Slippende koppeling

Heet

Rookie
19 jul 2015
8
0
Delft
Enkele weken terug is mijn CBR1000F uit 1987 niet alleen 28 jaar oud geworden maar ook de 80 000km voorbijgerold. Zo rond diezelfde tijd merkte ik dat de koppeling begon te slippen.
Helaas gebeurde dit op vakantie waardoor ik nog 4000km ben doorgereden voordat ik eindelijk de koppeling open kon trekken.

Vandaag heb ik eindelijk m'n koppeling kunnen bekijken en er zijn een paar dingen die opvallen waardoor ik nu eigenlijk niet weet wat de boosdoener van dit probleem is. Bijgevoegd zijn enkele foto's:
3IcsWG9.jpg

Op deze foto is heel het pakket te zien. Wat mij opviel was dat enkele schijven (EN: plain plates) donker zijn van kleur dan de rest.

Dd0YLHu.jpg

Met het hele pakket uit elkaar is het makkelijker te zien.

CnR0hA2.jpg

Een close-up van 2 schijven, 1 donker en 1 licht van kleur.

Behalve de verschillende kleuren schijven zag ik ook dat de veren die er in zaten korter zijn dan de Honda specificaties en dat er 2 ringetjes tussen veer en bout zitten (waarvan 1 nota bene een net ander formaat heeft alsof die er later tussen is geplaatst). Ook zitter er op de veren restanten van rode verf, nu weet ik niet of dat OEM Honda is.
2k1uVNW.jpg

De koppelingsplaten zelf zijn allemaal qua dikte nog goed. De dunste is 3.6mm en de service limit is 3.1mm volgens de handleiding.

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer maar wil ook niet onnodig onderdelen gaan vervangen. Help?
 
Ik zou het zeker voor het onzekere nemen en een hele nieuwe set kopen. platen, schijven veren. Het is toch versleten dus waarom niet meteen alles terug naar fabrieksspecificaties? Zit je altijd goed...
 
Complete set kost €180.90 bij japparts.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar dat lijkt mij de beste oplossing. Hangt er ook van af wat je plannen zijn met de motor. Wil je er nog eens 80.000km bij zetten dan zou ik het nu in 1 keer allemaal vervangen.

Maar je schrijft dat de platen nog binnen de toleranties zitten. Zijn er nog andere veranderingen die hebben plaatsgevonden kort voordat de koppeling is gaan slippen? Andere olie bijvoorbeeld. ;)
 
Setje versterkte koppelingsveren kopen.
Achter in de koppeling zit een grote vlakke stalen ring met daar bovenop een grote stalen conische ring. Deze zorgen ervoor dat de koppeling soepel aangrijpt. Deze ringen kun je probleemloos verwijderen. Dit hoeft overigens niet als je nieuwe sterkere koppelingveren monteert want die zijn dan weer sterk genoeg om de conische ring weer te vervormen.
Beunhaas goedkope oplossing is een extra stalen plaat te monteren in het pakket met wel nieuwe veren. Gewoon 2 stalen platen tegen elkaar leggen.

En zo te zien was de koppeling al zwak want er is getracht de veren meer voorspanning te geven door het monteren van een extra ringetje bij de veren. Moet je er alleen wel voor zorgen dat dit ringetje over de alu bussen kan schuiven waar de boutjes in gedraaid zitten. En dat is hier niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal. Uiteindelijk heb ik het probleem verholpen door er nieuwe veren in te zetten.

De veren die er uit kwamen waren 0.5mm korter dan de service limit en 1.2mm korter dan de specificatie door Honda opgegeven. Het lijkt er op dat diegene die deze geinstalleerd heeft dit heeft geprobeerd te verhelpen door extra ringetjes te plaatsen om zo de voorspanning van de veer te verhogen. Helaas is dit niet goed gedaan waardoor de ringen ingeklemd werden tussen het koppelingshart en de bout in plaats van de veer en de bout en dat de voorspanning dus niet verhoogd werd.
Omdat dit alles waarschijnlijk gedaan is toen er nieuwe koppelingsplaten ingezet werden heeft dit de eerste x aantal kilometers geen probleem gegeven maar naarmate de platen sleten werd dit snel een probleem.

tl;dr koppelingsveren waren te kort, gaven niet genoeg druk meer, nieuwe veren en geen problemen meer.
 
Dus je hebt die verbrande platen gewoon weer terug gezet?

Ja. Op dit moment kan ik me niet een complete revisie van m'n koppeling veroorloven. Daarom en door dat de platen er nog redelijk uitzagen heb ik besloten enkel de veren te vervangen en het er maar op te wagen.

Het afbrokkelende frictiemateriaal vervuilt ook nog de olie.

Bij de wissel heb ik de platen schoongemaakt en de olie+filter gewisseld waardoor ik hoop dat dit geen probleem gaat vormen.
 
"Ja. Op dit moment kan ik me niet een complete revisie van m'n koppeling veroorloven."


Ik ben bij een verkoper op MP vaak voordelig geslaagd voor "oldtimer" koppelingsplaten.
Mogelijk kun je bij hem een setje scoren. (of 4 enkele stuks, om de verbrande exemplaren te vervangen) PB mij maar voor zijn mailadres mocht je er gebruik van willen maken.

Ja, ik weet het: geheel vervangen van alle platen heeft de voorkeur!
(maar als het budget je plaagt moet je creatief zijn) :)
 
Laatst bewerkt:
Verkleurde stalen platen zijn per definitie niet verbrand.
Verbrand zijn ze pas als ze naast serieus verkleurd, ook krom zijn. Ik gok dat TS z'n platen met een stukje Scotch Brite wel weer blak zijn te krijgen.

Gelukkig zijn mijn platen alleen verkleurd en niet krom. Ik heb ze wel zo teruggezet zonder de verkleuring aan te pakken.

Inmiddels ben ik ook weer bijna 1000km verder en loopt de koppeling weer/nog als een zonnetje (in tegenstelling tot het Nederlandse weer).
 
Goede avond, ik ben nieuw hier, ik weet niet of ik hier op het juiste forum ben, maar goed, yere it goes....

Ik heb een suzuki gsxr 1000 2004 met 51k op de teller. Een paar dagen voordat ik m'n koppelingsplaten (alle platen en de veren) ging vervangen, begon het onderin te ratelen met optrek v.a. stilstand alsof er iets los zit onderin. Maar dit gebeurt ook altijd wanneer de motor op tempratuur is, als het de motor koud niet.
Ik hoopte na het vervangen van de platen en de veren dit probleem verholpen zou worden maar helaas....
Ik heb totaal geen idee wat het kan zijn. Als je eenmaal je vaart hebt heb je geen geratel en schakelt ook perfect in alle versnellingen. HELP !! 😄
 
Goede avond, ik ben nieuw hier, ik weet niet of ik hier op het juiste forum ben, maar goed, yere it goes....

Ik heb een suzuki gsxr 1000 2004 met 51k op de teller. Een paar dagen voordat ik m'n koppelingsplaten (alle platen en de veren) ging vervangen, begon het onderin te ratelen met optrek v.a. stilstand alsof er iets los zit onderin. Maar dit gebeurt ook altijd wanneer de motor op tempratuur is, als het de motor koud niet.
Ik hoopte na het vervangen van de platen en de veren dit probleem verholpen zou worden maar helaas....
Ik heb totaal geen idee wat het kan zijn. Als je eenmaal je vaart hebt heb je geen geratel en schakelt ook perfect in alle versnellingen. HELP !! 😄
Lekke uitlaatpakking. Verder is het gebruikelijk om voor vragen een eigen topic te openen.
 
Goede avond, ik ben nieuw hier, ik weet niet of ik hier op het juiste forum ben, maar goed, yere it goes....

Ik heb een suzuki gsxr 1000 2004 met 51k op de teller. Een paar dagen voordat ik m'n koppelingsplaten (alle platen en de veren) ging vervangen, begon het onderin te ratelen met optrek v.a. stilstand alsof er iets los zit onderin. Maar dit gebeurt ook altijd wanneer de motor op tempratuur is, als het de motor koud niet.
Ik hoopte na het vervangen van de platen en de veren dit probleem verholpen zou worden maar helaas....
Ik heb totaal geen idee wat het kan zijn. Als je eenmaal je vaart hebt heb je geen geratel en schakelt ook perfect in alle versnellingen. HELP !! 😄


Klinkt als de demping in de koppeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan