Welke motor om te leren sleutelen?

fakkeltje

Die hard MF'er
11 mei 2009
478
0
Ik rij al ruime tijd motor. Het zit mij erg dwars dat ik geen idee heb hoe zo'n ding nou eigenlijk werkt. Daarnaast lijkt het mij heeel gaaf om een motor om te bouwen tot café racer of iets dergelijks. Dat is echter toekomst muziek.

Ik wil eens gaan kijken of ik een beetje kan gaan sleutelen aan een basis motortje of brommer. Mijn vraag is welke modellen daar interessant voor zijn. In een ander topic las ik iets over een Honda CB200. Die vind ik wel erg mooi, maar kan ik in ieder geval op marktplaats slecht vinden. Daarnaast maak ik mij zorgen of deze motor niet te oud is om nog goede reserve onderdelen te vinden. Eisen waaraan ik denk dat de motor moet voldoen:
- lopend blok / redelijk goed werkende onderdelen (ik heb momenteel erg weinig basiskennis)
- kan motor of brommer zijn (wil eventueel mijn vriendin erop zetten om te leren rijden)
- vind het leuk als het (in potentie) een stoere uitstraling heeft
- zo betaalbaar mogelijk (moet boeken, gereedschap en voorraad kopen)
- onderdelen makkelijk verkrijgbaar


je kan natuurlijk nie aan al die eisen 100% voldoen, maar misschien hebben jullie goede ideeën en tips voor als ik ga zoeken. Alvast bedankt!

Ps. Ben op zoek naar een klusmaatje in Leiden (of omgeving)
 
Laatst bewerkt:
Smeck, kan het zijn dat ik jou in leiden heb gezien? Stond in ieder geval een motor die er heel erg op lijkt. Precies zelfde (aangepaste kontje)

Ik heb besloten om wat rustig te beginnen. Heb het financieel niet breed en merk dat ik momenteel vrij weinig kan missen. Om dan 200 of meer aan een motor uit te geven waarin sowieso in moet gaan investeren is niet heel slim. Ik wilde gewoon beginnen om een Tomosje op te knappen. Heb er 1 gezien met een kapot blok. Moet dan even informeren bij de eigenaar. Ik denk dat er ook veel info te vinden is op internet over het blok en de techniek. Kan ik oefenen met uit elkaar halen en in elkaar zetten. Ik heb deze op het oog:

http://link.marktplaats.nl/m947018508

Blok werkt niet meer. Goed excuus om hem uit elkaar te halen en alles schoon te maken en kijken of ik het lopend kan krijgen.

Ik ben verder nog op zoek naar een goed boek waar de basis in staat over motorfietstechniek. Heeft iemand een goede tip?
 
ik vraag daar niet wat het waard is, maar waar ik ongeveer aan moet denken om te vervangen en dus wat het gaat kosten ;)

de eigenaar wil em wel verkopen hoor maar moet je 150 euro neerleggen, kentekenpapieren regelen en alle zooi vervangen die daar gemeld word :P
 
Ohh oke,

Nou volgens mij heb je duidelijk advies gekregen toch? Ik vind er wel wat in zitten. Evt roest in de tank, vocht bij remvloeistof of vocht in het blok. Je kan deze motor zeker over nemen, maar is een onwijze bak met werk.

Dat is ook de rede dat ik liefst een werkende motor zou overnemen. Heb er gewoon te weinig verstand van om hier een succes van te kunnen maken.

Ps. Al idee wat je gaat doen?
 
Laatst bewerkt:
Het hangt ervanaf hoeveel je eraan wilt doen. Een brikje heeft natuurlijk al de nodige km's achter de rug en de kans op onverwachte motorische problemen wordt dan ook vrij groot. Als je hem gewoon rijdend wil houden is dat natuurlijk een leuke uitdaging, maar houd er rekening mee dat ondanks dat je beurten/ reparaties zelf wilt doen onderdelen niet gratis zijn.
 
ik vraag daar niet wat het waard is, maar waar ik ongeveer aan moet denken om te vervangen en dus wat het gaat kosten ;)

de eigenaar wil em wel verkopen hoor maar moet je 150 euro neerleggen, kentekenpapieren regelen en alle zooi vervangen die daar gemeld word :P

Er is helemaal niet bekend wat er vervangen moet worden!
Op MF gaat men altijd gelijk van het slechtste uit, men praat elkaar na.
Als er alleen slijtage delen vervangen moeten worden moet je daar eigenlijk niet naar kijken, dat moet bij iedere motor af en toe vervangen worden...

Zonder te kijken weet je gewoon niet wat er aan mankeert.
 
Ohh oke,

Nou volgens mij heb je duidelijk advies gekregen toch? Ik vind er wel wat in zitten. Evt roest in de tank, vocht bij remvloeistof of vocht in het blok. Je kan deze motor zeker over nemen, maar is een onwijze bak met werk.

Dat is ook de rede dat ik liefst een werkende motor zou overnemen. Heb er gewoon te weinig verstand van om hier een succes van te kunnen maken.

Ps. Al idee wat je gaat doen?

Ik heb hetzelfde als jou. Ik kan het blok niet zien lopen en ben ik in principe overgeleverd aan wat de eigenaar zegt en 150 euro neerleggen voor een motor die ( als ik em zou willen verkopen) geen hol waard is en ik er aardig wat in moet steken. Ik ga het dus niet doen. ;)

@reinhoud klopt ook wel, maar het blijft een grote gok voor die 150 euro :p
 
Ik heb hetzelfde als jou. Ik kan het blok niet zien lopen en ben ik in principe overgeleverd aan wat de eigenaar zegt en 150 euro neerleggen voor een motor die ( als ik em zou willen verkopen) geen hol waard is en ik er aardig wat in moet steken. Ik ga het dus niet doen. ;)

@reinhoud klopt ook wel, maar het blijft een grote gok voor die 150 euro :p

Beter een moto die droog opgeslagen staat voor €150,- en waarvan de eigenaar zegt dat 'ie prima is dan een tomos met een kapot blok voor €90,- waar geen onderdelen aanzitten die je kunt verkopen mocht je sleutelavontuur mislukken.

Mijn bescheiden mening....
 
Laatst bewerkt:
Beter een moto die droog opgeslagen staat voor €150,- en waarvan de eigenaar zegt dat 'ie prima is dan een tomos met een kapot blok voor €90,- waar geen onderdelen aanzitten die je kunt verkopen mocht je sleutelavontuur mislukken.

Mijn bescheiden mening....

Ja je hebt wel een punt. Aan de andere kant kan je ook relatief goedkoop aan reserve onderdelen komen. Ik had het wel wat onderschat. Een band + velg + tandwiel gaat op marktplaats voor 5 euro over de toonbank. Kan je bijna beter dat kopen dan het oude wiel schoonmaken xD

De Ural lijkt me wel erg tof om aan te klussen, maar die kan ik op marktplaats niet vinden. Moet nog eens verder zoeken.
 
Beter een moto die droog opgeslagen staat voor €150,- en waarvan de eigenaar zegt dat 'ie prima is dan een tomos met een kapot blok voor €90,- waar geen onderdelen aanzitten die je kunt verkopen mocht je sleutelavontuur mislukken.

Mijn bescheiden mening....

totaly agree.

en je betaald mss 50% meer, maar je krijgt wel 500% meer vijzen en dus meer sleutelplezier :P
 
Laatst bewerkt:
Ik ga wellicht morgen kijken naar een Honda cb 250 op het oog. Een nighthawk. Dat is ook best een goed ding om op te beginnen toch? Ik verwacht ht veel standaard materiaal. Komt uit 92 dus ook wat onderdelen beschikbaar nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan