Zware koppeling Suzuki GS850

BB78

Rookie
3 jul 2015
10
0
Goedemiddag,

Mijn GS850 heeft een hele zware koppeling. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar en die zij dat het altijd al zo was. Hij heeft hem omgebouwd naar een caferacer, maar nooit mee gereden of aan de praat gekregen.

Nu heb ik de fiets aan de praat gekregen, maar de koppeling is nog niet fijn. Heb de kabel los gehad van de hendel en die schuift wel goed door de buitenkabel.

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groeten Arjo
 
Het heeft niets met mijn standpunt te maken, het heeft met natuurkunde te maken, gewoon even met je rekenmachine spelen. ;)


Misschien even ter aanvulling;
Ik was met mn motor aan het klooien, strakkere veren in de koppeling en die veren er zo strak in dat ze nog maar een mm over hadden met ingeknepen koppeling, en nog slipte de koppeling.
Koppeling ging zwaar, heel erg zwaar! Zo zwaar dat de koppelingskabel na de tweede keer inknijpen brak!

Tja, wat moet je dan, zo valt er niet mee te rijden, dus eens berekenen of een hydraulische koppeling lichter zou gaan..
Eerst berekenen hoe zwaar het zou gaan met kabel, en daarna hydraulisch.
Hydraulisch ging dus net iets over een keer zo licht, dus op mn motor gebouwd, en inderdaad, koppeling ging op een acceptabele manier.

Dit hangt natuurlijk af van de diameter zuigers en de lengte van de hefbomen van de kabelbediening, maar dat wisten jullie natuurlijk al.

Als je zwaardere veren monteert en je koppeling slipt nog steeds dan is er lijkt mij wat anders aan de hand dan de noodzaak om een hydraulische bediening te monteren.
Dat de kabel na twee keer inknijpen brak is natuurlijk al helemaal verdacht :?

Jullie blijven met het argument "simpele natuurkunde" komen maar het is simpele natuurkunde dat je met hydraulische bediening niet meer kracht genereert, kracht maal arm geld ook voor hydraulica, enkel in een ander jasje.

Tot in hoeverre mate je kan spelen met de overbrengingsverhouding tussen de koppelingshendel en de slag van de drukplaat is nu eenmaal beperkt, wat daar tussen in zit maakt geen zak uit mechanisch of hydraulisch (simpele natuurkunde)
Dus als uit jouw berekeningen bleek dat hydraulisch lichter ging (en dus een langere slag op de hendel veroorzaakte) en daaruit de conclusie trok dat hydraulisch lichter gaat dan vergat je de arm langer te maken in de mechanische berekening, dan was je namelijk tot eenzelfde conclusie gekomen (simpele natuurkunde)
Het argument: vanwege ruimteproblemen was het niet mogelijk om een langere arm voor een mechanische bediening te monteren is wel valide.
Of je kan de mechanische kabel niet wegwerken omdat deze een scherpe hoek moet maken, dat is een valide argument.

Bovenstaande verhaal is (omdat je het eens bent met daddyphilipsen) er van uitgaande dat je denkt dat hydraulische bediening lichter gaat omdat het op magische wijze "sterker" zou zijn.
Als ik je post verkeerd heb geïnterpreteerd en denk je dat niet dan kan je bovenstaande verhaal negeren ;)

Dat een kabel onder belasting wat weerstand veroorzaakt zou mogelijk kunnen wezen, een valide argument maar nog door niemand aangetoond of het wel of niet zo is, door mij ook niet.
Zelf denk ik dat de weerstand die het al oplevert van ondergeschikt belang is, verwaarloosbaar.
Al helemaal toen ik zag die het mechanische in kogellagers loopt.

Heb vanochtend de kabel en mechanisme gesmeerd van me GS500, die hendel is met 2 vingertjes makkelijk te bedienen.
En voordat je neerkijkt op zo een GS'je, daar zitten zwaardere veren in ik zou het moeten meten maar ik durf bijna te wedden dat ze net zo sterk zo niet sterker zijn dan de hydraulisch bediende koppeling van mijn 748S.
Als je in een hydraulisch bediende koppeling zwaardere veren zet gaat de hendel ook gewoon zwaarder aanvoelen, daar zit geen verschil in.

Wat betreft het teruglezen van daddyphilipsen zijn berichten, onderstaande quote was mijn initiele stelling terug te vinden op pagina 1 met daaronder zijn reactie.

Is dat wel zo? de krachten zijn hetzelfde, enkel de kracht wordt op een andere manier getransporteerd.
Bij een kabelbediende koppeling heb je de extra frictie van de kabel, hydraulica heeft amper frictie, maar het verschil met een goed gesmeerde kabel is klein.
Hydraulisch bediende koppeling heeft net zoveel kracht nodig om te ontkoppelen, denk ik?

en zijn reactie

Eerst jezelf eens verdiepen in hoe dit werkt?

Heeft iets te maken met een gever en een nemer en de verhouding in de diameter daar van.
Tis gewoon hele simpele natuurkunde.

"Simpele natuurkunde" :r :r _O- wordt me nieuwe stopwoord.

En dat is wat de hele discussie begon die helaas uitgroeide tot een "ruzie" lol, een intellectuele discussie voeren blijft moeilijk, vooral omdat mensen een tegenargument gelijk als persoonlijke aanval zien -O-
 
Laatst bewerkt:
Als je zwaardere veren monteert en je koppeling slipt nog steeds dan is er lijkt mij wat anders aan de hand dan de noodzaak om een hydraulische bediening te monteren.
Dat de kabel na twee keer inknijpen brak is natuurlijk al helemaal verdacht :?

Jullie blijven met het argument "simpele natuurkunde" komen maar het is simpele natuurkunde dat je met hydraulische bediening niet meer kracht genereert, kracht maal arm geld ook voor hydraulica, enkel in een ander jasje.

Tot in hoeverre mate je kan spelen met de overbrengingsverhouding tussen de koppelingshendel en de slag van de drukplaat is nu eenmaal beperkt, wat daar tussen in zit maakt geen zak uit mechanisch of hydraulisch (simpele natuurkunde)
Dus als uit jouw berekeningen bleek dat hydraulisch lichter ging (en dus een langere slag op de hendel veroorzaakte) en daaruit de conclusie trok dat hydraulisch lichter gaat dan vergat je de arm langer te maken in de mechanische berekening, dan was je namelijk tot eenzelfde conclusie gekomen (simpele natuurkunde)
Het argument: vanwege ruimteproblemen was het niet mogelijk om een langere arm voor een mechanische bediening te monteren is wel valide.
Of je kan de mechanische kabel niet wegwerken omdat deze een scherpe hoek moet maken, dat is een valide argument.

"simpele natuurkunde" is mijn nieuwe stopwoord geworden _O-

Dat een kabel onder belasting wat weerstand veroorzaakt zou mogelijk kunnen wezen, een valide argument maar nog door niemand aangetoond of het wel of niet zo is, door mij ook niet.
Zelf denk ik dat de weerstand die het al oplevert van ondergeschikt belang is, verwaarloosbaar.
Al helemaal toen ik zag die het mechanische in kogellagers loopt.

Heb vanochtend de kabel en mechanisme gesmeerd van me GS500, die hendel is met 2 vingertjes makkelijk te bedienen.
En voordat je neerkijkt op zo een GS'je, daar zitten zwaardere veren in ik zou het moeten meten maar ik durf bijna te wedden dat ze net zo sterk zo niet sterker zijn dan de hydraulisch bediende koppeling van mijn 748S.
Als je in een hydraulisch bediende koppeling zwaardere veren zet gaat de hendel ook gewoon zwaarder aanvoelen, daar zit geen verschil in.

Wat betreft het teruglezen van daddyphilipsen zijn berichten, onderstaande quote was mijn initiele stelling terug te vinden op pagina 1 met daaronder zijn reactie.en zijn reactieEn dat is wat de hele discussie begon die helaas uitgroeide tot een "ruzie" lol, een intellectuele discussie voeren blijft moeilijk, vooral omdat mensen een tegenargument gelijk als persoonlijke aanval zien -O-


En zijn reactie op jouw reactie klopt als ik dat zo lees, ik snap de ophef daarover niet, misschien moet je jouw reactie nog eens goed nalezen..

Ik kijk niet neer op een GSje, ik heb er zelf ook een, alleen met wat meer cc, de reden dat de koppeling slipte was omdat er ongeveer een keer meer koppel/vermogen op de koppeling kwam te staan als dat ie voor ontworpen was.
 
En zijn reactie op jouw reactie klopt als ik dat zo lees, ik snap de ophef daarover niet, misschien moet je jouw reactie nog eens goed nalezen..

Ik kijk niet neer op een GSje, ik heb er zelf ook een, alleen met wat meer cc, de reden dat de koppeling slipte was omdat er ongeveer een keer meer koppel/vermogen op de koppeling kwam te staan als dat ie voor ontworpen was.

Dan mis je zijn punt, die hij daarna ook probeert te bewijzen met irrelevante vergelijkingen, nadat hij tegengesproken wordt door meerdere mensen veranderd zijn standpunt.
Maargoed, laten we niet heel het topic herhalen dan gaan we in rondjes lopen.

Wat betreft je GS, dan heb je toch gewoon een zwaardere koppeling nodig? over tijd zijn koppelingen groter in diameter geworden of meer platen of een combinatie.
De totale veerdruk (wat de stugheid van de bediening bepaald) op de drukplaat zal over tijd niet heel veel veranderd geweest zijn vanwege de besproken limieten.

Ik ben in mijn projectmotor ook een andere koppeling aan het bouwen, zelfde diameter maar met meer platen.
Die koppeling is overkill wat mij twee keuzes geeft, minder veerdruk voor makkelijkere bediening of twee platen verwijderen en dezelfde veerdruk behouden.
 
Laatst bewerkt:
Dan mis je zijn punt, die hij daarna ook probeert te bewijzen met irrelevante vergelijkingen, nadat hij tegengesproken wordt door meerdere mensen veranderd zijn standpunt.
Maargoed, laten we niet heel het topic herhalen dan gaan we in rondjes lopen.

Wat betreft je GS, dan heb je toch gewoon een zwaardere koppeling nodig? over tijd zijn koppelingen groter in diameter geworden of meer platen of een combinatie.
De totale veerdruk (wat de stugheid van de bediening bepaald) op de drukplaat zal over tijd niet heel veel veranderd geweest zijn vanwege de besproken limieten.

Ik ben in mijn projectmotor ook een andere koppeling aan het bouwen, zelfde diameter maar met meer platen.
Die koppeling is overkill wat mij twee keuzes geeft, minder veerdruk voor makkelijkere bediening of twee platen verwijderen en dezelfde veerdruk behouden.


Er zaten al nieuwe en andere platen in, meerdere platen past niet altijd, niet genoeg ruimte.
Lock up deed wonderen.
 
Maar waarom gaat die koppeling in die 850 nu zo zwaar ??????
Daar heeft niemand nog een betrouwbaar antwoord op gegeven.
En vwb kabel of hydraulisch laten we stemmen en meeste stemmen gelden!!
En stoppen met het welles nietes spelletje want daar heeft de topic-starter al helemaal geen MOER (sorry) aan.
 
Maar waarom gaat die koppeling in die 850 nu zo zwaar ??????
Daar heeft niemand nog een betrouwbaar antwoord op gegeven.
En vwb kabel of hydraulisch laten we stemmen en meeste stemmen gelden!!
En stoppen met het welles nietes spelletje want daar heeft de topic-starter al helemaal geen MOER (sorry) aan.
Denk je dat je dan een goed antwoord krijgt?
 
Maar waarom gaat die koppeling in die 850 nu zo zwaar ??????
Daar heeft niemand nog een betrouwbaar antwoord op gegeven.
En vwb kabel of hydraulisch laten we stemmen en meeste stemmen gelden!!
En stoppen met het welles nietes spelletje want daar heeft de topic-starter al helemaal geen MOER (sorry) aan.

In juli is het topic gestart, en er zijn toen al goede antwoorden gegeven...
 
En als je op school niet had zitten slapen tijdens natuurkunde had je hier niets hoeven leren. ;)

Wij hebben dezelfde opleiding genoten geloof ik, ik snap dan ook nog steeds niet wat jouw standpunt was binnen deze discussie en je argumenten daarvoor.

Hier een quote van jouw

Ik heb helemaal geen zin in een discussie..
En ik ga het al helemaal niet uitleggen! Gewoon LTS nivo natuurkunde..

Wat FZRrene zei over hevels en hydrauliek klopt in principe wel, met hefbomen kun je hetzelfde bereiken als met hydrauliek, alleen kun je het met hydrauliek veel compacter doen/bouwen.

Onderstreepte is EXACT mijn stelling waar ik mee begon en die daddyphilipsen tegenspreekt.
Je kan hieruit concluderen dat wij het met elkaar eens zijn, je kan daar ook uit concluderen dat jij het niet eens ben met daddy, omdat hij mijn stelling tegenspreekt en jij hetzelfde beweerd als mij.
Begrijp je nu mijn "confusion"? of je hebt ergens overheen gelezen of verkeerd geinterpreteerd anders snap ik het ook niet hoor, want jij en ik zitten gewoon op een lijn :? :9
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben dezelfde opleiding genoten geloof ik, ik snap dan ook nog steeds niet wat jouw standpunt was binnen deze discussie en je argumenten daarvoor.

Hier een quote van jouwOnderstreepte is EXACT mijn stelling waar ik mee begon en die daddyphilipsen tegenspreekt.
Je kan hieruit concluderen dat wij het met elkaar eens zijn, je kan daar ook uit concluderen dat jij het niet eens ben met daddy, omdat hij mijn stelling tegenspreekt en jij hetzelfde beweerd als mij.
Begrijp je nu mijn "confusion"? of je hebt ergens overheen gelezen of verkeerd geinterpreteerd anders snap ik het ook niet hoor, want jij en ik zitten gewoon op een lijn :? :9

Ik ga het morgen nog eens rustig nalezen..
 
Wat is er mis met een discussie? ik heb van deze iig het een en andere geleerd :Y
En deze was alle behalve een welles nietes discussie, er zijn hele goede argumenten op tafel gelegd door verschillende mensen.

Het is een vraag die de TS stelt over zijn koppeling die wat zwaar gaat, hij wilde niet weten wat het beste systeem was of wie de grootste heeft.
Nu weet de vraagsteller waarschijnlijk helemaal niet meer waar ie naar kijken moet.
 
Het is een vraag die de TS stelt over zijn koppeling die wat zwaar gaat, hij wilde niet weten wat het beste systeem was of wie de grootste heeft.
Nu weet de vraagsteller waarschijnlijk helemaal niet meer waar ie naar kijken moet.
Maar ondertussen zijn er wel veel die nu beter begrijpen hoe een en ander werkt en dat is volgens mij toch een van de belangrijkste dingen.
Als er verkeerde antwoorden worden gegeven moeten die naar mijn idee worden verbeterd en zolang dat duidelijk en onderbouwt gebeurt (zoals in dit topic) dan doet ook TS daar zijn voordeel mee. Als de fouten niet worden gecorrigeerd dan worden mensen op het verkeerde been gezet door ze voor waarheid aan te nemen. Waar blijven we dan?
 
Maar ondertussen zijn er wel veel die nu beter begrijpen hoe een en ander werkt en dat is volgens mij toch een van de belangrijkste dingen.
Als er verkeerde antwoorden worden gegeven moeten die naar mijn idee worden verbeterd en zolang dat duidelijk en onderbouwt gebeurt (zoals in dit topic) dan doet ook TS daar zijn voordeel mee. Als de fouten niet worden gecorrigeerd dan worden mensen op het verkeerde been gezet door ze voor waarheid aan te nemen. Waar blijven we dan?

Dat is waar , maar het gaat nu al 4 blz. over wie de grootste heeft en daar heeft TS geen ruk aan.
Waarschijnlijk boeit het hem niet hoe de koppeling werkt of welk systeem beter is,
de koppeling gaat zwaar[naar zijn idee] en vraagt om raad en waar ie eventueel zelf naar kan kijken.
Nu, na 5 blz, weet ie nog net zoveel als toen ie de vraag stelde.
 
Dat is waar , maar het gaat nu al 4 blz. over wie de grootste heeft en daar heeft TS geen ruk aan.
Waarschijnlijk boeit het hem niet hoe de koppeling werkt of welk systeem beter is,
de koppeling gaat zwaar[naar zijn idee] en vraagt om raad en waar ie eventueel zelf naar kan kijken.
Nu, na 5 blz, weet ie nog net zoveel als toen ie de vraag stelde.
Zeg jij hem dan even in het kort wat hij er aan moet doen. ;)
 
tja, wordt moeilijk denk ik, misschien is er niks aan de hand.
Maar mijn zwager, en nog een andere kennis, hebben zo'n knijpveer gekocht om de spieren te trainen.Eerst de bediening nagekeken en gesmeerd uiteraard.
Ze hebben beiden minder last nu.

Ik wou zeggen dat je TS aan de eerste pagina meer dan voldoende leesvoer heeft, maar heb het even na gelezen en de discussie heeft zijn vraag inderdaad wat overstemd _O- _O-

Dus bij deze, als de kabel preventief vervangen is dan moet je het worm mechanisme schoonmaken en smeren of eventueel gewoon vervangen.
Heb die van mijn gs500 ontvet, ultrasoon gereinigd en daarna met lithium houdend vet terug geplaatst, deed wonderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wou zeggen dat je TS aan de eerste pagina meer dan voldoende leesvoer heeft, maar heb het even na gelezen en de discussie heeft zijn vraag inderdaad wat overstemd _O- _O-

Dus bij deze, als de kabel preventief vervangen is dan moet je het worm mechanisme schoonmaken en smeren of eventueel gewoon vervangen.
Heb die van mijn gs500 ontvet, ultrasoon gereinigd en daarna met lithium houdend vet terug geplaatst, deed wonderen.

Kijk, hier heeft men wat aan.

Wat me nog het meeste stoort trouwens is dat sommigen nooit meer laten horen wat de oorzaak was,
een ander heeft aan zo'n topic nik, die zoekt iets voor zijn probleem, gaat googlen en komt een topic tegen van tig bladzijden zonder een oplossing.
Dat stoort me, neem dan ook de moeite om even te melden of het opgelost is, al is het maar zoiets als ik laat het maar zo.

Niet persoonlijk tegen deze TS, maar in het algemeen.
 
Natuurlijk is de zuiger aan koppelingszijde groter, dat is hoe hydraulica werkt, maar dan weet jij toch ook wel als je die zuiger vergroot de slag van de koppelingshendel ook groter moet worden, volumeverplaatsing van de kleine zuiger blijft namelijk hetzelfde.
Deze werking is EXACT hetzelfde bij een mechanisch systeem, dan word namelijk de arm verlengt, ook dat kan niet onbeperkt want de slag in de hendel wordt groter.
Helaas zijn onze handen niet groter dus de slag van de hendel kan je niet onbeperkt blijven vergroten, dat is wat ik bedoel.

Zo'm systeem heb ik al eens heel goed bekeken, namelijk die van mijn Ducati, het vreemde is, mijn R6 heeft gewoon een mechanisch systeem en die heeft flink wat meer PK's.
Heb je daar last van? :N helemaal niks :W

Is dit wat je bedoelde?

Dit klopt niet.
Je kunt met hefbomen en hevels inderdaad je kracht vergroten, net als met hydrauliek.
Maar met hefbomen moet je in lengtes gaan werken, met hydrauliek werk je met oppervlaktes.

Om eenzelfde licht werkende koppeling te creeeren als hydraulisch, moeten je hevels zoveel lengte hebben dat je koppeling nog amper slag over heeft om vrij te komen.

Ik heb het nu een aantal keren gelezen, ik kan nergens vinden waar daddyphillipsen fout zit.

Ik zie nu wel dat waar jullie meningsverschil om draait, de slaglengte van hydraulisch en met levers.
En helaas, ik kan je uit ervaring vertellen, daddyphillipsen heeft weer gelijk.
Ik heb zelf een hydraulische koppeling op mjn motor gebouwd en dit was dus ook iets waar ik bang voor was.
Geloof me, ik heb UREN hier aan besteed om alles uit te vogelen.
Er ging zo veel tijd inzitten omdat er een koppeling van een GSX1100 in zat met een extra plate clutch, korf moest worden afgedraaid om het te laten passen in mn blok, alles was tot het maximale.
Ik heb dus echt heel precies moeten zijn, heel leerzaam!
Ik heb een slave cilinder van een Bandit 1200 in mn GS1000 en ik geloof een 14mm master, en met die verhouding heb je een slag van zo'n 3mm, hetzelfde als dat je hebt met hevels, alleen gaat ie een keer zo licht!

Voor mensen die me niet geloven kan ik maar 1 ding zeggen, probeer het uit.
 
Laatst bewerkt:
Bij een kabelbediend systeem trekt de koppelingshendel rechtstreeks aan de kabel terwijl bij een hydraulisch systeem daar al meteen de eerste kracht overbrenging zit.
Deze overbrenging is ongeveer 1 op 5. Lengte hendel ongeveer 20cm en het gedeelte wat de hydraulische zuiger bedient 4cm.
Als je dan met 100Nm knijpt wordt dat al meteen 500Nm.
Vervolgens heb je ook nog eens de "overbrenging" tussen de gever en nemer er tussen waardoor de gegenereerde kracht al gauw richting 3500Nm gaat oftewel 350kg oftewel ruim voldoende om de gemiddelde motor met berijder op te kunnen tillen.

Misschien dat er nu gesnapt gaat worden wrm een hydraulisch systeem lichter te bedienen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan