Zware koppeling Suzuki GS850

BB78

Rookie
3 jul 2015
10
0
Goedemiddag,

Mijn GS850 heeft een hele zware koppeling. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar en die zij dat het altijd al zo was. Hij heeft hem omgebouwd naar een caferacer, maar nooit mee gereden of aan de praat gekregen.

Nu heb ik de fiets aan de praat gekregen, maar de koppeling is nog niet fijn. Heb de kabel los gehad van de hendel en die schuift wel goed door de buitenkabel.

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groeten Arjo
 
Is het bij een kabel systeem zo dat de binnenkabel rekt of dat de buitenkabel korter wil worden? Buitenkabel is een spiraal en als deze gebogen wordt moet er ergens ruimte ontstaan. Binnenkabel wordt aangetrokken en de buitenkabel wil de ruimte opgevuld hebben om de kracht over te kunnen brengen.
 
En dan heb je inderdaad minder kracht nodig in je hendel bij een hydraulische koppeling...

En wat ik heb ik nu al die tijd beweert? }) 8-)

Jullie zijn echt erg _O-

O en vrije slag in een mechanisch bediend systeem is er niet alleen om de slijtage van de gevoerde koppelingsplaten op te vangen maar ook om al het uitzetten van de diverse onderdelen doordat deze warm worden op te vangen.
 
En wat ik heb ik nu al die tijd beweert? }) 8-)

Jullie zijn echt erg _O-

O en vrije slag in een mechanisch bediend systeem is er niet alleen om de slijtage van de gevoerde koppelingsplaten op te vangen maar ook om al het uitzetten van de diverse onderdelen doordat deze warm worden op te vangen.
oh, ik dacht dat het ook was zodat er niet onnodig druk stond op de drukstift met als gevolg versnelde slijtage.
wat overigens bij bepaalde bmw's met hydraulische koppeling wel gebeurd en een reden tot falen schijnt
 
En wat ik heb ik nu al die tijd beweert? }) 8-)


images



Ik geef het op.... |(
 
Laatst bewerkt:
heb dit hele topic zitten doorlezen en ben jammer genoeg tot de conclusie gekomen dat de topicstarter er nog niet zo veel aan heeft gehad.

die jongen wil waarschijnlijk helemaal geen hydraulisch bediende koppeling maar een oplossing voor zijn probleem.
ben alleen bang wanneer hij weer een probleem heeft hij meteen naar de dealer op de hoek gaat in plaats van er hier een vraag over te stellen.
 
heb dit hele topic zitten doorlezen en ben jammer genoeg tot de conclusie gekomen dat de topicstarter er nog niet zo veel aan heeft gehad.

die jongen wil waarschijnlijk helemaal geen hydraulisch bediende koppeling maar een oplossing voor zijn probleem.
ben alleen bang wanneer hij weer een probleem heeft hij meteen naar de dealer op de hoek gaat in plaats van er hier een vraag over te stellen.
en toch staan alle dingen er: hoe zwaar is zwaar,originele kabel vs oem geval, smering, bochten in de kabel en afstelling
 
Toch nog even reageren. ;)

Ik vond het heveltje van het koppelingsdeksel van mijn GS1000, dus even aan het meten en rekenen gegaan.

Conclusie; Slaglengte hendel hydraulisch is 98mm, slaglengte drukplaat is 3.2mm.
Slaglengte hendel mechanisch is 100mm, slaglengte drukplaat is4.5mm.

Door dit verschil zou ik met de hydraulische bediening ongeveer 37% meer druk op de drukplaat uit oefenen.

Nu had ik tijdens mijn eerste berekeningen, toen ik met mijn hydraulische koppeling begon, niet de ratio in het koppelingsdeksel meegenomen (van een draaiende beweging naar een liniaire beweging), ik wist toen niet hoe ik dat moest doen, achteraf heel simpel. :$

Dus als ik met kabel de hendel met 15 kilo inkneep, betekend dat er zo'n 333kilo op de drukplaat staat, plus 37% door de kortere slag op de drukplaat, is dat 456 kilo, verschil 123 kilo, best veel dus.

*O*

Nu nog even stoken ;)

Dus, daddyphillipsen en ik hadden gelijk dat een hydraulische kopeling lichter gaat.
FZRrene had gelijk met het waarom, en eigenlijk wist ik ook wel dat het zo zat met afgelegde weg en zo, maar ik dacht daar toendertijd niet bij na, ik was met krachten bezig, het had me dus toen heel wat tijd gescheeld als ik het anders had berekend

Iedereen nu blij? ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee, en je voorbeeld bewijst dat, de hydraulische koppeling gaat lichter door de kortere slag van de drukplaat, niet omdat die hydraulisch is :?
Verander de ratio van de mechanische koppeling zodat je uitkomt op 3,2mm slag in de drukplaat en hij is nu net zo licht als de hydraulische.

tog weer gereageerd :X

Serieus?!


En de koppeling zou nooit lichter gaan omdat ie hydraulisch is, dan was het nog om bepaalde zaken zoals het verschil in diameters van zuigers t.o.v. de hevels van een kabelbediende, en dat is nog steeds het geval!

Ja, als je de verhouding met hevels zo zou maken dat de drukplaat een slag heeft van 3.2 mm, dan zou ie net zo licht moeten gaan als met hydraulisch.

Sorry, maar je hebt een vage manier van schrijven, ik begrijp soms niet wat je opschrijft, niet alleen in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Serieus?!


En de koppeling zou nooit lichter gaan omdat ie hydraulisch is, dan was het nog om bepaalde zaken zoals het verschil in diameters van zuigers t.o.v. de hevels van een kabelbediende, en dat is nog steeds het geval!

Ja, als je de verhouding met hevels zo zou maken dat de drukplaat een slag heeft van 3.2 mm, dan zou ie net zo licht moeten gaan als met hydraulisch.

Sorry, maar je hebt een vage manier van schrijven, ik begrijp soms niet wat je opschrijft, niet alleen in dit topic.
het verschil in diameters komt tot uit drukking in de slag ratio.

ik snap gewoon wat rens schrijft :?
 
Laatst bewerkt:
Serieus?!


En de koppeling zou nooit lichter gaan omdat ie hydraulisch is, dan was het nog om bepaalde zaken zoals het verschil in diameters van zuigers t.o.v. de hevels van een kabelbediende, en dat is nog steeds het geval!

Ja, als je de verhouding met hevels zo zou maken dat de drukplaat een slag heeft van 3.2 mm, dan zou ie net zo licht moeten gaan als met hydraulisch.


Sorry, maar je hebt een vage manier van schrijven, ik begrijp soms niet wat je opschrijft, niet alleen in dit topic.
Proficiat, je snapt het
 
Serieus?!


En de koppeling zou nooit lichter gaan omdat ie hydraulisch is, dan was het nog om bepaalde zaken zoals het verschil in diameters van zuigers t.o.v. de hevels van een kabelbediende, en dat is nog steeds het geval!

Ja, als je de verhouding met hevels zo zou maken dat de drukplaat een slag heeft van 3.2 mm, dan zou ie net zo licht moeten gaan als met hydraulisch.

Sorry, maar je hebt een vage manier van schrijven, ik begrijp soms niet wat je opschrijft, niet alleen in dit topic.

Ik wil best geloven dat ik vaag schrijf, waarschijnlijk is dat ook zo.
Maar misschien moet jij ook nog een beetje werken aan je lezen :+

Dus, daddyphillipsen en ik hadden gelijk dat een hydraulische kopeling lichter gaat.
FZRrene had gelijk met het waarom, en eigenlijk wist ik ook wel dat het zo zat met afgelegde weg en zo, maar ik dacht daar toendertijd niet bij na, ik was met krachten bezig, het had me dus toen heel wat tijd gescheeld als ik het anders had berekend

en

En de koppeling zou nooit lichter gaan omdat ie hydraulisch is, dan was het nog om bepaalde zaken zoals het verschil in diameters van zuigers t.o.v. de hevels van een kabelbediende, en dat is nog steeds het geval!

Ja, als je de verhouding met hevels zo zou maken dat de drukplaat een slag heeft van 3.2 mm, dan zou ie net zo licht moeten gaan als met hydraulisch.

en jij noemt mij vaag :? :+ bovenstaande is vriendelijk bedoelt hoor, want ik krijg het gevoel dat je niet helemaal door heb waar de discussie om ging, namelijk de stelling: Hydraulisch gaat lichter dan mechanisch, dat is geen waar en daar ben jij het mee eens :9

Twee motoren vergelijken met verschillende overbrengingsverhoudingen is appels met peren, natuurlijk gaat degene met de kleinste slag lichter, dat dat toevallig de hydraulische is bewijst niks.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan