Welke motor om te leren sleutelen?

fakkeltje

Die hard MF'er
11 mei 2009
478
0
Ik rij al ruime tijd motor. Het zit mij erg dwars dat ik geen idee heb hoe zo'n ding nou eigenlijk werkt. Daarnaast lijkt het mij heeel gaaf om een motor om te bouwen tot café racer of iets dergelijks. Dat is echter toekomst muziek.

Ik wil eens gaan kijken of ik een beetje kan gaan sleutelen aan een basis motortje of brommer. Mijn vraag is welke modellen daar interessant voor zijn. In een ander topic las ik iets over een Honda CB200. Die vind ik wel erg mooi, maar kan ik in ieder geval op marktplaats slecht vinden. Daarnaast maak ik mij zorgen of deze motor niet te oud is om nog goede reserve onderdelen te vinden. Eisen waaraan ik denk dat de motor moet voldoen:
- lopend blok / redelijk goed werkende onderdelen (ik heb momenteel erg weinig basiskennis)
- kan motor of brommer zijn (wil eventueel mijn vriendin erop zetten om te leren rijden)
- vind het leuk als het (in potentie) een stoere uitstraling heeft
- zo betaalbaar mogelijk (moet boeken, gereedschap en voorraad kopen)
- onderdelen makkelijk verkrijgbaar


je kan natuurlijk nie aan al die eisen 100% voldoen, maar misschien hebben jullie goede ideeën en tips voor als ik ga zoeken. Alvast bedankt!

Ps. Ben op zoek naar een klusmaatje in Leiden (of omgeving)
 
Laatst bewerkt:
Het mag niets kosten, dan valt het criterium "mooi en stoer" al snel af volgens mij.

Optie : je koopt voor een paar honderd een oud ding op marktplaats of motorshopper en sloopt die.
Van het uit elkaar halen leer je dan wel wat.

eventueel knap je het ding wat op en verkoop je de motor volgend voorjaar.
 
Ik zeg een Suzuki GS500, die dingen worden voor een paar honderd euro aangeboden, volgens mij veel onderdelen voor verkrijgbaar, nieuw en tweedehands, sleuteld heel makkelijk omdat het geen kuip heeft en maar 2 luchtgekoelde cylinders heeft en het rijdt nog best leuk ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf een r1150rt. Blijkt ook makkelijk zelf aan te klussen, maar dat risico wil ik niet lopen. Toch een motor van 6k. Laat ik liever aan de dealer over. Een oude r100 of r80 zou leuk zijn om aan te klussen. Maar die zijn weer niet echt betaalbaar denk ik. Wel de droom daar nog eens een mooie custom zelf van te bouwen.

Ik snap dat je niet als eerste motor gelijk kan beginnen met een super duke (die vind ik wel stoer :p) mijn vraag is dus wat een betaalbare optie is die zoveel mogelijk voldoet aan mijn andere eisen. Ik denk dat de beschikbaarheid van allerlei materialen erg bijdraagt aan de betaalbaarheid. Ik heb overigens een lichte voorkeur voor 1 en 2 cil.

Ik ben dus op zoek naar modellen die veel beschikbaar zijn. En dus goed te vinden op Mp en dergelijke.
 
Naked sleutelt natuurlijk het makkelijkst en je wilt een goedkope 2cilinder, dan kom je snel terecht bij inderdaad een gs500e, cb500 (minder goedkoop te vinden), kawasaki er-5 misschien en natuurlijk de Honda Ntv650. Mijn eerste motor is een CB-1 (viercilinder) en daar heb ik zeker mee leren sleutelen, je merkt ook tijdens het sleutelen dat hij er voor ontworpen is: je kunt overal goed bij met normaal gereedschap en alles past maar op 1 manier in elkaar. Bovendien zijn veel honda-onderdelen van verschillende types uitwisselbaar, zo kon ik voor de cb-1 det koppelingsdekselpakking van een cbr600f gebruiken.
 
Ik vind de cb1 niet echt sleutelvriendelijk. Probeer maar eens een bougie er uit te draaien met standaard gereedschap. :+ En om kleppen te stellen moet je de nokkenassen er uit halen. Dat zou niet mijn aanbeveling zijn als eerste project.
 
Yamaha XS650. Blok is behoorlijk betrouwbaar, onderdelen zijn nog goed leverbaar (zeker als je lid bent van de Yamaha 650 Twin Klub, die heeft een eigen onderdelenbank), de techniek is allemaal heel basic, en een complete revisie is goed te doen met een normaal setje gereedschap. En: ze zijn prima om te bouwen tot cafe-racer, chopper, off-the-road, zijspan, noem het maar op!
 
yamaha sr250 - 1 cilinder met oliepeilglas en klepstelbouten 1carbu dus gn synchro, die kun je onderhouden met wat brommerkennis en je kan er evt. nog een stoere caferacer van maken. Ik heb de mijne destijds verkocht voor 350e
Of anders een mz-tje 1 cilinder 2takt gaat van 250cc tot 500cc
 
Mijn ervaring is koop een goedkoop oud brik en gewoon beginnen.

heb die van mij (gsx750es)voor iets van 200 gekocht en gewoon begonnen zonder enige ervaring met sleutelen aan motoren.
en binnen een paar maanden van dit:
gekocht_zpsgzamfn8d.jpg

naar dit met echt een minimaal budget (nog geen 100 aan parts)
straks_zpsozpnwbn3.jpg
 
Laatst bewerkt:
werkplaatshandboek van je eigen motor kopen en alvast de meest simpele dingen doen.
als je meer wilt doen en je bent bang om de bmw te verkneuken, koop een willekeurige motor.
een 1 pitter is uiteraard een optie maar van synchroniseren leer je ook weer iets ;)

en voor het gereedschap, hier even posten of bij sacco / mechanism kijken
link
Gereedschap Deel 12 omdat ik het anders mis
 
Laatst bewerkt:
Honda CB450S koop je voor weinig en is gemakkelijk om aan te sleutelen.
Is ook leuk om op te rijden als je klaar bent met sleutelen.
Koop er wel een waar de uitlaatdempers niet van verrot zijn, want die zijn bijna niet te krijgen. Compleet nieuwe uitlaten zijn er wel, maar duur.
 
Heb zelf een Honda CM 400 T gekocht als project fiets. Zeer simpele techniek (ik kreeg zelfs de verlichting aan de praat en ik weet niks van electro zaken) Betrouwbaar blokje. Kleppen stellen met een sleutel 10, schroevendraaier en voelermaat.

Zelfs de carburateurs, waar ik altijd een beetje huiverig voor was zijn vrij makkelijk aan de praat te houden. Het is wel een spuuglelijke fiets, maar ik heb er zoveel mogelijk afgesloopt, dat scheelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan