Starterkrans kapot gegaan (CBR 600 f2) hoe?

23 jan 2015
202
0
Rotterdam
Hoi iedereen,

De starterkrans van mijn Honda CBR 600 F2 heeft laatst de geest gegeven.

Ik zal eerst vertellen wat er voorgevallen is in schuine letters en daarna foto's en uitleg van de schade zelf.

Paar dagen geleden kwam ik niet meer weg met de motor omdat er een rookwolk onder het zadel uitkwam. De kabels waarmee ik een schakelaar had aangesloten waren doorgebrand. (ik had de schakelaar tussen de plus gezet en niet tussen de massa (-)).

Echter, de schakelaars uit het geheel verwijderen en alles normaal aansluiten hielp niet meer. (combinatie van accu bijna leeg, te vaak proberen te starten en motor volgelopen met benzine).

Dus ik dacht, nou het zal wel de verzopen motor wezen, laat ik een nacht wachten. En idd, de dag erna lekte de motor ook niet meer en had ook een volgeladen accu meegenomen.
Helaas werkte het nu nog steeds niet. Pechhulp erbij, ook die kregen het niet aan de praat.

Bij de garage bleek het de dag erna dat de startmotor de oorzaak was. Ik heb toen een 2dehands startmotor aangeschaft en deze ingebouwd.

Wat opviel bij het verwijderen van de oude startmotor was dat de tanden zeer zwaar beschadigd waren.

Toen startte de motor eindelijk weer! Echter met eerst een luid gekraak. dus nog een keer starten en een nog harder gekraak. 3de keer starten lukte niet meer. (toen de motor eenmaal draaide, die 2 keer, liep deze wel heel soepel)
Toen de dynamo deksel er maar eens afgehaald en bleek dit er aan de hand te zijn:


ST3.jpg

ST2.jpg

ST1.jpg


zoals te zien, 2 tanden eraf (rode cirkels) en beschadiging in het huis zelf.

Nu is ook de vraag, moet het dynamodeksel ook vervangen worden of ziet deze er nog goed uit?
ST6.jpg

ST5.jpg

(groene cirkels geven aan waar de starterkrans-as zit/in gaat)

Uiteindelijk mijn vragen:
1) had mijn kapotte schakelaar iets te maken met het afbreken van de tandwielen? of was het een samenloop van gebeurtenissen?
2) Hoef ik alleen de starterkrans te vervangen (nr6 in figuur beneden) of ook de as (nr5)? (alle andere tandwielen zien er verder goed uit)
3) Of moet het dynamodeksel ook vervangen worden (gaf deze bv teveel speling)?
4) als vraag 1 "nee" is, hoe heeft het kunnen gebeuren en is er dus misschien iets meer aan de hand?
5) heeft iemand een 2de hands starterkrans voor mijn motor te koop?

starterkrans.PNG
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er iets tussen de tanden heeft gezeten en dat daarom de eerste startmotor ook niks deed (tanden geblokkeerd). Met het verwisselen van de startmotor heb je iets gedraaid en deed hij het even weer.

Wel slim om als er een boel kabaal uit komt, het maar nog een keer te proberen en als het lawaai dan niet minder is, nog maar een keer |(
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er iets tussen de tanden heeft gezeten en dat daarom de eerste startmotor ook niks deed (tanden geblokkeerd). Met het verwisselen van de startmotor heb je iets gedraaid en deed hij het even weer.

Wel slim om als er een boel kabaal uit komt, het maar nog een keer te proberen en als het lawaai dan niet minder is, nog maar een keer |(

ja, he, ben nog een absoluut beginner met klussen aan de motor. en zo luid was t nou ook weer niet. was pas bij de 2de keer starten dat ik doorhad dat achteraf bij eerste keer die kraak er ook al zat. was veels te zenuwachtig of ie t uberhaupt nog deed.
 
Wat voor schakelaar heb je het over en wat voor functie had die?
Staat er in het wphb maten waarmee revisies worden aangeduid, dan zou je kunnen meten of de behuizing nog goed is. Maar omdat deze dingen zo weinig draaien lijkt het me sterk dat daar iets aan gebeurd is.
Ik heb eerder het vermoeden dat je starterclutch is blijven hangen en zo de startmotor heeft proberen aan te drijven.
 
Wat voor schakelaar heb je het over en wat voor functie had die?
Staat er in het wphb maten waarmee revisies worden aangeduid, dan zou je kunnen meten of de behuizing nog goed is. Maar omdat deze dingen zo weinig draaien lijkt het me sterk dat daar iets aan gebeurd is.
Ik heb eerder het vermoeden dat je starterclutch is blijven hangen en zo de startmotor heeft proberen aan te drijven.


De schakelaar was om de motor en de accu echt uit te zetten. en als extra beveiliging. (zonder de schakelaar over te halen doet het contact niks)

dat laatste ga ik ff uitzoeken... zou dan het tandwiel (en alle olie verversen plus oliefilter) vervangen de oplossing kunnen zijn?
 
Ah, die schakelaar is een soort massa pik (dienstterm), die was dus niet zwaar genoeg uitgevoerd!
De bekabeling dan , ik meen dat een startmotor van een motorfiets zo'n 60 Ampère trekt . Heb je al gauw 16mm2 nodig.

Voor de zekerheid die starterclutch vervangen, als deze al vreemd doet. Voor dat je meer schade krijgt.
 
De eerste startmotor kwam er al zwaar beschadigd uit zeg je.
Dan geloof ik niet dat het tussen tandwiel op dat moment nog helemaal onbeschadigd was. Is deze toen wel goed gecontroleerd?

Als een startmotor over een tandwiel draait waar tanden van beschadigd zijn of zelfs eraf is het niet gek dat binnen no time je nieuwe starter weer naar de klote is.
 
De eerste startmotor kwam er al zwaar beschadigd uit zeg je.
Dan geloof ik niet dat het tussen tandwiel op dat moment nog helemaal onbeschadigd was. Is deze toen wel goed gecontroleerd?

Als een startmotor over een tandwiel draait waar tanden van beschadigd zijn of zelfs eraf is het niet gek dat binnen no time je nieuwe starter weer naar de klote is.

Dat denk ik dus ook. De garage heeft helemaal nergens naar gekeken. Hoogstens geprobeert de motor te starten. Het tussen tandwiel was natuurlijk al kapot samen met de eerste startmotor. Gelukkig is mijn nieuwe 2de hands startmotor nog goed.
 
Ah, die schakelaar is een soort massa pik (dienstterm), die was dus niet zwaar genoeg uitgevoerd!
De bekabeling dan , ik meen dat een startmotor van een motorfiets zo'n 60 Ampère trekt . Heb je al gauw 16mm2 nodig.

Voor de zekerheid die starterclutch vervangen, als deze al vreemd doet. Voor dat je meer schade krijgt.

Ja, ik had standaard elektrodraad gekozen, eigen schuld. Op de schakelaar staat 16A, is dat wel genoeg of moet dat ook vervangen worden?

Bedoel je met starterclutch onderdeel 9? Want alleen 6 is beschadigd. Het onderdeel dat onderdeel 6 met onderdeel 9 verbind is nog heel (7). Alleen het tandwiel deel van 6 dat in verbinding staat met de startmotor is kapot. Maar ik kijk er vanavond nog ff naar.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat onderdeel 9 (de starterclutch) de veroorzaker is.
Maar je zou die moeten demonteren en voelen of die goed vrijloopt.

16 Ampere schakelaar is dus veels te klein. Bij het starten vooral als het wat koud is loopt er toch tijd 60-70 ampere door de schakelaar. ( Gemeten bij een GS1000)
 
De schakelaar was om de motor en de accu echt uit te zetten. en als extra beveiliging. (zonder de schakelaar over te halen doet het contact niks)

Waarom in vredesnaam? Je bent de raarste dingen aan je motorfiets aan het doen zonder dat je enig idee hebt waar je mee bezig bent. Moet je zelf weten natuurlijk, het is jouw motor maar je moet niet vreemd opkijken als er links en rechts wat stuk gaat.
 
Waarom in vredesnaam? Je bent de raarste dingen aan je motorfiets aan het doen zonder dat je enig idee hebt waar je mee bezig bent. Moet je zelf weten natuurlijk, het is jouw motor maar je moet niet vreemd opkijken als er links en rechts wat stuk gaat.

Had last van lekstroom van 0.4mA. Wilde dit hiermee voorkomen dat de accu leeggetrokken werd. Verder heb je gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan