Zware koppeling Suzuki GS850

BB78

Rookie
3 jul 2015
10
0
Goedemiddag,

Mijn GS850 heeft een hele zware koppeling. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar en die zij dat het altijd al zo was. Hij heeft hem omgebouwd naar een caferacer, maar nooit mee gereden of aan de praat gekregen.

Nu heb ik de fiets aan de praat gekregen, maar de koppeling is nog niet fijn. Heb de kabel los gehad van de hendel en die schuift wel goed door de buitenkabel.

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groeten Arjo
 
wat een discussie haha

laat ik even voorop stellen dat wat mij betreft zowel Zot, Rensdw en daddyphilipsen doorgaans juiste waardevolle bijdragen leveren!

vwb hydrauliek is iedereen het volgens mij op zich ook eens: wonderen bestaan niet. dus ook niet kracht verminderaars.
Dus bij een gelijke koppelingshandle aan het stuur, dus met gelijke afmetingen en slag(!!) kan die niet dezelfde bediening aan de koppeling realiseren met minder kracht.

Enige verschil zit hem dus in bijkomende zaken zoals wrijving.
Eerlijk gezegd lijk mij (= dit is een mening :P ) dat tov de benodigde kracht om een stuk of 6 fikse koppelingsveren in te drukken, de wrijving van ondergeschikt belang te zijn??
Het speelt natuurlijk wel mee, zeker als het wat ouder wordt en niet meer zo soepel werkt als in nieuwstaat. en de exacte vorm van de uitvoering.. niet alles is even goed uitgewerkt..

Een klein verschil in benodigde kracht kan nog zitten in het feit dat een hevelmechanisme, zoals bij een koppeling, meestal rondom een punt draait. bij roteren verandert dus de arm tov dat punt steeds een beetje.
Dus dan zou het kunnen dat de kracht even hoger is, dan afneemt, en weer toeneemt..

Waarom dan een hydraulische of een kabel?
- kostprijs (kabel)
- gewicht/eenvoud (kabel)

- robuustheid
- onderhoudsarm
- wellicht (?!) gelijkmatiger bediening doordat een hydraulische bediening slechts 1 hevelmechanische nodig heeft (aan de handel)

nog toevoegingen??
 
Laatst bewerkt:
Elk systeem heeft voor- en nadelen.

Er zal per model een afweging gemaakt worden tussen die dingen, en daar komt iets uit wat een fabrikant bij dat model ok vindt.

Een hydraulisch systeem is onderweg moeilijker te fixen bij defecten, dan een kabelbediening. Om maar eens wat te noemen. Dat kan per model uitmaken of het er op gezet gaat worden, of niet (all road, off road). Kosten zullen meewegen. Uiterlijk zelfs ook nog wel.

Veel zit m in hefboom, als het om krachten gaat. Want meer kracht zal er niet komen, dat is natuurkundig vast.

Zelf vraag ik me wel af, of het frictieverlies van een kabel tov een hydraulisch systeem wel significant is.

Uiteindelijk hebben beide systemen een verlies. De kabel in frictie, hydrauliek minder frictie (denk ik), maar wel weer in een leiding die gaat uitzetten.
Wat het verschil in verlies is beide; ik durf het niet te zeggen.

Ik heb motoren met kabel, waar ik superlekker mee kan bedienen, en motor waarbij het moeilijk gaat. En dito met hydraulisch systeem. Ik denk dat de uiteindelijke beleving en de uiteindelijke manier van krachtoverbrenging ook nog verder gaat dat enkel het systeem dat na de hevel aan het stuur bediend wordt. Diafragma of koppelingsveren (en welke dan), al dan niet push rod door blok heen, of juist een heveltje aan een as, het zal allemaal invloed hebben.


Zou er al een nieuwe kabel op de GS850 zitten?
Als je de juiste leidingen monteert dan zetten die helemaal niet uit en gaat alle uitgeoefende druk naar de cilinder op het blok.
Heb bij mijn Kawa Gpz 1100 B1 zo'n luchtgekoelde dus de koppeling vervangen voor hydraulisch en gaat vele malen lichter , bij de orginele in de deksel zit een soort wormwiel welke je verdraait om de koppelingspen in te drukken als je voelt hoeveel mechanische weerstand dat geeft ben ik blij dat de kabel verdwenen is.
Dus in mijn geval bleek dus dat de kabel bediende koppeling meer mechanische weerstand gaf als bij de hydraulisch bediende koppeling.
Het was wel even rekenen ivm de hoeveelheid vloeistof boven welke ik moest verplaatsen om de zuiger op het blok even ver te verplaatsen als door het wormwiel van de kabel en nooit meer stellen is ook wel prettig.
En heren laat elkaar een beetje in elkaars waarde en zoals ik hierboven al beschrijf is de praktijk het beste bewijs , dus daarom zijn vergelijken alleen beschreven in een forum een soort van aanname's en geen harde bewijzen. :]
 
Kwajesaki, een enkele praktijk ervaring is ook geen bewijs ;) kan zijn dat het een slecht onderhouden systeem is geweest, dat punt is ook al behandelt en een van de voordelen van een hydraulisch systeem.
Wormwiel van me GS500 gaat namelijk heel makkelijk, die van me R6 heb ik nog niet bekeken.
De hendel van mijn Ducati 748S is zwaar, en die is hydraulisch, dat zegt verder vrij weinig.


Onderstaande quote van Haga-San is het enige in deze discussie waar we nog niet over uit zijn.
Eerlijk gezegd lijk mij (= dit is een mening :P ) dat tov de benodigde kracht om een stuk of 6 fikse koppelingsveren in te drukken, de wrijving van ondergeschikt belang te zijn??

Maar blijkbaar is het allemaal "simpele natuurkunde" en moeten we het daar maar bij laten :9
 
vwb hydrauliek is iedereen het volgens mij op zich ook eens: wonderen bestaan niet. dus ook niet kracht verminderaars.

En dit is waar omdat een aantal mensen dat beweren?

Ik heb namelijk nog geen enkel bewijs gezien dat dit zo is.

Als ik meer tijd heb wil ik wel de berekening maken voor een hydraulisch systeem want dat hangt los aan mijn FZR1000 op het moment.
Nogmaals ze zijn hydraulische systemen gaan toepassen omdat de bediening met een kabel veel teveel kracht vergde.
 
Kennis van me heeft een laverda 750 helemaal nieuw gemaakt als je het met hem over de koppelingsbediening hebt krijg je als antwoord "gemaakt om met twee handen te bedienen".
 
Eerlijk gezegd lijk mij (= dit is een mening :P ) dat tov de benodigde kracht om een stuk of 6 fikse koppelingsveren in te drukken, de wrijving van ondergeschikt belang te zijn??

Deze is een schot voor open doel.

Aai maar eens met je hand over asfalt en druk vervolgens met een kilootje of 80 op je hand en aai dan nog eens over het asfalt. Kijken wat makkelijker gaat 8-)

Zonder veerspanning op het systeem zal een kabelbediend systeem mits goed onderhouden soepel bewegen. Echter dat gebeurt nooit want je wil immers de koppeling ontkoppelen. Door de door de koppelingsveren gegenereerde krachten zal het totale mechanische gebeuren zwaar belast worden en dan gaan alle overbrengingen zwaarder draaien met meer wrijving tot gevolg.

Ook dit is "simpele natuurkunde" }) _O- 8-) :+
 
Laatst bewerkt:
En als de eendje's niet kunnen zwemmen komt dat door het water!!!! simpele natuurkunde.
En mijn uitleg over "mijn"hydraulisch systeem was puur een uitleg van hoe en waarom , maar antwoord
"slecht onderhouden systeem" is gebakken lucht het is zelfs nu op de schap nog prima in orde.
Maar begrijp inmiddels wel dat hier geldt "hoe wil ik iets lezen" het ging tenslotte over "mijn"hydraulisch systeem en welke uitkomst het voor "mij" had.
En ik heb hier niet benoemd wat nu beter,lichter,schoner,duurder,goedkoper of mooier is.
 
Deze is een schot voor open doel.

Aai maar eens met je hand over asfalt en druk vervolgens met een kilootje of 80 op je hand en aai dan nog eens over het asfalt. Kijken wat makkelijker gaat 8-)

Zonder veerspanning op het systeem zal een kabelbediend systeem mits goed onderhouden soepel bewegen. Echter dat gebeurt nooit want je wil immers de koppeling ontkoppelen. Door de door de koppelingsveren gegenereerde krachten zal het totale mechanische gebeuren zwaar belast worden en dan gaan alle overbrengingen zwaarder draaien met meer wrijving tot gevolg.

Ook dit is "simpele natuurkunde" }) _O- 8-) :+

Kijk, eindelijk een onderbouwd argument waar we iets mee kunnen *O* ,ik denk ook dat je hier zeer zeker gelijk in heb.
De vraag blijft: is deze wrijving significant ten opzichte van de kracht die benodigd is alle 6 veren tegelijk in te drukken?
Mischien morgen eens vergelijken, de kabel van me GS is tog toe aan een smeerbeurtje en de koppeling van de Duc ligt ook nog bloot *D

En als de eendje's niet kunnen zwemmen komt dat door het water!!!! simpele natuurkunde.
En mijn uitleg over "mijn"hydraulisch systeem was puur een uitleg van hoe en waarom , maar antwoord
"slecht onderhouden systeem" is gebakken lucht het is zelfs nu op de schap nog prima in orde.
Maar begrijp inmiddels wel dat hier geldt "hoe wil ik iets lezen" het ging tenslotte over "mijn"hydraulisch systeem en welke uitkomst het voor "mij" had.
En ik heb hier niet benoemd wat nu beter,lichter,schoner,duurder,goedkoper of mooier is.

Geen reden om verontwaardigd te zijn, je had een goed punt want vaak is een kabel systeem niet goed gesmeerd en gaat deze zwaar lopen, dat is een van de voordelen van een hydr. bediend systeem.
Waarom die van jouw wel zwaar ging geen idee, maar mijn antwoord was in zijn algemeenheid bedoeld en op geen enkele manier negatief bedoeld.
Vindt het dus ook jammer dat je verontwaardigd bent daardoor.
 
Laatst bewerkt:
Deze is een schot voor open doel.

Aai maar eens met je hand over asfalt en druk vervolgens met een kilootje of 80 op je hand en aai dan nog eens over het asfalt. Kijken wat makkelijker gaat 8-)

Ook dit is "simpele natuurkunde" }) _O- 8-) :+

Hier zit hem de crux volgens mij ook.

Maar nu zeg je, 80kg op je vinger.
En hoe goed werkt nu het hevelmechanisme; even goed als de vinger, of even goed als een kogellager. 80kg op een goed lager is ook geen punt om vooruit te duwen.

Mijn inschatting is dat het een merkbare maar niet overheersende factor is. 10-25%???
Waarbij aangetekend dat hydraulisch ook niet met 0 weerstand is. Want je gaat van grote, naar kleine, naar grote diameters.. hoewel je niet veel vloeistof verplaatst.
(als je niks verplaatst is er geen wrijving, maar er is wel slag, meer als bijv bij remmen)
 
Laatst bewerkt:
Welkom in de discussie.

Ik zeg helemaal niet dat ik gelijk heb, ik sta open voor iemand met argumenten die de mijne weerleggen.
Je plaats 4 berichten achter elkaar met een negatieve ondertoon maar zelf kom je met 0 feiten en 0 onderbouwingen, dus jouw moeten we wel serieus nemen? je voegt niks toe aan de discussie.

Als je het dan zo goed weet: onderwijs ons :}

We waren er al over uit de twee systemen niks uitmaakt in benodigde kracht omdat een hydraulisch systeem niet ineens op magische wijze kracht genereerd.
Dus benodigde kracht van een kabel systeem is hetzelfde + weerstand kabel, is die weerstand significant? dit is de discussie in een notendop.Negatief doen over de quote die je aanhaalde is ook zinloos, ik gebruik de woorden "lijkt mij" en maak duidelijk dat ik jouw niet even aan vertellen ben hoe het zit, want dat doe ik namelijk niet, gewoon mijn mening in dat geval.

Ik denk dat martell een mooie samenvatting geeft *O*

Tuurlijk hadden mijn reacties een negatieve ondertoon, de enige die weet waar ie het over heeft wordt belachelijk gemaakt!
En jij geeft ook af op diegene terwijl je laat merken dat je zelf niet echt door hebt hoe het werkt.

Ik heb helemaal geen zin in een discussie..
En ik ga het al helemaal niet uitleggen! Gewoon LTS nivo natuurkunde..

Wat FZRrene zei over hevels en hydrauliek klopt in principe wel, met hefbomen kun je hetzelfde bereiken als met hydrauliek, alleen kun je het met hydrauliek veel compacter doen/bouwen.


Waar ik mij altijd over verbaas, als er een topic is over vermogen en koppel of zoiets, dan begint het digitale ver pissen, meestal door figuren zonder technische opleiding, dus volgens mij vlak van te voren opgezocht op het www.
Maar bij iets als dit, LTS niveau, weet men het niet...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik altijd frappant vindt; als je mensen bij elkaar zet, neigen ze het altijd eens te zijn/worden. Nuances worden eruit gehaald en men komt naar elkaar.
Op internet zoekt men altijd de verschillen in mening/opvatting op en die worden uitvergroot...
 
Ik heb helemaal geen zin in een discussie..
En ik ga het al helemaal niet uitleggen! Gewoon LTS nivo natuurkunde..

Vreemd gedrag hoor, hier keihard komen schreeuwen wie wel en geen gelijk hebben en bij het vragen naar jouw standpunt afhaken.

Blijkbaar blijven we steken op het "simpele natuurkunde" argument, ik ga binnenkort eens een proefje doen bij me GS500, dat zal iets meer uitsluitsel geven :]

Edit: maar goed dat ik even naar de GS gekeken heb, koppelingskabel is gebroken op een paar geroeste sprietjes na :+ _O- _O-

Het lijkt wel of iedereen hier de cruciale rol van het Higgsdeeltje buiten beschouwing laat. :o

_O- _O-
 
Laatst bewerkt:
het gaat puur om deze opmerking.
daddyphilipsen in "Zware koppeling Suzuki GS850"
alles wat hij erna schrijft is gekronkel om maar ergens gelijk te kunnen hebben.


Dat is letterlijk het probleem hier, en het is heel grappig om te zien dat maar enkelen dat doorhebben.

De meeste anderen lezen het topic maar half of alleen het deel ze interresseert, en baseren dan vervolgens op halve waarheden of irrelevante zaken hun eigen mening die dan dus ook weer kant noch wal raakt.

En meneer Reinhoud loopt ook blindelings in die valkuil, wat jammer is want normaal gesproken is dat iemand aan wiens technische mening ik veel waarde hecht omdat hij overduidelijk meer verstand van motoren heeft dan ik(*).

Ik zou zeggen: Lees het hele verhaal nog eens door, probeer in te zien hoe meneer Philipsen zich manifesteert in dit topic en snap dan dat daar een reactie op komt. Niet op hetgeen hij daarna beweert wat trouwens ook in mijn ogen grotendeels correct is. :)

Begrijpend lezen is namelijk ook een kunst... :X

(*) Ik heb abusievelijk laten ontvallen dat ik ingenieur ben. Dat was stom van me om dat hier te zeggen, want dat is namelijk niets waard hier. Iedereen is hier namelijk ingenieur en uiteindelijk wordt het alleen maar tegen je gebruikt zodra je iets zegt waar een ander het niet mee eens is (jezus, en dát noemt zichzelf dan ingenieur...). En het is zeker niet zo dat ik dat zie als argument dat ik dan dus meer verstand heb van motoren want dat is gelul, ik leer graag van de meer ervaren motortechneuten hier zoals bijvoorbeeld ZOT.

Ga alleen geen onzin discussie met me aan over basis werktuigbouwkunde (verhouding hydrauliek/mechanisch bijvoorbeeld) want daar weet ik nou toevallig wél een paar dingen van.
 
Laatst bewerkt:
De kracht die nodig is met een hydraulisch systeem is niet groter of kleiner dan met een kabel bediend systeem mits de verhoudingen goed zijn gekozen, maar dat geld voor beide systemen.
Het verlies door wrijving zal met een kabel niet perse groter zijn, zolang er maar geen krappe bochten in de kabel zitten. het voordeel van hydraulisch is dat het beter kan werken met krappe bochten en dat het zelf stellend is. Het voordeel van een kabel is dat het lichter is en goedkoper.
 
De kracht die nodig is met een hydraulisch systeem is niet groter of kleiner dan met een kabel bediend systeem mits de verhoudingen goed zijn gekozen, maar dat geld voor beide systemen.
Het verlies door wrijving zal met een kabel niet perse groter zijn, zolang er maar geen krappe bochten in de kabel zitten. het voordeel van hydraulisch is dat het beter kan werken met krappe bochten en dat het zelf stellend is. Het voordeel van een kabel is dat het lichter is en goedkoper.


:} :} :} :} 4 pagina's in een notendop _O-

bovenstaande verhaal zou dus niet kloppen en het argument daarvoor is: het is simpele natuurkunde *D
 
Ik heb net nog even gelezen wat Daddyphillipsen geschreven heeft, ik zie echt niet waar ie het bij het verkeerde eind heeft..
Ik zie het eerder andersom, Daddyphillipsen geeft aan dat het anders werkt, en dan gaan anderen zich in allerlei kronkels wurmen om hem zijn ongelijk te bewijzen..
Maar het kan aan mij liggen..
 
Laatst bewerkt:
Vreemd gedrag hoor, hier keihard komen schreeuwen wie wel en geen gelijk hebben en bij het vragen naar jouw standpunt afhaken.

Blijkbaar blijven we steken op het "simpele natuurkunde" argument, ik ga binnenkort eens een proefje doen bij me GS500, dat zal iets meer uitsluitsel geven :]

Edit: maar goed dat ik even naar de GS gekeken heb, koppelingskabel is gebroken op een paar geroeste sprietjes na :+ _O- _O-_O- _O-


Het heeft niets met mijn standpunt te maken, het heeft met natuurkunde te maken, gewoon even met je rekenmachine spelen. ;)


Misschien even ter aanvulling;
Ik was met mn motor aan het klooien, strakkere veren in de koppeling en die veren er zo strak in dat ze nog maar een mm over hadden met ingeknepen koppeling, en nog slipte de koppeling.
Koppeling ging zwaar, heel erg zwaar! Zo zwaar dat de koppelingskabel na de tweede keer inknijpen brak!

Tja, wat moet je dan, zo valt er niet mee te rijden, dus eens berekenen of een hydraulische koppeling lichter zou gaan..
Eerst berekenen hoe zwaar het zou gaan met kabel, en daarna hydraulisch.
Hydraulisch ging dus net iets over een keer zo licht, dus op mn motor gebouwd, en inderdaad, koppeling ging op een acceptabele manier.

Dit hangt natuurlijk af van de diameter zuigers en de lengte van de hefbomen van de kabelbediening, maar dat wisten jullie natuurlijk al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan