouden er dan hydraulische systemen toegepast worden?
Er zit namelijk nogal wat prijsverschil tussen een simpel kabelsysteem en een hydraulisch systeem.

Bekijk zo'n systeem eerst eens goed. Dan zal je zien dat het verschil in zuiger oppervlak tussen gever en nemer wel tot een factor 10 gaat dus dan kun je jezelf misschien voor stellen wat dat betekent.

Natuurlijk is de zuiger aan koppelingszijde groter, dat is hoe hydraulica werkt, maar dan weet jij toch ook wel als je die zuiger vergroot de slag van de koppelingshendel ook groter moet worden, volumeverplaatsing van de kleine zuiger blijft namelijk hetzelfde.
Deze werking is EXACT hetzelfde bij een mechanisch systeem, dan word namelijk de arm verlengt, ook dat kan niet onbeperkt want de slag in de hendel wordt groter.
Helaas zijn onze handen niet groter dus de slag van de hendel kan je niet onbeperkt blijven vergroten, dat is wat ik bedoel.

Zo'm systeem heb ik al eens heel goed bekeken, namelijk die van mijn Ducati, het vreemde is, mijn R6 heeft gewoon een mechanisch systeem en die heeft flink wat meer PK's.
Heb je daar last van? :N helemaal niks :W
 
Het gaat niet alleen om de pk's maar veel meer om het koppel. Dat bepaalt wrm een koppeling zwaardere veren of niet nodig heeft.


En even ter overdenking. Je kan met je voet en een hydraulisch systeem zomaar 30 ton tillen.

En de slag die je nodig hebt om de koppeling vrij te krijgen is niet meer als 3mm hooguit. Anders zou je de platen uit de korf drukken.
 
Het gaat niet alleen om de pk's maar veel meer om het koppel. Dat bepaalt wrm een koppeling zwaardere veren of niet nodig heeft.


En even ter overdenking. Je kan met je voet en een hydraulisch systeem zomaar 30 ton tillen.

En de slag die je nodig hebt om de koppeling vrij te krijgen is niet meer als 3mm hooguit. Anders zou je de platen uit de korf drukken.

Klopt allemaal, daarom heeft de R1 wel een hydraulische koppeling, we zijn het gewoon met elkaar eens daddy _O- :Y

En even ter overdenking. Je kan met je voet en een hydraulisch systeem zomaar 30 ton tillen.

Niet zomaar, moet je wel even heel vaak pompen om het tot enige hoogte te kunnen tillen, koppelingshendel pompt maar 1 keer dus niet egt goede vergelijking.
 
Laatst bewerkt:
Ennuh, is proberen je koppelingskabel te oliën?

Mocht de boel dan wel soepel lopen --> Kabel vervangen, want uit mijn ervaring wordt de geoliede kabel later weer stroef.

Mocht het nog steeds zwaar lopen --> Verder zoeken.
 
Natuurlijk is de zuiger aan koppelingszijde groter, dat is hoe hydraulica werkt, maar dan weet jij toch ook wel als je die zuiger vergroot de slag van de koppelingshendel ook groter moet worden, volumeverplaatsing van de kleine zuiger blijft namelijk hetzelfde.
Deze werking is EXACT hetzelfde bij een mechanisch systeem, dan word namelijk de arm verlengt, ook dat kan niet onbeperkt want de slag in de hendel wordt groter.
Helaas zijn onze handen niet groter dus de slag van de hendel kan je niet onbeperkt blijven vergroten, dat is wat ik bedoel.

Zo'm systeem heb ik al eens heel goed bekeken, namelijk die van mijn Ducati, het vreemde is, mijn R6 heeft gewoon een mechanisch systeem en die heeft flink wat meer PK's.
Heb je daar last van? :N helemaal niks :W
Je kunt ook voor de koppelingscilinder bij het hendel dus boven een grotere zuigerdiameter nemen dan hoef je geen grotere slag te maken om toch meer olie te verplaatsen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan