Voorvorkstabilisator

Lady X

MF veteraan
1 okt 2009
1.101
12
Hallo, gisteren even lekker wezen sturen met m'n Yamaha XJR1200.
Heeft iemand ervaring met een voorvorkstabilisator op een XJR? Of een andere vergelijkbare zware naked bike?
Heb op internet gezocht maar zo'n ding heet tegenwoordig blijkbaar anders(?)
Ik wil de motor aan de voorkant wat stabieler/strakker hebben.
 
Denk dat je de term stuurdemper bedoelt..

Zou denk ik beginnen met het laten afstellen van de vering en controle van de banden.
Als dat niet helpt een setje andere veren. Bijv. Hyperpro.

Stuurdemper is met name bedoeld om het "slaan" van het stuur tegen te gaan.
 
Denk dat je de term stuurdemper bedoelt..

Zou denk ik beginnen met het laten afstellen van de vering en controle van de banden.
Als dat niet helpt een setje andere veren. Bijv. Hyperpro.

Stuurdemper is met name bedoeld om het "slaan" van het stuur tegen te gaan.
Ik heb de motor al 17 jaar en ken hem inmiddels heel goed.
Afstellen van de vering hoeft niet, dat is goed.
Het is een SP uitvoering en heeft voor en achter Ohlins dus dat zit goed!
Banden zijn wel aan vernieuwing toe maar daar ligt het niet aan.
Ik wil meer stabiliteit in de voorvork en vroeger werd daar ook wel een voorvorkstabilisator voor gebruikt, die tussen de voorvorkpoten wordt gemonteerd. Je ziet ze bijna niet meer.
Vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met zo'n ding en of het zin heeft om er 1 te monteren.
En, waar kun je ze nog kopen?
 
Ik heb de motor al 17 jaar en ken hem inmiddels heel goed.
Afstellen van de vering hoeft niet, dat is goed.
Het is een SP uitvoering en heeft voor en achter Ohlins dus dat zit goed!
Banden zijn wel aan vernieuwing toe maar daar ligt het niet aan.
Ik wil meer stabiliteit in de voorvork en vroeger werd daar ook wel een voorvorkstabilisator voor gebruikt, die tussen de voorvorkpoten wordt gemonteerd. Je ziet ze bijna niet meer.
Vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met zo'n ding en of het zin heeft om er 1 te monteren.
En, waar kun je ze nog kopen?

Waaruit maak jij op dat je voorvork onstabiel is dan?
 
Ik heb de motor al 17 jaar en ken hem inmiddels heel goed.
Afstellen van de vering hoeft niet, dat is goed.
Het is een SP uitvoering en heeft voor en achter Ohlins dus dat zit goed!

Right, het is af fabriek spul en dat was af-fabriek al matig, en ik vraag maar niet wanneer bijvoorbeeld de shocks voor het laatst geserviced zijn. Het aftermarket spul is compleet anders.
 
Ik heb op diverse (oude) fietsen een forkbrace gemonteerd - in Nederland inderdaad bekend als een voorvorkstabilisator.

Het gevoel alsof je met elastiek stuurt haal je weg met een goede forkbrace. Ik heb een Honda CB 750 en een Suzuki Savage gehad die beide heel veel baat hadden bij een forkbrace.

Maar ik weet niet of een forkbrace gaat helpen in jouw geval. De CB750 en de Savage zijn beide fietsen die bekend stonden om de matige wegligging, met de CB750 voelde je in lange, snelle bochten zelfs duidelijk het frame buigen.

De forkbrace werkt doordat de twee vorkpoten niet meer zullen buigen. Maar, moderne vorken hebben standaard een soort forkbrace ingebouwd. Bovendien moet er ruimte zijn om een forkbrace in te bouwen.

Fork_Brace_Cat_Pic.jpg
 
Ik heb op diverse (oude) fietsen een forkbrace gemonteerd - in Nederland inderdaad bekend als een voorvorkstabilisator.

Het gevoel alsof je met elastiek stuurt haal je weg met een goede forkbrace. Ik heb een Honda CB 750 en een Suzuki Savage gehad die beide heel veel baat hadden bij een forkbrace.

Maar ik weet niet of een forkbrace gaat helpen in jouw geval. De CB750 en de Savage zijn beide fietsen die bekend stonden om de matige wegligging, met de CB750 voelde je in lange, snelle bochten zelfs duidelijk het frame buigen.

De forkbrace werkt doordat de twee vorkpoten niet meer zullen buigen. Maar, moderne vorken hebben standaard een soort forkbrace ingebouwd. Bovendien moet er ruimte zijn om een forkbrace in te bouwen.

[afbeelding]
Kijk, hier heb ik wat aan... Moderne motoren hebben misschien zoiets ingebouwd, dat zou kunnen.
Deze XJR is al 18 jaar oud en heeft net als jouw CB een ouderwets stalen wiegframe (bovendien 120 pk ipv standaard 98pk) en als het hard gaat en je bent flink aan het sturen nou dan voel ik em ook wiebelen, is niet erg maar als ik de voorkant kan helpen strakker te krijgen doe ik dat.
Ik ben al druk met google!
 
Er mag dan wel Ohlins op je vering staan maar het is nog steeds een erg slechte vering.
Tegenwoordig hebben de meeste motoren een dikke voorwielas die hetzelfde doet als die stabilisator.
Als die xjr ook een dikke as heeft heeft een stabilisator weinig/geen nut
 
Er mag dan wel Ohlins op je vering staan maar het is nog steeds een erg slechte vering.
Tegenwoordig hebben de meeste motoren een dikke voorwielas die hetzelfde doet als die stabilisator.
Als die xjr ook een dikke as heeft heeft een stabilisator weinig/geen nut
Oh jaa..., is Ohlins zo erg slecht??
In Japan hebben testcoureurs Tadayuki Okada en Kousuke Akiyoshi zulke succesvolle tests uitgevoerd met Ohlins vering Dat Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso waarschijnlijk ook met Ohlins gaan rijden ipv Showa.
Dit zijn ze bij het Honda fabrieksteam nog aan het uitzoeken.
De laatst genoemde rijders verheugen zich op eventuele verbeteringen dus het zal inderdaad wel erge bagger zijn zoals jij beweerd, ik zou dat fabrieks team inclusief Dani Perdosa en Andrea Dovizoso persoonlijk maar waarschuwen als ik jou was...met al jouw deskundigheid over Ohlins.... _O-
 
Er zit verschil tussen de Ohlins die vanaf fabriek op de motor geschroefd wordt, en Ohlins aftermarket spul.
En dan kan aftermarket Showa best wel eens beter zijn dan het standaard Ohlins wat er af fabriek op zit.

Vergelijking die jij maakt slaat als een tang.
 
In Japan hebben testcoureurs Tadayuki Okada en Kousuke Akiyoshi zulke succesvolle tests uitgevoerd met Ohlins vering Dat Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso waarschijnlijk ook met Ohlins gaan rijden ipv Showa.
Dus als Autoweek redacteur Bas van Putten een goede test heeft met een Twingo ruilen Ricciardo en Kvyat hun F1 auto meteen in voor een Twingootje?

Lijkt misschien vergezocht maar is het niet, zowel op de F1 als op de Twingo staat "Renault", verder heeft het verdomd weinig gemeen. Idem met de Öhlins voor MotoGP vs eerste montage.
 
Laatst bewerkt:
Oh jaa..., is Ohlins zo erg slecht??
In Japan hebben testcoureurs Tadayuki Okada en Kousuke Akiyoshi zulke succesvolle tests uitgevoerd met Ohlins vering Dat Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso waarschijnlijk ook met Ohlins gaan rijden ipv Showa.
Dit zijn ze bij het Honda fabrieksteam nog aan het uitzoeken.
De laatst genoemde rijders verheugen zich op eventuele verbeteringen dus het zal inderdaad wel erge bagger zijn zoals jij beweerd, ik zou dat fabrieks team inclusief Dani Perdosa en Andrea Dovizoso persoonlijk maar waarschuwen als ik jou was...met al jouw deskundigheid over Ohlins.... _O-
hmm techniek van 18 jaar geleden of nu zit ook nog wel verschil in.
Plus naar een aantal jaar is zo,n veer ook wel een keer aan vervanging of revisie toe denk ik.
 
Er zit verschil tussen de Ohlins die vanaf fabriek op de motor geschroefd wordt, en Ohlins aftermarket spul.
En dan kan aftermarket Showa best wel eens beter zijn dan het standaard Ohlins wat er af fabriek op zit.

Vergelijking die jij maakt slaat als een tang.

Heb zelf zo'n af fabriek Ohlins stuurdemper op de fiets zitten. Een stuk elastiek werkt ongeveer net zo goed, ziet er alleen wat minder racy uit :+
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan