Gierende ketting?

itsLochii

Die hard MF'er
31 mei 2015
708
9
Druten
Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje terug een CBR600FS gekocht. Top motor. Rijdt heerlijk. Maar...

Sinds kort valt het me op dat mijn ketting een gierend geluid maakt. Althans, ik vermoed dat het de ketting is. Het is een gierend geluid die mee schaalt met de snelheid. Het is vooral onder belasting en wanneer ik het gas los laat. Bij stationair door ik dit dus niet en het is niet afhankelijk van of ik hem in de versnelling of in de vrij heb staan. Alleen met rijden.

Ter illustratie heb ik onlangs een filmpje gemaakt waarbij ik de externe microfoon onder mijn buddy heb geplaatst. Dit dit dus vrij dicht bij de ketting en hier hoor je weinig tot geen windgeruis. Alleen de uitlaat en de ketting dus. Als je op de motor zelf rijdt hoor je het niet zo hard, maar je hoort het wel.

Ik weet dus niet of dit normaal is, of dat er serieus iets speelt. Vandaar mijn vraag. Betreft rijden kan ik er absoluut niets op aan merken, het is dus alleen de gierende toon.


Een maat van me rijdt ook motor en hij gaf aan dat hij bij hem geen merkbare fluit/gierende toon hoort.

Wat feitjes:
- Speling op ketting is 25-30mm (30mm is aangegeven als aanbevolen)
- Ketting heb ik onlangs nog schoongemaakt en nieuw gevet met Profi Dry Lube
- Ik kan de ketting niet van het tandwiel af trekken (omhoog bedoel ik dan). Hij sluit dus (nog) goed aan
- Alleen tijdens het rijden
- Voornamelijk onder belasting en gas los laten
- Onafhankelijk van versnelling of vrij

Kan iemand me vertellen of er iets mis is of dat dit (in mindere of meerdere mate) normaal is?

Als ik op internet zoek vind ik voornamelijk mensen met knarsende en knakkende kettinggeluiden. Dit is bij mij dus niet van toepassing.

Dank!

Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn ervaring kan dit probleem het beste worden opgelost met goede oordoppen.
Als ik op een kort stukje de doppen niet indoe, dan hoor ik ook allerlei boeiende geluiden waar ik het bestaan niet van wist.
(ik hoor hoofdzakelijk tandwielen gieren - dat doet mijn DL650 ook)
Mooie beelden overigens
 
Mogelijke oorzaken:
- Wiellagers
- Kettingwielhub-lager
- Lager uitgaande as
- Uitlijning achterwiel/kettingwiel
- Aanlopend smeernippeltje kettingsmeersysteem
- Verbogen kettingbeschermer
- Losse rubber aanslaggeleiding ketting op achterbrug
 
Ik weet niet wat "Profi Dry Lube" is, en ik heb het filmpje niet beluisterd, maar een droog smeermiddel kan best de oorzaak zijn van gierende geluiden. Probeer het eens met wat vet op de ketting.
 
Ik was altijd in de veronderstelling dat een ketting giert in de eerste 500 km en in de laatste 1000 km.

Kun je meten hoeveel de ketting gerekt is tov origineel?

Tevens ben ik zelf geen voorstander van een ketting schoonmaken. Het is makkelijker om een keer in de regen te rijden en daarna goed in te vetten :)

db
 
Dank voor alle reacties. De diversiteit van reacties valt me wel erg op..

Even ter vergelijking, zo klinkt mijn ketting: ;)
Dat klinkt inderdaad een beetje gelijkwaardig. Echter heb ik wel het idee dat het bij mij luider is maar dat is natuurlijk lastig oordelen over een video.

Kun je meten hoeveel de ketting gerekt is tov origineel?
Neen, helaas. Ik heb de motor ongeveer een maand geleden bij een motorzaak gekocht.


Vanwege de diversiteit in antwoorden neem ik het zekere voor het onzekere en waag ik morgen wel even een telefoontje naar de dealer. Ik laat er graag iemand met meer kennis naar kijken namelijk. Wellicht maak ik me druk om niets, maar dan heb ik in ieder geval bevestiging :) Ik zit nog in mijn garantieperiode dus wat dat betreft is nu nog het juiste moment.

Wordt vervolgd in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties. De diversiteit van reacties valt me wel erg op..Dat klinkt inderdaad een beetje gelijkwaardig. Echter heb ik wel het idee dat het bij mij luider is maar dat is natuurlijk lastig oordelen over een video.Neen, helaas. Ik heb de motor ongeveer een maand geleden bij een motorzaak gekocht.


Vanwege de diversiteit in antwoorden neem ik het zekere voor het onzekere en waag ik morgen wel even een telefoontje naar de dealer. Ik laat er graag iemand met meer kennis naar kijken namelijk. Wellicht maak ik me druk om niets, maar dan heb ik in ieder geval bevestiging :) Ik zit nog in mijn garantieperiode dus wat dat betreft is nu nog het juiste moment.

Wordt vervolgd in ieder geval.

Als je zo'n ding hebt.

3202Schuifmaat_mitutoyo.jpg


of

stanley_0-30-457_rolmaat_8_meter.jpg


en weet wat voor ketting er op zit. (volgens jossmit 525vx)

met een link lengte volgens DID van 21,8 mm.

Kun je meten wat je slijtage is :)

Met de schuifmaat neem je bijvoorbeeld 5 schakels en meet hoe lang dat is.

Met de rolmaat meet je een wat langer stuk. Wel even nauwkeurig meten.

Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel de ketting gerekt is :)

(of je ploft de meting hier neer met het aantal schakels je hebt gemeten)

db
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor niets raars. Klinkt hetzelfde als mn ouwe R6 en mn GSXR 600. Als je hem hoort gillen op hoge snelheid dan kan dat komen door de voorste tandwiel. Fabrieksaf komen die dingen wel eens met dempingsrubbers en de aftermarket tandwielen hebben dat meestal niet.
 
Ik heb ook eens zo een klacht gehad op de yamaha FZR. Na het controleren van een heel traject aan mogelijkheden bleek het ''gewoon'' een verweerde ketting te zijn.
Ik heb toen nagekeken:
- of de ketting niet in lijn stond;
- of de ketting te weinig gesmeerd was;
- of het achterwiel scheef gefixeerd was;
- of de tandwielen versleten waren;

Het ging mij toen een stap te ver om de assen in het blok te controleren, aangezien het probleem was verholpen met een nieuwe set tandwielen en ketting.
 
Ik heb ook een CBR 600FS en die klinkt ook zo. Zeker met oordoppen in hoor ik het vrij duidelijk, omdat die de uitlaat wel goed wegfilteren, en het gezuis dan nog beter te onderscheiden is. Toevallig laatst nog langs dealer gebracht voor klepspeling controle en toen ook gevraagd of het normaal was. Hij heeft testrit gemaakt en volgens (zeer ervaren) monteur niks aan de hand.

Ik sluit niet uit dat er toch iets aan de hand is bij jou natuurlijk, maar dit klinkt bekend iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan